Glaskeramikreaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -piraya-
    • November 2004
    • 156

    Glaskeramikreaktor

    Funderar på att köpa ett co2-set liknande detta och vill gärna ha lite åsikter hur effektiv glaskeramikreaktorn är?

    Akvariet är på 180 liter, vattnet mjukt och jag har inte hållit på med co2 innan så jag kan inte svara riktigt på hur jag behöver lösa i vattnet utan vill mest höra lite hur en sån reaktor fungerar.

    Tack på förhand
    Mats
    /Mats

    Juwel Vision 180
    Eheim 2028

    Juwel Rio 180
    Aquarelle 2x30W, co2
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag tror någon glömde en länk 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • -piraya-
      • November 2004
      • 156

      #3
      Naturligtvis ska länken med också:



      /Mats
      /Mats

      Juwel Vision 180
      Eheim 2028

      Juwel Rio 180
      Aquarelle 2x30W, co2

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Ursprungligen postat av -piraya-
        Funderar på att köpa ett co2-set liknande detta och vill gärna ha lite åsikter hur effektiv glaskeramikreaktorn är?
        En sån har jag ligger och skräpar någonstans, den klarade inte av att ge nog med co2 i mitt 110liters (KH4).

        Snygg fast kass m.a.o...

        EDIT: Den borde nog inte kallas reaktor heller utan möjligtvis diffusor !
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • -piraya-
          • November 2004
          • 156

          #5
          Ok, tack för responsen.

          Bioplast har någon liknande reaktor/diffusor som medföljer deras Profistar set 300 (behöver inte heller någon pump som pumpar genom vattnet), är den också mindre bra?

          Om jag vill ha en reaktor som inte behöver tillsatspump och som inte är alltför utrymmeskrävande + monteras i akvariet vad kan ni rekommendera?

          /Mats
          /Mats

          Juwel Vision 180
          Eheim 2028

          Juwel Rio 180
          Aquarelle 2x30W, co2

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Oooh, den var ju sexig, nästan värt o skaffa co2 till en malawi balja bara för att ha en sån... ;- )

            Nä, jag har inget av igentligt värde att tillägga.

            B!

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Köp ett ytterfilter för ca 300 liters kar och när det är inkört så tag bort innerfiltret. Det kan du använda som både filter och reaktor. Då blir det dessutom mer plats i akvariet än du har nu !

              Tex:



              eller

              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Iit_mutt
                • November 2004
                • 449

                #8
                Personligen tycker jag väl att det är lite att ta i att skaffa ett ytterfilter pga man vill börja med co2, däremot om tankarna funnits där på att byta till ytterfilter sen innan, sure. Problemet är som jag ser det, att utterfiltret kommer låta, men det beror väl iofs också lite på var det står, hurvida man störs av (o)ljudet som co2:n skapar i ytterfiltret
                Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                Kommentar

                • Chrilleus
                  • November 2004
                  • 224

                  #9
                  Eller ett sånt här, när du ändå ska handla på eBay http://cgi.ebay.co.uk/Aussenfilter-b...QQcmdZViewItem 49,90Eur + 14,50Eur frakt
                  500l, 160l, 96l
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

                  Kommentar

                  • -piraya-
                    • November 2004
                    • 156

                    #10
                    Nja, har inte tänkt att skaffa ytterfilter till det karet just nu så någon typ av reaktor föredrar jag.

                    I det andra Juwelkaret har jag ytterfilter så om jag vill komplettera det karet också med co2 så finns den möjligheten, risken för oljud finns väl dock med tanke på bubblor i ytterfiltret?

                    Gärna fler förslag!
                    /Mats

                    Juwel Vision 180
                    Eheim 2028

                    Juwel Rio 180
                    Aquarelle 2x30W, co2

                    Kommentar

                    • Chrilleus
                      • November 2004
                      • 224

                      #11

                      500l, 160l, 96l
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Ursprungligen postat av -piraya-
                        Gärna fler förslag!
                        När jag gav upp glasdiffusorn så byggde jag en egen av en snutt plexirör och två st filtersnuttar. Den matade jag med Juwels innerfilter och det fungerade faktiskt riktigt hyggligt.

                        Skall se om jag kan hitta filmen jag tog av den...

                        Då blir det ingen ytrörelse i akvariet men det kompenseras bra av du får lite fjutt på växterna.
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • peppito
                          • December 2003
                          • 1612

                          #13
                          Ursprungligen postat av Iit_mutt
                          Personligen tycker jag väl att det är lite att ta i att skaffa ett ytterfilter pga man vill börja med co2, däremot om tankarna funnits där på att byta till ytterfilter sen innan, sure. Problemet är som jag ser det, att utterfiltret kommer låta, men det beror väl iofs också lite på var det står, hurvida man störs av (o)ljudet som co2:n skapar i ytterfiltret

                          Tyvärr kostar nästan bra reaktor 400-500 spänn och då har man redan kommit en bra bit på vägen för ett ytterfilter. Utöver detta så behöver man ytterfilter till de flesta bra reaktorer.
                          "du ångrar bara det du inte gjorde"

                          Kommentar

                          • Z_Lawer
                            • September 2004
                            • 333

                            #14
                            Personligen tycker jag att farhågorna om oljudet från ytterfiltren är något överdrivna: köp en lite större Eheim and be done with it! Låter knappast något alls om man verkligen inte lyssnar efter.
                            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #15
                              Här en filmsnutt på mitt hemmabygge.



                              Inte snygg men praktiskt, mässingsmuttern uppepå är för avluftning.
                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...