Skillnaden mellan TMG och NutriSI ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    Skillnaden mellan TMG och NutriSI ?

    Hejsan allesammans.

    Jag va o surfa runt på Toms hemsida och läste det hära ..

    CMS is likely preciptating, the TMG has a different chelator(DTPH) and should be better(stronger bonding complex).

    You can try Flourish if you want........ but I bet it'll do the same thing if not worse. It has a very weak chelator.

    While softer water will behave somewhat differently, this issue with the traces is the main fertilizer difference.
    But we have several chelators/products available to address these issues, so we can put them to good use.

    Even in soft water, TMG does very well.
    There is an arguement that iron that is a little harder to get a hold of but always there for the plants is better than highly available iron that's only there for an hour or so after you dose.

    Nu är det ju inte NutriSI han jämför med och därför undrar jag nu om det är någon skillnad på TMG kontra NutriSI
    (annat än den kollosala skillnaden i pris , samt att man får dosera flera ämnen som NutriSI inte har)

    MVH Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    När det kommer till gelateringar så tror jag att få vet något, jag har iallafall nyligen "konverterat" ifrån NutriSI till Mikro+ för att se om jag kan märka någon skillnad.

    ** tror inte det själv ens **
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av Kharn
      Nu är det ju inte NutriSI han jämför med och därför undrar jag nu om det är någon skillnad på TMG kontra NutriSI
      (annat än den kollosala skillnaden i pris , samt att man får dosera flera ämnen som NutriSI inte har)
      tmg är väl bara mikronäring medans pmdd där nutrisi är en del av även innehåller makrogödning
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        "TMG kontra NutriSI"

        Micro vs Micro
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av oveb
          "TMG kontra NutriSI"

          Micro vs Micro
          enkelhet vs ekonomi
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Kharn
            • May 2004
            • 256

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            tmg är väl bara mikronäring medans pmdd där nutrisi är en del av även innehåller makrogödning
            Tror nog att dom båda är micro gödningar med skillnaden att NutriSI saknar en del av vad som finns i TMG ( Magnesium om jag inte minns fel ).

            MVH Jimmy
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

            Kommentar

            • Kharn
              • May 2004
              • 256

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              enkelhet vs ekonomi
              Njaa TMG må vara mycket dyrare hehe men det är lika enkelt bara mäta upp och slå i

              Tror att en 5 liters dunk TMG går på närmare 700 spänn , det var samma pris som jag betalade för min 10 kg NutriSI spann

              Vad jag egentligen undrade var om där är någon skillnad mellan hur tillgängligt järnet är i NutriSI kontra TMG då jag tycker mig ha fått avsevärt blekare tillväxt efter jag gick över till nutriSI fast att jag göder ca 0,2 ppm varannan dag.

              MVH Jimmy
              Senast redigerad av Kharn; 24 August 2005, 21:34.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag har också sett det där inlägget av Tom Barr, och jag vet inte vilken chelator CSM+B har, men NutriSi kan man inte få att fälla ut med stark KH2PO4-lösning. Inte TMG/Mikro+ heller. Det är bara att testa själva. Däremot blir Seachem Flourish en enda vit soppa, så den har helt klart inte lika effektiv chelatering.

                NutriSI saknar en del av vad som finns i TMG
                Ja, för att skapa en helt likvärdig TMG-gödning så behövs 4-6 krm K2SO4 och MgSO4 i blandningen också. Då har NutriSi-lösningen allt TMG innehåller.

                Vad jag egentligen undrade var om där är någon skillnad mellan hur tillgängligt järnet är i NutriSI kontra TMG då jag tycker mig ha fått avsevärt blekare tillväxt efter jag gick över till nutriSI fast att jag göder ca 0,2 ppm varannan dag
                Det har dock jag också märkt. Tänkte testa att göda med ett halvt kryddmått rent NutriSi-pulver varannan dag i min 300-litrare istället för att göra en blandning.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...