växtnäring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #46
    Men det ska alltså vara tre olika 500ml flaskor? ska man hälla ner lite ifrån varje en gång i veckan? och hur vet man hur mycket man ska hälla ner från varje en.... det går inte blanda ihop alla medel i samma flaska?

    men tidigare i denna tråden så nämndes det om en sida man kunde köpa dessa medel på, samt en uträknare för hur mycket man skulle ha i sitt akvarium beroende på storlek. stämmer inte den då helt och fullt? för du sa man skulle ha 5-10ggr mer av ena medlet? kan man inte gå exakt efter de siffror som stod i uträknaren?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #47
      Ursprungligen postat av trollet85
      Men det ska alltså vara tre olika 500ml flaskor?
      ska man hälla ner lite ifrån varje en gång i veckan? och hur vet man hur mycket man ska hälla ner från varje en....
      Man doserar 10 ml per 100 liter efter vattenbyte. Jag ttor det är någon som inte orkar läsa ordentligt http://www.pmdd.se I den stora feta gula fyrkanten på framsidan står receptet.

      det går inte blanda ihop alla medel i samma flaska?
      Inte om man vill ha en lagom stark koncentration som är enkel att dosera. Fosfatet (KH2PO4) och mikron (NutriSi eller Mikro+) binder gärna med varandra.

      men tidigare i denna tråden så nämndes det om en sida man kunde köpa dessa medel på, samt en uträknare för hur mycket man skulle ha i sitt akvarium beroende på storlek. stämmer inte den då helt och fullt?
      Jo den stämmer perfekt.

      för du sa man skulle ha 5-10ggr mer av ena medlet?
      Ja precis!

      kan man inte gå exakt efter de siffror som stod i uträknaren?
      Jo det går fint!

      (Kolla lite på receptet så tror jag en polett eller två trillar ner
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #48
        ja allt är så rörigt med dessa medel hit och dit och allt annat som har med fiskarna att göra. bara namnen på all får en förvirrad! =( men jag får väl beställa lite kanske och så blir det nog bra av det hela. bara att gå efter uträknaren så borde jag klara det.
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #49
          hej Trollet85!

          jag håller fullständigt med dig,det är så konstiga ord och stavningar så man fattar noll men ok..dom har svarat så bra så jag har lärt mig en del,tilloch med bäställt det som man ska ha!! Lycka till!
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • nanoo
            • August 2005
            • 5

            #50
            Funderar på att börja med PMDD. Har läst att man gärna ska byta 50% av vattnet.
            Jag har fjärilsciklider i mitt lilla akvarium på 60 liter. De ska ju vara ganska känsliga, är det då lugnt att byta hela 50% eller hur ska jag göra om jag nu börjar med PMDD?

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #51
              Dom klarar utan vidare 50%iga byten.
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • trollet85
                • January 2005
                • 667

                #52
                Vad är det för skillnad på dessa två egentligen Nutrisi Mikro och Mikro+´???
                Finns ju fler medel att köpa på den där sidan, vad alla dom bra för, förutom dom ämnen som var bra till blandningen man skulle göra...
                63L med salamandrar
                Mina älskade persers Viola och Velvet

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Växterna behöver mikroämnen och makroämnen. Mikro kan man dosera via NutriSi eller Mikro+. Makroämnen doserar man via KNO3, KH2PO4, MgSO4 och K2SO4.

                  Skillnaden är att NutriSi är ett pulver som man gör en egen mikrovätska av, medans Mikro+ redan är flytande.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #54
                    defdac, okej tack för svar! men är det inte smartare att köpa mikro + då, när den redan är färdigblandad? eller man kanske får ut mer av att blanda själv. större mängd alltså..

                    hella2. hehe ja, så då får man fråga ihjäl sig istället så att man förstår något! allt med akvarium är svårt tycker jag. har säkert skrivit 10 trådar bara igår om massa saker. hur mycket beställde du då?
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #55
                      men är det inte smartare att köpa mikro + då, när den redan är färdigblandad? eller man kanske får ut mer av att blanda själv. större mängd alltså..
                      Man måste dels ofta späda ut den om man har mindre akvarium så där vinner man inget om man inte har ett stort akvarium (jag behöver dosera ca 1-3 ml ren Mikro+ i min 300-litrare).

                      25 ml Mikro+ i 500 ml vatten = 4 liter färdig gödning per flaska som väger runt 200 gram
                      7 gram NutriSi i 500 ml vatten = 7 liter färdig gödning per påse som väger runt 100 gram.

                      Eftersom jag har delat några säckar gödnign med en föreningen behöver jag bara komplettera med NutriSi och KH2PO4 ibland. Då brukar jag köpa ungefär lika mycket av båda - jag köpte 3 påsar KH2PO4 och 2 påsar NutriSi så det blev ett halvkilospaket.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Hella2
                        • July 2005
                        • 1158

                        #56
                        jag beställde genom granholmarna och bad han bosse skulle hjälpa mig..det blev tre påsar av tre..hmmm..ja du vet namn på dom grejerna kan inte jag just nu....men kan ta reda på det sen om du vill....
                        Man blir aldrig fullärd ....

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #57
                          hella2. okej, 3 av varje sort eller? räcker det inte med en av varje sort? hade för mig du sa du också hade ett rätt litet kar. jag har 64 liter. jo jag har vart in på den sidan och kollat jag med så jag vet vad det är för grejer du pratar om. har funderat jag med att skicka efter. måste bara försöka förstå lite bättre först ^^
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          • Hella2
                            • July 2005
                            • 1158

                            #58
                            morrn trollet85! ja,det är bra att du försöker kolla lite först! kanske du kan ge mig lite tips nångång detta beställde jag ( 2påsar av KNO3,Kaliumdiväte och NutriSI)

                            gick på 191kr inklusive frakt....
                            Man blir aldrig fullärd ....

                            Kommentar

                            • Hella2
                              • July 2005
                              • 1158

                              #59
                              detta tänkte jag köra med, 7 teskedar (35 ml) KNO3,blandas i en halvlitersflaska med vatten,4 kryddmått (4 ml) KH2PO4 blandas i en halvlitersflaska med vatten 7 kryddmått (7 ml)NutriSI blandas i en halvlitersflaska med vatten och räknar ut hur mycket jag ska tillsätta vid varje vattenbyte..tror att det var 10ml från varje flaska vattenbyte....rätta mig gärna nån kunnig om jag är ute och cyklar
                              Senast redigerad av Hella2; 20 August 2005, 07:51.
                              Man blir aldrig fullärd ....

                              Kommentar

                              • heeke
                                • April 2003
                                • 5033

                                #60
                                Om du gör 50% vattenbyte varje vecka så häller du i 10ml per 100l total vatten volym, dvs om du har ett 100l akvarium blir det 10ml om du har ett 200l blir det 20ml osv.
                                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...