växtnäring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ovj78
    • May 2005
    • 546

    #31
    Måste man byta så mycket som 50% av vattnet? Vissa fiskar är ju ganska känsliga för stora vattenbyten.
    13 st kar + yngelburkar
    Ancistrus dolichopterus
    Apistogramma Agassizii VF
    Apistogramma Baenschi
    Apistogramma Cacatuoides
    Apistogramma Hongsloi
    Apistogramma Trifasciata
    Apistogramma Viejita
    Carnegiella strigata
    Dicrossus Filamentosus VF
    Mikrogeophagus Ramirezi
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
    ovj78@hotmail.com

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Nej du kan byta som vanligt men då får du ta det lugnare med gödningen och du får *mycket* större variation som din gödningsmängd kan ligga mellan.

      Men visst går det. Oftast är dessutom inte problemet övergödning i växtakvarier där växterna trivs utan tvärtom för lite näring.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Mustang
        • July 2005
        • 78

        #33
        Hoppar in i denna tråden också då jag är sugen på att börja använda PMDD jag med.
        Om jag nu inte gör så stora vattenbyten som 50%, ska man då bara räkna om och tillsätta för det vattnet jag byter?
        Eller ska jag till att börja med dosera efter akvariestorleken (100L)?

        Ytterliggare en sak, när behövs järn, för det ingår väl inget i PMDD?

        /Mikael
        Mikael
        110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
        Min Blogg
        GOC

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Jo det ingår järn i mikrogödningen i lagom mängd.

          Och visst kan du tillsätta för enbart det bytta vattnet, problemet är bara att det blir så väldigt blygsamma näringsnivåer då så att du sannolikt kommer hovra till vänser i det här diagrammet istället för mitt i som är optimalt:

          .. vilket gör att växterna hela tiden får kämpa på ett sätt som alger inte behöver då dom klarar mycket lägre näringsnivåer jämfört med växter.

          Vill du slippa vattenbyten är det bättre att sadla om till low-tech där man aldrig gör vattenbyten och slänger i en fulldospuls när man ser att växterna börjar bli lite bleka.

          Problemet är som sagt nästan aldrig uppbyggnad av näringsämnena i ett välvvuxet växtakvarium, utan tvärtom för låga näringsnivåer som bara gynnar alger.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #35
            Ursprungligen postat av ovj78
            Måste man byta så mycket som 50% av vattnet? Vissa fiskar är ju ganska känsliga för stora vattenbyten.
            Fast inte så känsliga som folk hävdar generellt. Jag gör 50 % varje vecka utan problem. Dock finns det säkert fiskar som är mycket känsliga och inte mår så bra av detta.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • Mustang
              • July 2005
              • 78

              #36
              Vattenbyte gör jag varje vecka men inte i den omfattningen (50%).
              Dock så har jag ju inte speciellt mycket ljus 2x18W på 100L, vilket väl i princip är low-tech?
              Ska ta och göra en beställning och sen får jag väl testa, vill ju dock inte att saker och ting ska gå åt pipan även om jag inte har en massa dyra fiskar...

              Växterna växer ju redan nu men kan jag få dom praktfullare är det ju en bonus.

              Tänkte på en annan sak, måste inte akvariets höjd spela in en del på vilken ljusmängd som hittar ner till lägre växande delar av växterna?

              Huuu, blev mer än jag hade tänkt men det känns som att jag vill reda ut djungeln lite innan jag drar igång.

              /Mikael
              Mikael
              110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
              Min Blogg
              GOC

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Jag förstår om du är rädd om en massa dyra fiskar. Mitt eget kranvatten blir fiskarna bara pilska av, men det skiljer ju på fisk och fisk och vatten och vatten =)

                Testa att dosera för enbart det bytta vattnet. Med lagom låg ljusmängd och utan CO2 kommer inte näringsbehovet vara stort.

                Ang höjd är det en jobbig faktor för växtakvarister som vill trycka ner svåra bottentäckare i krypläge så visst spelar den roll!
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Z_Lawer
                  • September 2004
                  • 333

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mustang
                  Dock så har jag ju inte speciellt mycket ljus 2x18W på 100L, vilket väl i princip är low-tech?
                  [...]
                  Tänkte på en annan sak, måste inte akvariets höjd spela in en del på vilken ljusmängd som hittar ner till lägre växande delar av växterna?
                  Jag hade riktigt bra tillväxt med precis samma ljusmängd (ljusrör: Aquarelle) i en 110 liters, fick ansa växter minst 2 ggr/v, men jag körde med CO2 som förskjuter ju ljuskraven mot att man kan klara svårare växter med mindre ljus. Jag tror att Bluesboy kör också runt 0,3 watt/liter, och han får fin bubbel (också i ett koldioxid-berikat kar). Defdac har också postat någon länk till att växterna "gillar"/klarar skuggan mycket bättre än vad man tror, jag hittar tyvärr inte hans länk till källan.
                  Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #39
                    vad betyder low tech?
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    • peppito
                      • December 2003
                      • 1612

                      #40
                      Man brukar dela upp växtkar i två typer: high och low tech.

                      Hightech: mycket ljus och co2system och mer gödning. Stora vattenbyten

                      Low-tech: inte särskilt starkt ljus helt utan co2 system. inte så stora vattenbyten. Tillsätt gödning när det ser ut som att växterna behöver det.
                      "du ångrar bara det du inte gjorde"

                      Kommentar

                      • trollet85
                        • January 2005
                        • 667

                        #41
                        hm... jag har också lite problem med växterna. köpte det billigaste märket av växtnäring i affären, hjälpte lite grann för växterna fick sig en kick. men detta medel verkar ju vara en dunder kur.. kollade på sidan och fick information.
                        jag har 64liter akvarium. så jag behöver typ bara en påse av varje? för dom innehöll ju 250gram vardera tyckte jag att jag läste...

                        Men vad är det för 500ml flaskor man ska blanda i? ska man blanda med vatten? förstår inte riktigt hur man skulle göra..
                        63L med salamandrar
                        Mina älskade persers Viola och Velvet

                        Kommentar

                        • Hella2
                          • July 2005
                          • 1158

                          #42
                          ja,jag undrar åxå om man blandar med vatten? ska det stå kallt eller varm? hur länge håller detta? jag har beställt två påsar vardera av dom tre som var till för detta kommer ju inte på vad dom heter.....
                          Man blir aldrig fullärd ....

                          Kommentar

                          • Hella2
                            • July 2005
                            • 1158

                            #43
                            tack peppito! jag har då alltså lowtec....
                            Man blir aldrig fullärd ....

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #44
                              500 ml flaskor är t ex dom små PET-läskflaskorna.

                              Du behöver ca 5-10 ggr mer KNO3 jämfört med KH2PO4 och NutriSi, så ett bra startpaket vore väl typ 0,5 kg KNO3 och varsin 100 grams påse av MgSO4, K2SO4, KH2PO4 och NutriSi.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Ursprungligen postat av Hella2
                                ja,jag undrar åxå om man blandar med vatten?
                                Japp. Häll i pulvermängderna i varje flaska och fyll upp med vatten och skaka. Klart.

                                ska det stå kallt eller varm?
                                Spelar ingen större roll. Mikroblandningen ska helst stå mörkt.

                                hur länge håller detta?
                                Långt längre än tills dom tar slut.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...