Controller DIY

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    Controller DIY

    Jag tänkte bara kolla ifall någon har bra länkar till hur man kan tillverka en kontroller, eller kan själv förklara (Bluesboy), steg för steg vad som krävs och hur man gör, både vad gäller hårdvaran och program.

    Det vore även bra att få veta var man köper de nödvändiga komponenterna.

    Det enda jag hittade var den här länken med ett schema över eländet (alldeles för komplicerat):



    (Högst upp klicka på "here")
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Lättare än det på thekrib blir nog svårt att hitta, det är grunden för hela pH-kontroller tekniken.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #3
      Hej!

      Jag har ritat ihop en analog som jag inte har byggt ihop än så jag kan inte svära på att den fungerar. den är inte dataloggad.

      Det största problemet är att det blir nästan lika dyrt som att köpa en färdigbyggd.
      jag har sett den billigaste för 13-1400 kr.

      Urban

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Vad är komplicerat - vad är inte komplicerat?
        Vad är billigt - vad är dyrt?

        Jag snickrade ihop en egen med inriktningen att det skulle bli en extremt billig, enkel lösning. Ser ut så här:



        Slutkostnaden beror på hur man bygger in den.
        Jag har väl lagt ut någon hundring på komponenter + en femhundring för proben. Allt inköpt på Elfa.
        Kontrollern är en Freescale (Motorola) som tillhandahåller gratis kompilator (med vissa begränsningar). Mjukvaran tar några kvällar att fixa. Det som kan vara trixigt är en bra kalibreringsfunktion.

        Jag vet några fler som snickrat eget här på zoopet.
        Petnym har också en mjukvarubaserad historia:


        urbananderson går på helanalog lösning vilket jag tror även jackson här på forumet gör.

        Här är en tråd jag startade när jag började fundera på bygget:


        Edit: fixat länkarna.
        Senast redigerad av BluesBoy; 08 July 2005, 07:54.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!

          "Vad är komplicerat - vad är inte komplicerat?
          Vad är billigt - vad är dyrt?"

          Vad jag menar är att om man inte redan har lite prylar redan och lite känn och erfarenheter från elektronikbygge så ska man nog inte ge sig på att bygga nåt själva.

          probe med buffertlösningar från elfa ink moms: 985 kr
          relä, trafo, komponenter kontaktdon nån brytare: kanske 300 kr
          nån typ av display: kanske 50-300kr
          Kapsling: kanske 100kr

          Och sen ska det sättas ihop.
          så man kommer upp i dom 1300-1800 kr det kostar att köpa en färdig.

          Men visst kan det vara värt ett par tusen för ett akvarium som är fint och stabilt och enkelt att sköta.

          Urban

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #6
            Hej!

            Jag ska kanske lägga till att jag tillhör dom som helst bygger allt själv, för jag tycker att det är kul, så för mig är det oftast en god ide att bygga själv. sen blir det inte alltid så bra eller snyggt.

            Urban

            Kommentar

            • Z_Lawer
              • September 2004
              • 333

              #7
              Ursprungligen postat av urbanandersson
              Hej!

              Det största problemet är att det blir nästan lika dyrt som att köpa en färdigbyggd.
              jag har sett den billigaste för 13-1400 kr.

              Urban
              Jasså, var då? Ganska så stor skillnad mot 3400:- från PWSS.

              Ursprungligen postat av urbanandersson
              probe med buffertlösningar från elfa ink moms: 985 kr
              relä, trafo, komponenter kontaktdon nån brytare: kanske 300 kr
              nån typ av display: kanske 50-300kr
              Kapsling: kanske 100kr

              Och sen ska det sättas ihop.
              så man kommer upp i dom 1300-1800 kr det kostar att köpa en färdig.
              men å andra sidan så har vi Bluesboys modell Solo som kostar i inköp:
              Ursprungligen postat av Bluesboy
              Inkapsling med styrning av 220 V = 68 kr
              Labbkort med komponenter och kontaktdon = ca. 200 kr
              PH-prob 539 kr
              (från tråden http://www.zoopet.com/forum/showthre...4&page=3&pp=20)

              Enligt BLuesboys beräkningar skulle alltså en sådan controller går på ca 800 spänn (bara självkostnadspriset).
              Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

              Kommentar

              • Z_Lawer
                • September 2004
                • 333

                #8
                Förresten: hittade en länk med lite programvara, vet inte om det kan passa för en controller:

                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  Blues boys konstruktion är genialisk! den är även lättbyggd, Men probe med buffertlösningar på elfa kostar fortfarande 985 kr MED moms. lägg sen till 200 (+moms?) och sen 68 så hamnar du på 1253 kr

                  Jag ska erkänna att jag inte vet om det ingår buffertlösning i dom färdigköpta controllerna och om det finns billiggare än elfas på något annat ställe.
                  Hur som helst så kan det inte slå på mer än ett par hundra spänn.

                  Om du bygger hans konstruktion så kan du kanske få programvara från honom också om du frågar snällt.

                  "Jasså, var då? Ganska så stor skillnad mot 3400:- från PWSS. "

                  Här:


                  Jag vill också ha en och välkomnar alla tips på ekonomiska lösningar.

                  Urban
                  Senast redigerad av urbanandersson; 08 July 2005, 17:53.

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    En Aqua-medic controller med magnetventil och buffertlösningar kostar 1800 Danska på cichlidcentret.dk. Prisvärt tycker jag. Kanske inte lika kul som att bygga själv men driftsäkert.
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

                      #11
                      Hej!

                      Ursprungligen postat av oveb
                      En Aqua-medic controller med magnetventil och buffertlösningar kostar 1800 Danska på cichlidcentret.dk. Prisvärt tycker jag. Kanske inte lika kul som att bygga själv men driftsäkert.
                      Det var billigt!
                      räkna ifrån magnetventilen på 400 kr så är vi nere på 1400 danska kanske.

                      Men faktum kvarstår, bluesboys är billigast, mest lättbyggd och man får datakurvor på hur man ligger! Hur kul som helst! om man står ut med att ha en dator brevid sitt kar förståss.

                      Urban

                      Kommentar

                      • Z_Lawer
                        • September 2004
                        • 333

                        #12
                        Ursprungligen postat av urbanandersson
                        Hej!

                        Blues boys konstruktion är genialisk! den är även lättbyggd, Men probe med buffertlösningar på elfa kostar fortfarande 985 kr MED moms. lägg sen till 200 (+moms?) och sen 68 så hamnar du på 1253 kr

                        Jag ska erkänna att jag inte vet om det ingår buffertlösning i dom färdigköpta controllerna och om det finns billiggare än elfas på något annat ställe.
                        Hur som helst så kan det inte slå på mer än ett par hundra spänn.

                        Om du bygger hans konstruktion så kan du kanske få programvara från honom också om du frågar snällt.

                        "Jasså, var då? Ganska så stor skillnad mot 3400:- från PWSS. "

                        Här:


                        Jag vill också ha en och välkomnar alla tips på ekonomiska lösningar.

                        Urban
                        Ja du, Urban, visst vore det kul att bygga en egen controller?

                        Om sanningen skall fram så är jag helkass på elektronik och programmering. Jag menar jag skulle fixa att löda ihop en controller om man visade mig steg för steg, med normalstora detaljerade fotos på hur man skall gå tillväga. Samt även var man köper till och med de enklaste grejerna för bygget. Det enklaste vore ju förstås att köpa en färdig controller, men det är svårt att dels spara ihop runt 1400 spänn, och dels övertyga sin tjej om att man behöver en sådan liten (men ack så dyr) manick.
                        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...