PMDD & TMG - Doseringsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Jord består ofta till största delen av torv men även lite labil kompost.
    Jag var övertygad om att huvudelen var komposterat material, men efter lite sökning visade det sig att jag nog har fel.

    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • k3vlar
      • February 2005
      • 73

      #17
      U rule def!
      Jag har lite funderingar, men just nu har jag rört ihop en blandning jord/lera ( leca kulor ) torv som jag dränkt in i kaliumnitrat (KNO3) och kaliumdivätefosfat (KH2PO4) samt nutriSI Micro, denna blandning kommer jag låta ligga o dra i ett par dagar innan jag börjar med botten-anläggningen i mitt 112 liters kar, hade tänkt längst i botten ha ett lager med lecca sen jord/torv blandningen ovan och överst råda sand, frågan är om ni tycker man skall separera torvblandningen med ngt nät el liknande från rådasanden eller om det bara behövs lägga ovanpå för bäst resultat ( grumling etc )

      Jag kommer att köra utan topplock med hängande belysningsspottar för att försöka driva upp div växter upp ovan kar.

      Tegel ( tegelsten ), vet ni om det kan användas i vattnet, inte i karet men det kommer ligga i ytnivå, det jag funderar på är om det kan fälla gifter eller annat skadligt vid kontakt med akvarievatten, kanske bäst att kolla div tillverkare, jag kommer ha tegelbruk i bakgrund där växterna förhoppningsvis skall få sällskap av handra planterade krukväxter..

      Def, nancy, ni är 2 st som bidragit med kloka och värdefulla tips och svar genom trådarna här på forumet, jag tackar o bugar att ni finns tillhands.
      *bugar*

      ps, n00b som jag är så frågar jag hellre en gång för mycket än för lite.

      ps: vet att jag tidigare skrev att det va ett 154Liters kar jag skulle starta, men det e fel, 112 skall det vara..
      Senast redigerad av k3vlar; 22 June 2005, 14:14.
      Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Lecakulor tror jag inte du kan använda eftersom dom kommer flyta upp?

        Nät är frivilligt, jag gillar dock känslan när man trycker ner växter i jorden och eftersom din jord kommer vara urlakad kommer du inte märka mycket nerskitning ens om du rotar upp växter. Den jord som virvlar upp brukar lägga sig väldigt snabbt.

        Har du grävande fiskar så låter det dock som en bra idé med nät.

        Teglet har jag ingen aning om det är giftigt. Låter lovande med hängande spottar! Är det någon speciell modell du tänker använda?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • k3vlar
          • February 2005
          • 73

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Lecakulor tror jag inte du kan använda eftersom dom kommer flyta upp?

          Nät är frivilligt, jag gillar dock känslan när man trycker ner växter i jorden och eftersom din jord kommer vara urlakad kommer du inte märka mycket nerskitning ens om du rotar upp växter. Den jord som virvlar upp brukar lägga sig väldigt snabbt.

          Har du grävande fiskar så låter det dock som en bra idé med nät.

          Teglet har jag ingen aning om det är giftigt. Låter lovande med hängande spottar! Är det någon speciell modell du tänker använda?
          leca kulorna kommer ligga underst och tror inte de kommer flyta upp genom jorden/ rådasanden .

          spottarna har jag ej ens börjat titta över, så jag har ej ngn ide ´alls då inredningen / bakgrunds bygge kommer först. men ideer och tips beaktas. jag har sett endel fina bilder, kan vara topfrogs men vet ej säkert, på hängande akvariebelysning, ( ej MH ).
          Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

          Kommentar

          • k3vlar
            • February 2005
            • 73

            #20
            ..ville bara säga att min jord/torvbotten har varit i drift nu i 2 veckor, växterna bubblar fortfarande (?!! ) det ser fint ut som tusan. men jag tycker bara att vattnet är lite "disigt" fortfarande, ser ut som en lätt dimma, långt ifrån klart iaf, jag misstänker att det fortfarande lakas från jorden.

            kör aquael 450l/m kanske skall man kasta in ett till filter ellr bara göra vattenbyten tills man har vattnet man eftersträvar.

            kollat vattnet med jbls tester och har fina näringsnivåer, bättre än jag ngnsin haft, bara en sak, vad skall en järnhalt ligga på för att anses bra? Fe 0,4 är det OK?
            Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              0,4 är runt fyra ggr mer än vad man brukar rekommendera, men förmodligen ingen större fara om alla nivåer är bra.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • k3vlar
                • February 2005
                • 73

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                0,4 är runt fyra ggr mer än vad man brukar rekommendera, men förmodligen ingen större fara om alla nivåer är bra.
                precis, allt ser perfekt ut enligt mätvärdena, denna jord/torvblandning ser ut att fungera utmärkt!

                inte en enda leccakula har flytit upp heller :-)
                Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

                Kommentar

                • k3vlar
                  • February 2005
                  • 73

                  #23
                  hjälp, testade vattnet i den "nya" burken 112Liters med jord/torvbottensubstrat, med pmddblandning samt leccakulor"walstadmetoden" som endel säger, på defs inrådan blandade jag in pmdd gödning i jorden/torven/leccakulor och lät det dra ngn vecka innan jag började anlägga bottensubstaratet i karet, nu efter att ha haft burken i gång i 2 veckor
                  så testade jag vattnet....

                  KH-> 8
                  pH-> 7.2
                  Nitrit->0.05
                  Nitrat->15
                  Fe->1.5 !!!!

                  hur i bövelen kan järnet dra iväg, förra veckan hade jag 0.4 även det grymmen högt. mina fiskar lever och ser ut att trivas, växterna visar inga defekter.
                  Har ej gjort ngt vattenbyte än då karet är startat för 10 dar sen, men gör ett 50% igt nu..

                  plz, vill ej att mina guldbarber skall må dåligt, kanske var denna bottengödning att ta sig vatten över huvudet... då jag ej tillsätter ngn gödning i vattnet och använder enbart det som finns i bottensubstratet så finns väl enbart massiva vattenbyten att hejda denna järnnivå som med tiden borde stabilisera sig då jorden lakas ur..

                  frågan är denna nivå borde vara dödlig eller hur ligger det till? all info om Fe jag hittat är om för låga nivåer, men detta kan ju ej va bra för ngt av det jag har i burken ( fiskar/växter ).

                  mvh K3vlar
                  Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Det enda jag skulle oroa mig över om allt annat ser fint ut är eventuellt nitriten men den kommer sannolikt gå ner ganska snabbt.

                    15 ppm nitrat låter mums. Ingen fara, men 1.5 ppm järn låter väldigt kraftigt. Jag skulle ifrågasätta testet lite för dom nivåerna borde börja ta kol på firrar.

                    Stort vattenbyte är ju aldrig fel med nytillsats av speciellt KNO3 för att behålla den fina nitratnivån.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • k3vlar
                      • February 2005
                      • 73

                      #25
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det enda jag skulle oroa mig över om allt annat ser fint ut är eventuellt nitriten men den kommer sannolikt gå ner ganska snabbt.

                      15 ppm nitrat låter mums. Ingen fara, men 1.5 ppm järn låter väldigt kraftigt. Jag skulle ifrågasätta testet lite för dom nivåerna borde börja ta kol på firrar.

                      Stort vattenbyte är ju aldrig fel med nytillsats av speciellt KNO3 för att behålla den fina nitratnivån.
                      Tar med mig kameran och du ska få bildbevis.. 1.5 järne lila var det! , testade 2 ggr tom, sen har jag bilder nu på de gröna defekterna( prickarna ) på mina växter i lilla karet på 57 liter jag surrade om tidigare.

                      / alla mätvärden är takit med jbl´s droptest.. har fortfarande bubblor på växterna efter 2 veckor och utan vattenbyte, men Fe nivån är oroväckande.. skall testa nu på morgonen och ta lite kort så ska ni få se.. hihi

                      ska sova morgon nu.. kom just hem fra jobbet..
                      Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

                      Kommentar

                      Arbetssätt...