Enkelt mäskrecept?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Ursprungligen postat av dinajel
    Alltså: vad exakt innehåller mäsk när det jäst ett tag? Bildas det några andra skumma ämnen utöver CO2 och etanol?
    Jäst = en hel del B-vitaminer!!!
    Förmodligen bildas väl också en del andra tyngre alkoholer förutom etylalkohol men i betydligt mindre mängder.
    Det är de andra alkoholerna man skyller baksmällan på om jag minns rätt
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • kaihc
      • December 2004
      • 69

      #17
      Ursprungligen postat av dinajel
      Jag testade nämligen igår om det smakade sött, men det smakade mest surt, så jag antar att sockret var helt slut.
      Smakar det väldigt surt och äckligt har du troligen fått besök av mjölksyrebakterier. Skölj flaskan väl och blanda ny mäsk med ny jäst och njut av skillnaden

      Nu är det inte meningen att sörjan skall serveras, men med ny jäst varje gång kan man lära sig ungefär hur länge mäsken håller. Samtidigt vet man också att det faktiskt är jästen som förbrukar sockret, inte ett gäng glada baciller.
      Mvh Kai

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #18
        Ursprungligen postat av erikthur
        Jäst = en hel del B-vitaminer!!!
        Förmodligen bildas väl också en del andra tyngre alkoholer förutom etylalkohol men i betydligt mindre mängder.
        Det är de andra alkoholerna man skyller baksmällan på om jag minns rätt
        Okej. Så länge det inte bildas metanol eller nåt annat otäckt så är det väl okej antar jag. Och B-vitaminer är ju aldrig fel.

        Ursprungligen postat av kaihc
        Smakar det väldigt surt och äckligt har du troligen fått besök av mjölksyrebakterier. Skölj flaskan väl och blanda ny mäsk med ny jäst och njut av skillnaden
        Mjölksyrebakterierna kommer nog från den torrmjölk som jag hällt i litegrann av för att få ner lite protein. Varför ska man egentligen ha protein i? Jästen lever väl ändå av sockret? Eller?
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • kaihc
          • December 2004
          • 69

          #19
          Ursprungligen postat av dinajel
          Mjölksyrebakterierna kommer nog från den torrmjölk som jag hällt i litegrann av för att få ner lite protein.
          Njaaej, de kommer från där de kommer. Mjölksyrebakterier tycker om samma saker som jäst. Problemet är att de försöker göra äcklig yoghurt av din mäsk istället för äcklig vin.
          Mvh Kai

          Kommentar

          • kaihc
            • December 2004
            • 69

            #20
            Ursprungligen postat av dinajel
            Varför ska man egentligen ha protein i? Jästen lever väl ändå av sockret? Eller?
            Proteiner är väl bra. Tittar man på hur proffsen producerar jäst ser man att kväve, fosfor, syre och spårämnen spelar in.
            Ursprungligen postat av http://www.theartisan.net/yeast_production_general_discussion.htm
            Molasses is a by-product of sugar beet and sugar cane refining, and supplies the least expensive source of sucrose, glucose and fructose, in addition to some minerals and assimilable nitrogen. Either beet or cane molasses, or a combination of both, can be used. Prior to its use, the molasses is diluted with water, clarified, and heat sterilized. The molasses is supplemented with nitrogen, phosphate, sulphuric acid and sodium carbonate, and small amounts of minerals and trace elements. Nitrogen is supplemented using ammonia or various ammonium salts. Phosphate is supplied in the form of phosphoric acid or ammonium or di-ammonium phosphate. Sulphuric acid and sodium carbonate are included as processing aids for pH control. Minerals such as calcium and magnesium are added as are trace amounts of iron and zinc.Oxygen is provided in the form of filtered air.
            Att blanda mäsken med PMDD-akvarievatten borde vara perfekt

            Mycket syre -> aerob växt/lite etanol & CO2.
            Lite syre -> anaerob växt/mer etanol & CO2.

            Att skaka in lite syre vid uppstart är dock bra för att växten ska gå igång.
            Mvh Kai

            Kommentar

            • aliback
              • April 2005
              • 163

              #21
              [QUOTE=dinajel][QUOTE=heeke]

              Det svåra blir väl att hitta exakt lagom mängd. Jag behöver komma ner i pH 6,3 ungefär för att få ner lagom med CO2 i burken. På morgonen/förmiddagen har jag cirka 6,8 - 6,9 (utan CO2 hela natten). Sen kör jag venturi-metoden, som funkar rätt bra. På kvällen innan lysrören släcks vid tiotiden är jag nere i 6,1 - 6,2 ungefär.

              En bubbla var annan var tredje sekund tror jag inte skulle funka för mej, men jag ska prova att halvera jästen och se hur mycket CO2 jag får ner i karet då.

              Tack för tipset![/QUOTE
              Hej jag skulle också behöva expertråd då jag inte är riktigt insatt i gödning med CO2(hittar aldrig tangenten som sänker 2.an). Hur går jag tillväga om jag vill att Ph som nu är strax över 7 ska hamna på ca 6-6,5. Nästa fråga ,hur håller jag det där sen?eller kan den sjunka hur lågt som helst?
              Amatör som sagt så försök ha lite tålamod ett tag till
              MVH
              Annelie

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Hur går jag tillväga om jag vill att Ph som nu är strax över 7 ska hamna på ca 6-6,5.
                Eftersom pH:t kommer variera trots att du har konstant inflöde av CO2 så får du bestämma dig en tid på dygnet du vill att pH:t ska vara säg 6.4. Då mäter du pH:t varje dag vid den tidpunkten och rattar sakta in bubbeltakten uppåt eller neråt tills du hamnar där.

                Kör du mäsk blir det svårare eftersom man inte kan "ratta" lika enkelt och då har man väl främst upplösningsgraden att leka med. Har du trappreaktor kan du luta lite på den för att få bättre upplösning och har du alträdiffusor kan du sätta den på olika djup. Man kan även ändra ytcirkulation och använda täckglas.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • moggleif
                  • May 2005
                  • 40

                  #23
                  Någon skrev tidigare i tråden att tillverka mäsken på akvarievattnet kanske inte är fel. När man ändå byter vatten så kan man ju "sno" lite och använda det till mäsken. Vad säger ni som sysslat med mäsk om det? Kan det vara något bra?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Spontant verkar det väldigt dåligt eftersom sockret kommer få bakterier/svampar/alger/mikroorganismer att konkurrera med jästsvampen.

                    Det jag hört av jästexperter (Tarah Nyberg på APD) är att man har kliniskt rent, men att man däremot kan spara en äldre kultur. Dvs när man gör en ny mäskbatch så behåller man 10% av den gamla jästkulturen och fyller bara på med nytt sockervatten (och protein om man vill att den ska hålla längre). Efter ett tag har jästsvamps populationen återfått sin forna storlek.

                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • moggleif
                      • May 2005
                      • 40

                      #25
                      Proteinkälla till akvariemäsk, någon som provat? Någon som köpt? Var köper man det och vad heter det? Ett pris på vad det kostar (ungefär, så man inte blir skinnad). Har ju hört talas om massa sådana där proteindrycker för muskelbyggare men jag behöver ingen smak till min mäsk....

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #26
                        Har man småbarn hemma kör man bara lite vällingpulver, annars fungerar även torrmjölkspulver utmärkt som proteinkälla. 1-2 tsk per liter mäsk räcker.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • moggleif
                          • May 2005
                          • 40

                          #27
                          Om jag ska tolka diverse inlägg från både här och där så lyder ett bra recept som följer:

                          9 dl vatten
                          1 dl socker (10% socker ger 10% sprit, jästen klarar sig)
                          1/2 tsk bikarbonat (Ph-reglering)
                          1 tsk torrjäst
                          1-2tsk protein (från vällingspulver eller torrmjölkspulver)

                          Om man vill göra receptet ENKELT så kanske detta kan bli bra?

                          1 l vatten
                          1 dl socker (10% socker ger 10% sprit, jästen klarar sig)
                          1 tsk bikarbonat (Ph-reglering)
                          1 tsk torrjäst
                          1 tsk protein (från vällingspulver eller torrmjölkspulver)

                          En måttenhet av alla ingredienser, enkelt att komma ihåg!
                          Jag ska prova det någon gång men först så blir det ett gelatinbaserat recept.

                          Kommentar

                          • Makasu
                            • June 2004
                            • 400

                            #28
                            mäsk

                            jag kör i 1½ liters flaska:

                            3dl socker. (lös upp sockret i fingervarmt vatten).
                            25g jäst. (half paket vanlig jäst, ej "för sockerdegar". lös upp i ett glas)
                            mixa!

                            ger 3 bubblor/sek i ca 4-6 dagar. ny sats varje vattenbyte.

                            /makasu
                            /Makasu

                            http://green.colorize.net/

                            Kommentar

                            • gladhertha
                              • February 2005
                              • 1755

                              #29
                              SKa byta till en 5l plastdunke å ha mäsk i...oOH!
                              Mvh Hanna
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • heeke
                                • April 2003
                                • 5033

                                #30
                                Jag brukar ta 2-3 krm torrjäst till 5 l mäsk. Det tar lite längre tid att få igång bubblet, men har tyckt mig få en mäsk som håller betydligt längre och jämnare. 3 veckor är inget problem med samma bubbeltakt
                                Visst mer jäst i början ger mer CO2 på kortare tid.
                                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...