sojaprotein till mäsksats?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • K_Lindfors
    • March 2005
    • 61

    #31
    Det här är mina vattenvärden från kran iallafall:

    Några data
    Årsmängd: ca 1 700 000 m3
    pH: 8,0
    Hårdhet: 3,5 - 4,0 odH (tyska grader) Fluorid: 0,9 mg/l
    Klorid: 15 mg/l

    Har inte mätt hårdheten på akvarievattnet.

    Vad ska jag göra? Har jag för hög CO2 halt nu?

    Kommentar

    • Jeza
      • January 2003
      • 379

      #32
      Om man ska dra detta till ytterligheterna då med en hårdhet på 3,5 och ett PH på 6,0 så skulle det betyda att du trycker ner ca 100mg/l CO2. (om jag inte räknat helt galet)

      Det tycker jag låter minst sagt otroligt eftersom du använder mäskmetoden med syresten som reaktor!
      Jag tycker du ska skaffa dig ett mer exakt PH/KH-test och mäta igen.

      Om det nu är så att fiskarna verkar lite "dassiga" och hänger vid ytan så öka bara cirkulationen lite, det borde nog hjälpa.
      Orcae Ita!

      Kommentar

      • K_Lindfors
        • March 2005
        • 61

        #33
        Kan det ha att göra med att bubblorna fastnade under ett stort blad på vägen upp?

        Kommentar

        • Peter Cederberg
          • December 2004
          • 96

          #34
          Intressant, undrar om det funkar att blanda sojaprotein i gelatin blandad mäsk?
          Den jäser nämligen rätt så länge annars, kan ju oxå bero på att det antagligen är proteiner i gelatin pulvret... Urk tillvärkat av svinhud...

          Då skulle mitt recept se ut så här

          2,5 msk gelatinpulver
          1dl vatten
          3-4dl socker
          +2-3msk soja protein av nån sort

          Värm i kastrull blanda häll på flaska låt svalna till nästa dag
          tilsätt 1L 40 gradigt vatten + en halv påse torrjäst
          Pjc

          Kommentar

          • K_Lindfors
            • March 2005
            • 61

            #35
            Nu har jag pumpat i CO2 i stort sätt hela dagen och märker nu att fiskarna börjar hänga vid ytan.
            Är det verkligen möjligt att jag lyckas få i för mycket CO2 med en 2l flaska mäsk genom vanlig syresten i mitt 100L akvarium?

            Kommentar

            • K_Lindfors
              • March 2005
              • 61

              #36
              Varför får jag inte mina växter att bubbla? trycker i så pass mycket CO2 att mina fiskar inte gillar det och göder med PMDD men det bubblar iallafall inte.

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #37
                Ursprungligen postat av K_Lindfors
                Varför får jag inte mina växter att bubbla? trycker i så pass mycket CO2 att mina fiskar inte gillar det och göder med PMDD men det bubblar iallafall inte.
                Det finns väl i princip bara tre viktiga parametrar: CO2, PMDD och ljus. Har du bra med CO2 och bra med PMDD så antar jag att du inte har tillräckligt med ljus. Det skulle möjligen också kunna vara så att du har för lite växtmassa, dvs. växterna producerar inte tillräckligt med syre för att kunna syremätta akvariet, men det verkar lite långsökt kanske. Jag skulle tippa på ljuset.

                Såvida du är heeeelt säker på att du har tillräckligt med CO2. Annars skulle jag tippa på för lite CO2, CO2, CO2.

                Jag fick själv inget bubbel i mitt kar, trots bevisligen bra CO2, bra med PMDD och mycket växter. Jag hade då 0,2 w/liter. Nu har jag gått upp till 0,6 w/liter och får rätt bra bubbel. <- en liten ledtråd
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • K_Lindfors
                  • March 2005
                  • 61

                  #38
                  Jag har nya rör, 1 st 18W aquarelle och 1 st Sunglo 20W i mitt 100L, det ger väl hyffsat med ljus?

                  Växtmassan kanske är för liten, har bara 4-5 buskar med några Limnophila sessiliflora .
                  Samt en fjuttig Cambomba som vägrar växa.

                  Kommentar

                  • Magnuz
                    • February 2005
                    • 292

                    #39
                    Då är det nog växtmassan som spökar. De flesta växtakvarister med mycket bubbel har ju såvitt jag förstår ofta hela bottnen täckt med växter.

                    Kommentar

                    • Peter Cederberg
                      • December 2004
                      • 96

                      #40
                      ja äntligen (lite off topic/stulen tråd) men jag måste bara, idag bubblade mina växter för första gången...
                      Undrar vad det var som fattades? enda jag kommer på är att växtmassan så sakta blivit större... plus att jag kanske doserat lite fel på k n p...
                      Det skiljer rätt många liter när man börjar räkna efter vad som är egentliga liter mängden och kommer fram till att man använt YTTERMÅTTEN på burken ,stön 12mm tjockt glas plus ramen och så har man ju inte fyllt upp till kanten.... köpte begagnat och räknade med angivna mått på karet när jag doserade...
                      Pjc

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #41
                        ... jäsningen i sig påverkar inte ph't ...
                        Det är den CO2 som bildas vid jäsningen som sänker ph:t i flaskan/dunken. Eftersom det måste till lite tryck för att pressa ut co2 under vattenytan (högre tryck vid större djup) så kommer CO2 halten bli högre i flaskan/dunken än om man bara hadde en öppen flaska/dunk (tänk på vad som händer när man öppnar korken på en läskedrycksflaska)
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...