sojaprotein till mäsksats?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

    #16
    Jag hade testat med lite mer socker och jäst.

    När jag körde med 1½ liters pet så hade jag i 4dl socker och 1/3 pkt jäst (om det var färskjäst du hade nu)
    Orcae Ita!

    Kommentar

    • K_Lindfors
      • March 2005
      • 61

      #17
      Skall man ha i jästen på något speciellt sätt när det gäller färsk jäst?
      Vad är optimala temperaturen på vattnet då?

      Kommentar

      • Jeza
        • January 2003
        • 379

        #18
        Jag kan ju bara tala för egen del, finns ju säkert nån som har mer synpunkter på vad jag tycker...

        Men när jag blandade i flaska innan så gjorde jag så här:

        4 dl socker
        1/3 pkt jäst
        sen lagom mängd "fingervarmt" vatten

        Sen rörde jag runt detta ordentligt tills både jästen och sockret hade löst sig ordentligt. Jästen kan man ju smula sönder i ganska så små bitar när man lägger i den.
        Orcae Ita!

        Kommentar

        • K_Lindfors
          • March 2005
          • 61

          #19
          Äntligen fått det att funka.
          Ska jag stänga av CO2 på natten?

          Glömde såklart mäta PH innan också...
          Hur ska jag nu göda med PMDD för att få bubblor på växterna?

          Kommentar

          • Jeza
            • January 2003
            • 379

            #20
            Ursprungligen postat av K_Lindfors
            Ska jag stänga av CO2 på natten?
            Bara om du har tillräckligt hög upplösning av gasen så att fiskarna mår dåligt. Det är dock ganska svårt att trycka ner så mycket CO2 med mäskmetoden.
            Vad har du för typ av reaktor?

            Ursprungligen postat av K_Lindfors
            Glömde såklart mäta PH innan också...
            Kan du inte bara mäta på kranvattnet?

            Ursprungligen postat av K_Lindfors
            Hur ska jag nu göda med PMDD för att få bubblor på växterna?
            Sök på PMDD här på forumet så kommer du att få massvis med nyttig information. Ta dig tid att läsa igenom det mesta så du inte gör fel och får en algexplosion!
            Orcae Ita!

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #21
              Ursprungligen postat av K_Lindfors
              Skall man ha i jästen på något speciellt sätt när det gäller färsk jäst?
              Vad är optimala temperaturen på vattnet då?
              Ursprungligen postat av averater
              mäsk jäser fortare ju varmare det är upp till ca 35-40 grader då det har sitt max, vid över 50 grader dör jästen.
              exakta värden beror givetvis på vilken jästsvamp det rör sig om. men undvik över fingervärme och ha det inte dragit då det kan bli för kallt där, då jäser det väldigt långsamt.

              om vanlig färsk färskjäst vatten och socker inte börjar jäsa så är något allvarigt fel. typ gift i vattnet eller att koldioxiden läcker ut fel väg.

              bra at det ordnade sig iaf.

              angående pmdd så sök!

              edit: för långsam...
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • K_Lindfors
                • March 2005
                • 61

                #22
                Min reaktor är en liten syresten och det bubblar på rätt kraftigt nu, misstänker att jag tog i överkant med nästan ett halvt paket jäst och en helsikes massa socker, struntade i bakpulvret, blir det mycket sämre då?

                Vad tror ni? ska jag ha det på eller bara skruva av korken lite och slå på det i morgon bitti?

                Kommentar

                • Jeza
                  • January 2003
                  • 379

                  #23
                  Med en syresten så är det nog ingen större fara, de brukar inte lösa gasen så våldsamt bra. Blir mest en massa små bubblor som stiger till ytan.

                  Om du hade i för mycket socker så finns det risk för att alkoholhalten blir för hög så att jästsvamparna dör.. men då är det bara att blanda lite nytt igen!

                  Hade jag varit dig så hade jag nog ("just in case") inte kört i gasen i akvariet nu över natten första gången utan kört ner det imorgon istället då man kan observera fiskarna under dagen.

                  Bakpulvrets vara eller icke vara.. jag har aldrig märkt nån skillnad i alla fall.
                  Orcae Ita!

                  Kommentar

                  • averater
                    • March 2004
                    • 381

                    #24
                    jäsningen i sig påverkar inte ph't men däremot så brukar de flesta organismer försura vattnet mer eller mindre. tror inte du behöver bry dig, vid vinjäsning har man ibland tom i extra vinsyra som sänker ph't (och där jäser man ibland ända till jästen dör av alkoholen). jag hade skippat bakpulvret.

                    hur mycket jäst du har i påverkar hur fort det jäser i början. mycket jäst kan göra mycket koldioxid. efter ett tag kommer iof du ha mycket jäst även om du har i lite från början eftersom jäsen förökar sig.

                    edit: för långsamm igen....
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                    Kommentar

                    • kaihc
                      • December 2004
                      • 69

                      #25
                      Ang. pH, jäst och bakpulver.

                      När jag jobbade som ölbryggare "tvättade" vi regelbundet jästen före användning. Då pytsade vi helt enkelt i syra i jästdunken tills pH:t dumpade ner på 2 (japp, två). Efter ett tag var eventuella bakterier döda, eller i vilket fall väldigt trötta. Sedan tryckte vi i lite extra syre (O2) i brygden för att jästen, som tyvärr också blir lite trött vid pH 2, skulle repa sig.

                      Och det gjorde den varje gång.

                      Sen finns det de som säger at jämn pH ger mer stabil jäsning. Jag tror hursomhelst att stabilitet beror i första hand på

                      1. mängd jäst/mängd socker/mängd vatten,
                      1. temperatur.

                      Dvs. båda är lika viktiga.

                      Om man behåller bottensatsen i sina PET's som "starters" har man ingen aning om hur många jästsvampar som faktiskt lever, eller hur många glada baciller som lever loppan der nere vid botten. Det är därför bättre att ta ny jäst till varje ny sats mäsk i ren flaska.

                      Att ha koll på punkt 1 och 1 är viktigt för DIY-CO2'are som annars inte kan reglera flödet.

                      Edit: Nya rön på öljästfronten! http://www.birkocorp.com/brewing/yeast.asp
                      Senast redigerad av kaihc; 22 March 2005, 21:55.
                      Mvh Kai

                      Kommentar

                      • K_Lindfors
                        • March 2005
                        • 61

                        #26
                        Nu har jag startat anläggningen för dagen men är fundersam om det verkligen ger någon effekt, det kommer rätt mycket bubblor och alla når ytan väldigt fort. Då hinner väl inte CO2 lösa sig i vattnet?
                        Funderar på om det skulle bli bättre om jag grävde ner syrestenen djupt i min blästersand?
                        Att min vanliga pump cirkulerar ytvattnet ganska kraftigt, tömmer inte det all CO2 direkt då?

                        Märker man fort någon skillnad så jag vet om det har någon effekt?

                        Bytte 50% vatten igår, ska jag slänga i en fulldos KNO3, KH2PO4 och NutriSI?

                        vill verkligen uppnå bubblor på växterna

                        Kommentar

                        • dinajel
                          • November 2004
                          • 606

                          #27
                          Ursprungligen postat av K_Lindfors
                          Nu har jag startat anläggningen för dagen men är fundersam om det verkligen ger någon effekt, det kommer rätt mycket bubblor och alla når ytan väldigt fort. Då hinner väl inte CO2 lösa sig i vattnet?
                          Troligen inte. Enligt min erfarenhet funkar syresten inte alls.

                          Det är bättre att köra genom innerfiltret. Själv kör jag genom venturin och det funkar kalas för mej, men det ska tydligen vara svårt att få bra upplösning genom venturin också. Men du kan ju prova.

                          Att min vanliga pump cirkulerar ytvattnet ganska kraftigt, tömmer inte det all CO2 direkt då?
                          Kan göra. Dra ner pumpen en bit under vattnet så att ytvattnet inte cirkulerar ytan så mycket. Vattnet kommer syresättas av det syre som växterna producerar ändå.

                          Märker man fort någon skillnad så jag vet om det har någon effekt?
                          Jag vet faktiskt inte hur fort det går, men efter ett par timmar borde du absolut kunna mäta. Och testa pH ikväll också.

                          Bytte 50% vatten igår, ska jag slänga i en fulldos KNO3, KH2PO4 och NutriSI?
                          Ja, det tycker jag du ska göra. Det kan du ju göra en gång i veckan efter vattenbytet oavsett om du har co2 eller ej. (Däremot kan du ju behöva dosera mera om du får ner co2 och har bra ljus.)
                          Bilder på mina akvarier.

                          Kommentar

                          • K_Lindfors
                            • March 2005
                            • 61

                            #28
                            Inbillade mig att fiskarna var uppe vid ytan och chippade efter luft så jag tog ett pH test.

                            Utan CO2 låg pH på mellan 7.5 och 8. Nu ligger det på mellan 6.0 och 6.5.

                            Ska jag köra vidare eller sjunker pH alldeles för mycket? Bör jag tillsätta något för att stabilisera pHt?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Det är inte pH:t som är problemet. Även om du stabilserar upp pH:t så kommer du ju fortfarande trycka ner lika mycket CO2.

                              Med mäsk är det i princip bara upplösningen/ytcirkulationen man kan experimentera med för att få mer/mindre CO2.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Jeza
                                • January 2003
                                • 379

                                #30
                                Har du kollat vad ditt Kh ligger på?
                                Orcae Ita!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...