Mina alger och PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iris A
    • October 2004
    • 158

    #61
    Nu ser jag att du redan fixat rengöringen... Lycka till, du verkar redan vara på god väg med dina algproblem. 80 literskaret: Jag har hört att tofsalger ibland bekämpas med koppar. Kanske någon annan vet mer??

    Ge inte upp nu!
    Iris

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #62
      Håller med, kör tmg från början, men handla micro+ eller nutrsi när tmg är slut. Lika bra men billigare
      Har pytsat i även TMG nu... och några fiskar har flyttat in... hoppas jag klarar mig utan att växterna tar stryk av flytten! Har redan handlat nutrisi, så det finns hemma, självklart hade jag precis köpt en hel dunk med TMG, men den tar säkert slut någon gång den också...

      Nu ser jag att du redan fixat rengöringen... Lycka till, du verkar redan vara på god väg med dina algproblem. 80 literskaret: Jag har hört att tofsalger ibland bekämpas med koppar. Kanske någon annan vet mer??
      Jodå, de flesta stenarna är färdigbehandlade... Jag lät dem ligga i hetvatten först, sedan skrubbade jag dem så rena som det gick, kokade dem sedan i vatten med ättiksyra i... så fick de ligga i hetvatten igen, för att sedan bli ordentligt skrubbade igen... Det enda jag missat är väl sista sköljningen då, men den kan jag ta när jag ska i med stenarna igen, de ligger alltså torra nu.

      Vad gäller 80 literskaret så ska jag rensa ur ordentligt där när det är dags att flytta det karet, sedan får jag väl se till att ha bättre koll på gödningsnivåerna där. Har haft ganska hög fisklast i det karet förut men den har minskat nu, även växtmängden har minskat, så det är säkert rubbad balans som ställer till det. Kopparpreparat kan jag inte använda eftersom jag har L-malar i alla kar, även Tanganyikafiskar ska ju vara känsliga för koppar, så jag vågar nog inte testa någonstans.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...