Mina alger och PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #46
    Tänkte bara tala om att armarna känns som dan efter en par timmar på gym i dag... 20 kg kolsten skrubbade jag i går... Nu har jag bara samma vikt i kalksten kvar... som tur är så är den tyngre, så det blir färre stenar...
    Jag skrubbade stenarna med rotfruktsborste och stålull... sedan kokade jag dem i vatten och ättiksprit en par timmar... åsså gnugga igen... Algerna släppte bättre efter kokningen, om det berodde på hetvatten eller ättika vet jag inte...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #47
      Jag räknar med att slippa mäta värdena framöver... men just nu verkar ju växterna sörpla i sig näring som en annan sörplar .... en fredagskväll! Därför behöver jag väl mäta innan varje vattenbyte så att jag märker när de är mätta och konsumerar normalt???
      Mäta är alltid bra i början, det gäller att klura ut hur mycket som går åt. I längden är det dock tråkigt och jobbigt att mäta, då funkar estimated index metoden, med kontrollmätning en gång i månaden.

      Jag trodde att en fulldos var 10 ml/100 ml, men det är alltså den siffra jag får fram när jag beräknar i kalkylatorn???
      10ml/100l .......Om du inte har fått fram en siffra i närheten av den i kalkylatorn har du gjort fel. Beräkningarna kan skilja från kalkylator till kalkylator, beroende på kemikaliernas renhet, men det skall inte ge några stora skillnader.


      Men jag fattar fortfarande inte hur jag ska få fram nivåerna för TMG, man fyller ju i järn och hur mycket vätska... men hur många ml gödningsämnen som är blandade i vattnet vet jag ju inte.... Det är säkert jag som snurrat till det...
      Tryck in TMG i fältet för gödningssort, F i fältet för flytande gödning och läs av dry dose i ml som vad du skall hälla i. TMG´s egna docering är något lägre än den som kalkylatorn ger, men det spelar ingen större roll vilken docering du tar, vi talar om spårämnen som växterna inte lär lida brist på för att du häller en ml mer eller mindre.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #48
        10ml/100l .......Om du inte har fått fram en siffra i närheten av den i kalkylatorn har du gjort fel. Beräkningarna kan skilja från kalkylator till kalkylator, beroende på kemikaliernas renhet, men det skall inte ge några stora skillnader.

        Hmmm.... fick fram att jag skulle dosera 135 ml KNO3 på 650 l vatten om jag ville ha 10 ppm nitrat... det är ju dubbelt mot "normaldos.

        KH2PO4 skulle jag ta 97 ml till 650 l om jag vill ha 5,0 ppm fosfat, är ju också en del över...

        Vad gäller TMG hade jag missat det där med att man skulle läsa av dry... TMG känns inte så torrt liksom Nu får jag i alla fall fram siffran 89,3 ml på TMG:n till 650 liter...

        Verkar det som om jag gjort någorlunda rätt???
        Jag använder förresten Thomas Elfströms kalkylator.

        I dag ska jag börja flytta växterna från 720 karet till ett 450 med ganska rent vatten. Kommer att tillsätta fulldoser av alla gödningar och sedan mäta och pytsa med KNO3 tills jag fått i lite fisk som producerar gödning. Försöker hålla Nitrat på över 5 ppm i alla fall...

        Tack för att ni hjälper en stackars förvirrad tant!!!

        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #49
          10ml/100l .......Om du inte har fått fram en siffra i närheten av den i kalkylatorn har du gjort fel. Beräkningarna kan skilja från kalkylator till kalkylator, beroende på kemikaliernas renhet, men det skall inte ge några stora skillnader.
          Vad defdac´s doceringar bygger på kan jag inte svara på. Skicka honom ett mail så förklarar han säkert.

          Jag själv behöver mycket starkjare lösningar till min gödningsautomatik, så jag har inte så mycket erfarenhet av så svaga lösningar.

          Det jag kan hjälpa till med är att du kan skicka kalkylatorn till mig med dina förinställda värden för karet så kan jag avgöra om det är rimliga doser och om du har gjort rätt.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #50
            För att få 10ppm NO3 -> 15tsk (5msk) KNO3 i 500ml H2O -> Dosera 10ml/100l
            För att få 0.5ppm PO4 -> 4krm KH2PO4 i 500ml H2O -> Dosera 10ml/100l
            Dosering av TMG 10ml/100l ger 0.07ppm Fe

            Hur har du blandat?
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #51
              Sådärja... nu blev det eldsvåda på tanthjärnkontoret igen!!! Hmmm.... ska maila dig i morgon Magnus... å heeke... jag kör Defdacs standardblandning, Miriam och dom om det är bekant...
              Flaska 1: 7 tsk KNO3, fyll upp med vatten/skaka, dosera som TMG.
              Flaska 2: 5 krm KH2PO4, fyll uppmed vatten/skaka, dosera som TMG.

              Känner att jag nog fått något om bakfoten... men att det förmodligen blir rätt i alla fall när jag doserar mycket av för svag lösning, däremot känns det lite onödigt kanske...

              Som sagt... tanthjärnan behöver sova... så ska jag se om jag får ihop det här i morgon...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #52
                kno3 kan du lika gärna docera torrt när du har så mycket vatten att göda, så slipper du bli förvirrad. Bara tryck i dry dose i kalkylatorn.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #53
                  Flaska 1: 7 tsk KNO3, fyll upp med vatten/skaka, dosera som TMG.
                  Flaska 2: 5 krm KH2PO4, fyll uppmed vatten/skaka, dosera som TMG.
                  Vid dosering 10ml/100l kommer du att få:
                  Flaska 1: 4.8ppm NO3
                  Flaska 2: 0.67ppm PO4

                  Helt OK nivåer till att börja med. Du kör inte CO2, eller?
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #54
                    Jag tycker att man kan satsa på no3 10 och po4 1 i din fulldos utan bekymmer. Då slipper du kanske göra en mittiveckan fulldos. Ditt problem är låga nivåer och att det tar slut i veckan, inte tvärtom.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #55
                      Jag har tittat po din kalkylator och ser att du har lyckats helt ratt, men att du misslyckats i att tolka resultatet. Resultatet blir som du innan sagt 137 ml av kno3 blandningen och 97 ml av kh2po4 blandningen. Denna dos kan du laett anvaenda utan att fo problem.

                      Men jag skulle nog rekomendera att anvaenda dry dose, so slipper du kladda. I ditt fall blir det ca 2 tsk kno3 och ca 1 kryddmott kh2po4. Haell inte i dom po exakt samma staelle i karet, och gaerna med lite tid imellan.

                      Raecker det inte so tillsaett ytterligare en fulldos i veckan.
                      MVH
                      Magnus

                      PS> Ursaekta, engelskt tangentbord. <DS
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #56
                        Tack snälla Magnus! Jag hade börjat misstänka var mina tankevolter låg och nu fick jag ju helt klart för mig hur det var. De lösningar som Defdac rekommenderar är alltså för den som inte vill mixtra med beräkningar och mätningar, utan dessa kan man pytsa i utan att "hålla koll" i princip.
                        Kommer att fortsätta med Miriam & Co i de mindre karen och köra lite mera "seriöst" i de två större hädanefter.
                        Mina växter (välansade och fräscha) står nu i ett 450 kar som för tillfället är obefolkat. Jag har tillsatt en del KNO3 men knappt fått mätbara värden, inte konstigt kanske, när det inte finns några fiskar som hjälper till. Ska börja släppa i fisk där i dag så det blir någon ordning... Tänker jag rätt om jag pytsar nitrat och fosfat men skippar TMG:n ett tag??? Allt handlar ju om att hålla växterna fräscha och algfria tills de kommer ner i 720 karet efter flytt om en par veckor. Jag kommer att hålla koll ordentligt på nitratnivåerna så småningom, eftersom fisklasten kommer att bli rejäl sista veckan då alla sydamerika fiskar är över i det karet...

                        Jag börjar undra om vi har nåt konstigt i vattnet faktiskt. Mitt 80 l öppna kar har alltid funkat som en klocka. Där har det växt så det knakat och algerna har varit obefintliga... för ett tag sedan började det dyka upp tofsar även där...och sista veckan har det exploderat i kombination med ett rejält staghornangrepp.... Börjar bli lite frustrerad nu...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #57
                          Kör komplett gödning, dvs kör inte bara KH2PO4 och KNO3 utan också TMG.
                          Vitsen med att göda "fulldos" av allt minst 1 gång/veckan i samband med 50% vattenbyte är att man "alltid" har rätt nivåer/förhållanden av allt.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #58
                            Håller med, kör tmg från början, men handla micro+ eller nutrsi när tmg är slut. Lika bra men billigare.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Iris A
                              • October 2004
                              • 158

                              #59
                              Hej Nancy!
                              Ursäkta fördröjningen, jag har varit på resa ett tag... Jag har inget exakt mått på syrakoncentration för tvättningen (kanske skriver jag för sent, misstänker att du redan hunnit klart... ), men det bör hålla samma styrka som ekbarksextrakt. Ättika är ju en svag syra, jag gissar på att 10% är helt ok. Poängen med bearbetningen är att döda återväxten efter att man skrubbat bort de synliga algerna.

                              Tillvägagångssättet är detta:

                              Tag ut stenarna eller rötterna som du vill rengöra ur karet och koka en kort stund i vatten. Låt dem torka under ett par timmar.

                              Därefter häller du över ättiksyralösning (eller ekbarksextrakt) så att alla delar blötläggs i detta. Efter ungefär en timme skrubbar du ordentligt rent med så hett vatten som du klarar av att hantera och därefter låter du dem ligga i vatten i ytterligare en timme eller två. Skölj en sista gång innan du lägger tillbaka dem i akvariet.

                              Iris

                              Kommentar

                              • Iris A
                                • October 2004
                                • 158

                                #60
                                Hej igen...
                                Visst fräser kalk av syra! Nöj dig med att rengöra rötterna och de stenar som inte har hög kalkhalt. Enkelt att testa genom att hällalite syra på stenen. Fräser den så kommer den att ta skada av rengöringen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...