Mina alger och PMDD

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

Mina alger och PMDD

Nu är jag i full gång med att försöka få ordning på mina alger. Jag har skrivit om mina kar, problemen, dagens testvärden och även hur jag tillsatt PMDD i karen, detta har jag gjort i min dagbok här:

Jag har också lagt in bilder på hur en del av algerna ser ut i dag, detta har jag gjort i albumet "Mina algodlingar" :

Jag hoppas att ni växt och algexperter har lust att titta och kommentera. Det spelar ingen roll för mig om kommentarerna kommer här eller i dagboken.

Hade det varit bättre att skriva in dagbokskommentarerna här, blir det bättre respons då kanske???
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

När jag har så låga nitratnivåer som du så dyker allsköns elände upp !

Speciellt cyano älskar det men även trådisar dyker upp då !

Öka på Nitrat och Fosfat men ligg kvar på samma nivå FE !
    Senast redigerad av oveb; 19 March 2005, 21:09.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• batski
      • October 2004
      • 8891

Tant Nancy, var har du köpt pmdd?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

Ursprungligen postat av batski
        Tant Nancy, var har du köpt pmdd?
        Här har jag köpt alla pulver:
        MvH
        Tant Nancy
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

Kommentar

• Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

Ursprungligen postat av oveb
          När jag har så låga nitratnivåer som du så dyker allsköns elände upp !

Speciellt cyano älskar det men även trådisar dyker upp då !

Öka på Nitrat och Fosfat men ligg kvar på samma nivå FE !
          Det borde väl blivit rätt när jag bara hällde i fulldos KNO3 då va??? Järn finns väl i TMG och det hoppade jag snällt över... i Tanganyikat alltså... Men jag kanske skulle hälla i även KH2PO4 då... för att få fosfat????

Jag tror väl till viss del att algproblemen beror på att jag hade mätbara mängder ammonium i Tanganyikat också... Filtermattan har suttit i sedan i februari, tydligen är den inte fullmatad med bakterier ännu.... Det var faktiskt det sista karet som jag väntat mig ammonium i, eftersom fisklasten är väldigt låg...
          MvH
          Tant Nancy
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

Kommentar

• oveb
            • January 2004
            • 2577

Vad jag ville få fram var att jag aldrig får algproblem pga av för mycket gödning (undantaget är micro/FE). Jag får vid låga nitrathalter bekymmer med både cyano och trådisar. Däremot staghorn är lite klurigare. Dom måste man "växa" ihjäl.

Kommentar

• Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

Ursprungligen postat av oveb
              Vad jag ville få fram var att jag aldrig får algproblem pga av för mycket gödning (undantaget är micro/FE). Jag får vid låga nitrathalter bekymmer med både cyano och trådisar. Däremot staghorn är lite klurigare. Dom måste man "växa" ihjäl.
              Jo, jag får väl slänga i nåt snabbväxande i karet där Staghorn har anfallit... har lyckats bli av med dem en gång redan... ska väl lyckas igen hoppas jag. Det är inte det som är mest akut heller... utan "hatkaret" är nu Tanganyikat, där är det gräsligt värre med framförallt alla tofsar....
              MvH
              Tant Nancy
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

Kommentar

• Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

Jag lägger in mina "avhandlingar" från dagboken här också... för att förhoppningsvis få flera "reaktioner" på hur mina kar mår och vad som måste till.

Så här står det till i mina kar som har mest "akuta" problem:

Mitt kranvattnet har ett pH på ca 8,5 och ett KH på 3, jag använder rådasand som bottenmaterial i alla kar, belysningen är av "standardmodell" och således väldigt moderat.

720 liter Sydamerika: Växtligheten består av Svärdsplantor, Anubias, Röd lotus, Cryptocoryne och Javaormbunkar, växterna mår skapligt men en del visar på brister i näringen. Jag har många stora rötter i karet. Filtreringen består av en filtermatta som är 60*60*10, bakom den har jag en Eheim 2252 och ett ytterfilter Eheim 2250, bägge filtren suger bakom filtret och blåser ut framför. Temp 26 grader.
                Algerna i karet består av tråkigt svart på Anubiasen och en del kiselalger på rutorna. Fiskbeståndet är normalt och vattenbyten görs med 1/3 varje vecka.

450 liter Tanganyika. Växtligheten består endast av några javaormbunkar och Anubias på filtermattan och en halvklen gallerplanta, växterna är algangripna och visar tecken på näringsbrist. Filtreringen består av en 50*50*10 cm filtermatta, bakom den finns 2 st Poweheads på vardera 1500 L/h samt ett ytterfilter på ca 900 l/h. Temp ca 22 grader. Algerna består av tofsalger, cyano, trådalger (ståltrådshärvor) och en del kiselalger på rutorna. Fiskbeståndet är lågt och vattenbyten sker med 50% varje vecka.

112 liter Ancistrusodling. Växtligheten består av vattenspikblad, svärdsplantor, Cryptocoryne och javaormbunke, växterna mår bra. Filtreringen består av två st Fluval 3+ samt ett ytterfilter på 500l/h, akvariet är avdelat med en 40*40*5 cm filtermatta och ytterfiltret suger på ena sidan och har utblås på den andra. Temp 26 grader. Algerna består av tofsalger och Staghorn. Fiskbeståndet varierar och vattenbyten sker med minst 1/3 per vecka (beroende på vattenmängd).
                MvH
                Tant Nancy
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

Kommentar

• Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

Jag gjorde en stormätning av alla kar i dag... här redovisar jag några av karens värden. Alla akvarier hade nitrit 0 enligt JBL.

720 l: Nitrat 5, Ammonium 0, Fosfat 0,1 och järn 0,1.

450 l: Nitrat 0, Ammonium 0,5, Fosfat 0 och järn 0,05.

112 l: Nitrat 1, Ammonium 0, Fosfat 0,1 och järn 0,05.

Jag gjorde de vanliga vattenbytena efter dessa mätningar och tillsatte sedan näring. I 720 l och 112 l tillsatte jag fulldoser av TMG, KNO3 och KH2PO4. I 450 l tillsatte jag endast en fulldos av KNO3.

Foton på en del alger finns i mitt algalbum!
                  MvH
                  Tant Nancy
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

Kommentar

• Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

Något som jag missat i redovisningen ovan är att jag i 450 karet tillsätter bikarbonat vid vattenbyten, pH 9 och KH 17 fick jag ut av gårdagens mätningar. Jag tycker att dessa värden var i överkant och doserar mindre mängd bikarbonat hädanefter...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

Kommentar

• jackson
                      • September 2003
                      • 1242

Vad har du för ljus-watt-tal på respektive akvarium? (egentligen W/l)
                      Har du reflektorer på lysrören?
                      Har du CO2-tillsats?

Prova med att lägga i något snabbväxande i 450. Göd även för P (fosfor).

Fe verkar ok i karen, men som skrivet, N (kväve) och P (fosfor) är för låga (och då är troligen även K för låg). KNO3 ger K och N, KH2PO4 ger P (och försummbart med K).
                      Har inte tittat på bilderna dock. På hjortgatanszoo.se finns det en lista som man kan gå genom för att se vilket ämne det är brist på.

Vattenbyten skulle jag även vilja se oftare, speciellt där det fanns amonium. Det triggar ju enligt teorierna algväxt. Amonium kan även komma från någon död fisk som ligger i akvariumet.

Om du inte vill mäta vattenvärden ofta, byt runt 50% en gång i veckan. Tillsätt en fulldos (dosera för 100%-igt vattenbyte). Då kommer inget gödningsämne att vara över 2*ggr det du doserar efter vattenbytet. Ej heller kommer det att vara helt slut på något av ämnena, i vart fall inte direkt efter vattenbytet
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

Belysningen ligger på "sällskapskarsnivå", kan kolla exakt senare... Jag kör inte någon CO2 någonstans... Pytsar väl i lite KH2PO4 i 450 också då...

Vattenbyte gör jag med 50% i veckan i 450... ska jag göra det även i de andra karen alltså??? Känns som det blir lite tufft för firrarna där...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

Kommentar

• Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

Ser varken förbättring eller försämring när det gäller Cyanon i dag... däremot får jag för mig att växterna i 112:an ser fräschare ut... Pytsar nu i KH2PO4 i 450 l karet...
                          MvH
                          Tant Nancy
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

Kommentar

• oveb
                            • January 2004
                            • 2577

Jag är nog lite bekväm av mig för jag började med att ge cyanon en känga med fungistop.

Däremot bör du nog jäklas lite med den genom att exempelvis trycka ner den i gruset eller slanga ur den.

Ett annat om än tråkigt alternativ är ju att mörklägga...

Kommentar

• Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

Vågar inte ta till för kraftiga preparat... Tanganyikaciklider är ruskigt känsliga mot koppar, vet iofs inte om fungistop innehåller det. Dessutom är ju angreppet litet, (kolla bilden) så jag räknar med att suga upp det om det börjar växa... Vill ju se om preparaten ger någon effekt också, nyfiken av naturen som jag är...
                              MvH
                              Tant Nancy
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...