Det verkar fattas nå't

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • averater
    • March 2004
    • 381

    #16
    då ska jag öka min kno3-dos...

    gött, kanske slipper kaliumbrist snart!
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

    Kommentar

    • thorre
      • November 2004
      • 307

      #17
      Tillsatte 5 ml NutriSI i går för att få bort de ljusa bladen.

      Det skulle jag inte ha gjort. Trådalgerna växer nu som aldrig förr.

      Ärligt talat så har hjag starka funderingar på att sluta med pulvren. Innan växte det inte så snabbt men det växte inga alger i alla fall. Kan algblomningen bli ännu värre när jag slutar med pulvren?

      Jag skulle gärna inhandla CO2 prylar men eftersom jag krockade bilen rätt rejält i fredags (viltolycka med hjort) så har jag inte råd

      hälsningar från en rätt "misspeppad" akvarieägare

      /thorre
      thorre.se

      Kommentar

      • thorre
        • November 2004
        • 307

        #18
        eller kan det vara som så att det är för lite KNO3 och KH2PO4 i karet och att jag ska tillsätta ännu mer av dessa samt mer av NutriSI?

        thorre.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Utan CO2 har du knappt något näringsupptag från växterna. Dom käkar redan så mycket dom kan. Det är därför du, som inte kör med CO2, bara ska göra ett stort vattenbyte och fulldospulsa en gång i veckan. Mer än så kommer sannolikt inte gå åt.

          Du får gå den svåra vägen och dosera på känn och använda gröna fingrar. Jag har försökt och misslyckats fatalt många gånger med Linköpingsvattnet och fet botten.

          Lycka till 8)

          Iofs är jag ganska säker på att du bara kollar lite för nogrannt och upptäcker saker som skulle kommit ändå även om du inte använt pulver eller vilken gödning som helst. Så snabba förändringar du rapporterar existerar knappt ens i överdopade CO2-burkar.

          Det är bara att sluta göda får du se vad som händer - ingen näring till växterna kommer garanterat inte få dom gladare, garanterat tvärtom.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • thorre
            • November 2004
            • 307

            #20
            hmmm .......
            Ska sluta upp med att kolla så noga (svårt iom att jag e lite av en pedant). Ska köra ett par veckor med 20 ml av varje flaska vid 50 % vattenbyte och se vad som händer. Det värsta som kan hända är ju att burken växer igen med alger och då är det ju bara att kasta ut alla växter och prova igen, eller?
            thorre.se

            Kommentar

            • St.Anger
              • October 2004
              • 115

              #21
              Du skulle ju kunna testa att köra mäsk-varianten med Co2 tills du får råd med en "riktig" Co2 anläggning. Det gör jag. Har en 5-liters dunk till mitt 375 liters och det fungerar kanon. Fast jag vet inte riktigt hur man ska få gasen att lösa upp sig. Just nu känns det som nästan alla Co2 åker upp till vattenytan och ur akvariet direkt.
              Jag började för en vecka sen och man ser tydliga förbättringar. Om man bara kunde få Co2 att lösa upp sig bättre skulle man nog kunna få rejäl fart på växterna. Fast mäsken är bara en tillfällig lösning för mig. När jag får råd så ska jag skaffa en riktig Co2 anläggning. Fast min budget som 14 åring är tyvärr för närvarande inte den bästa. =)

              Kommentar

              Arbetssätt...