Det verkar fattas nå't

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    Det verkar fattas nå't

    Jag har tillsatt NutriSI, KH2PO4 och KNO3 under ett par veckor nu. Det har blivit bra fart på växterna men tyvärr även en del alger Algerna har jag fått lite stop på nu när jag har dragit ner doseringen av NutriSI. Nu verkar det som om det fattas nåt i stället eller ska bladen se ut så här




    Tacksam för tipps från er kunniga växtakvarister.
    /thorsten
    thorre.se
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #2
    Hur har du det med CO2 och ljuset?
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ljusa nya blad tycker jag tyder på att du varit för försiktig med mikronäringen (väldigt ovanligt!). Hur mycket gick du ner i doseringen?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • thorre
        • November 2004
        • 307

        #4
        Tillsätter inget CO2
        Belysning 2x 30 aquarelle watt på 200 liter vatten.

        Gick net till 5 ml NutriSi och 15 ml KH2PO4 och KNO3
        thorre.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det är märkligt att du märker så snabba förändringar utan CO2.

          Är doseringen du nämner enbart en gång i veckan efter varje vattenbyte?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • thorre
            • November 2004
            • 307

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Det är märkligt att du märker så snabba förändringar utan CO2.

            Är doseringen du nämner enbart en gång i veckan efter varje vattenbyte?
            Ja, doserar en gång i veckan ca 5 min efter vattenbytet
            Bytte ca 40 % vatten i lördags. Ska jag vänta till nästa helt och då tillsätta 10 ml NutriSi och 15 ml av KNO3 och KH2PO4?
            Tillsatte som sagt var 5 ml NutriSi och 15 ml av de andra två iom att jag fick så mycket alger när jag körde fulldos av NutriSi

            Alger: http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0041

            Algerna har inte försvunnit helt men jag har fått intrycket av att de växer långsamare än tidigare.
            thorre.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det blir mycket fippel och småjusterande när man inte kör CO2 och inte kan fulldospulsa för glatta livet och måste skruva in gödningen exakt till det upptag växterna har utan CO2.

              Näringsbristbilderna vill jag få till mikrobrist, så du kan nog gå upp lite i NutriSi-dosering igen.

              För er andra som läser den här tråden som kör CO2: Några ml av enskiljda gödningar hit eller dit är inget man normalt sett håller på med. Det är för dom som vill gå på knivseggen mellan algodling och så bra tillväxt som går utan CO2.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • thorre
                • November 2004
                • 307

                #8
                kommer att höja till 10 ml NutriSi och 15 ml KNO3 och KH2PO4 så får vi se vad som händer. kommer att avvakta till i helgen med att göra det om det inte blir värre med växterna.
                thorre.se

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #9
                  jag hade också liknande algproblem innan jag började med kno3 och kh2po4, men de försvann sen utan att jag minskade på tmg som jag använt hela tiden (tmg är ungefär samma som nutrisi)
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • averater
                    • March 2004
                    • 381

                    #10
                    dessutom kan jag ana liknande brister hos mig med ljusare mellan nerverna, fast inte alls lika ila som hos dig, så jag har inte brytt mig...
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                    Kommentar

                    • thorre
                      • November 2004
                      • 307

                      #11
                      Ursprungligen postat av averater
                      jag hade också liknande algproblem innan jag började med kno3 och kh2po4, men de försvann sen utan att jag minskade på tmg som jag använt hela tiden (tmg är ungefär samma som nutrisi)
                      Tillsätter du CO2?
                      Om inte så bör vi ju ha rätt ilka förhållanden. Kanske ska fortsätta att dosera som vanligt och hoppas på att växterna kommer igång så småningom och går om algerna i tillväxt.

                      Tror att det kan vara som så att algerna "svarar" bättre på de nya näringsämnen som nu finns i vattnet. Växterna å andra sidan kanske bar en liten uppstartsfas och när de väl kommit igång så går det undan.....
                      thorre.se

                      Kommentar

                      • averater
                        • March 2004
                        • 381

                        #12
                        har ingen extra co2.

                        har ganska allvarlig kaliumbrist. måste ta det lugnt med kno3 pga mycket n från fiskmaten, och kan inte köra estiamtive index, då jag är för lat för att kånka 60l fram och tillbaka till tan varje gång man ska byta vatten.

                        mycket fisk och mycket växter, stort (20l av 120) filter, liten pump och ordentlig syresättning/co2-urluftning (hemmagjort strilrör)
                        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          måste ta det lugnt med kno3 pga mycket n från fiskmaten,
                          Vaddå "för mycket" n? NO3 gör ingen skada - speciellt inte med mycket växter och speciellt inte i ickeorganisk form som växterna lätt kan ta upp.

                          Det här kanske du vill testa också:
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • averater
                            • March 2004
                            • 381

                            #14
                            är inte no3 giftigt när det kommer upp i höga halter?

                            får ta och söka lite om det där...
                            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jo men då snackar vi närmare 100 ppm och över, och knappt ens då tror jag du märker direkt skillnad i stressnivå på fiskarna (eventuellt minskad kullstorlek, utebliven lek osv).
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...