Resultatet av KNO3, KH2PO4 och NutriSI

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krulle
    • September 2004
    • 635

    #16
    Så man bör inte ha så kraftig ytcirkulation alltså *Oj*
    Hehe jag har både mina strilrör från mina två 1200l/h ytterfilter riktade
    väldigt mycket emot ytan, hör tillomed hur det porlar (stavning) om dom.

    Får rikta ner dom lite.
    Här lär man sig alltid ngt =)

    Kommentar

    • thorre
      • November 2004
      • 307

      #17
      Mitt utblås (läs pumpens) var under natten inte riktat mot ytan utan i en horizontell linje med vattenytan. Utblåset är nu ca 10 cm under ytan så ytcirkulation finns men den är ytterst svag. Fiskarna verkar så vitt jag kan bedömma må bra. Gick in i nu på morgonen och tände rumsbelysningen och det var inte nån som simmade vid ytan och chippade efter luft i alla fall.
      thorre.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Ursprungligen postat av Krulle
        Så man bör inte ha så kraftig ytcirkulation alltså *Oj*
        Hehe jag har både mina strilrör från mina två 1200l/h ytterfilter riktade
        väldigt mycket emot ytan, hör tillomed hur det porlar (stavning) om dom.

        Får rikta ner dom lite.
        Här lär man sig alltid ngt =)
        Här kan du i första inlägget se skillnaden stor ytcirkulation ger vad gäller CO2-åtgång:


        I fallet där det är minimal ytcirkulation kan man se hur magnetventilen regelbundet kan stänga av CO2-flödet, medans i fallet med riklig ytcirkulation så måste insprutningen/magnetventilen vara på hela tiden (röd kurva).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • thorre
          • November 2004
          • 307

          #19
          Kommer väl antagligen dröja en vecka eller två innan jag ser skillnaden av det ändrade utblåset på växterna. Återkommer med bilder då ....
          thorre.se

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #20
            Jag fick också många staghorn när jag satte igång med gödning o CO2, men när jag väl fick ordning på mina nivåer försvann de. Men det märks ganska fort om man slarvar, då kommer de krypande igen. I synnerhet på cryptocyronen, av nån märklig anledning.
            Så avvakta lite och se vad som händer.

            Kommentar

            • thorre
              • November 2004
              • 307

              #21
              Ursprungligen postat av mohlin
              Jag fick också många staghorn när jag satte igång med gödning o CO2, men när jag väl fick ordning på mina nivåer försvann de. Men det märks ganska fort om man slarvar, då kommer de krypande igen. I synnerhet på cryptocyronen, av nån märklig anledning.
              Så avvakta lite och se vad som händer.
              Kul at fler har uppleft det som jag upplever.
              Jag ska luta mig tillbaka och avvakta ett par veckor och se vad som händer därinne på andra sidan glaset.
              thorre.se

              Kommentar

              • Krulle
                • September 2004
                • 635

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                Här kan du i första inlägget se skillnaden stor ytcirkulation ger vad gäller CO2-åtgång:


                I fallet där det är minimal ytcirkulation kan man se hur magnetventilen regelbundet kan stänga av CO2-flödet, medans i fallet med riklig ytcirkulation så måste insprutningen/magnetventilen vara på hela tiden (röd kurva).


                Jo det ser jag.
                Är rätt ny inom dethär, så jag trodde att rätt kraftig yttcirkulation va ett krav
                för att fiskarna skulle få tillräckligt med syre.
                du säger att växterna producerar fullt tillräckligt, har full förståelse om dom gör det i akvarium som ditt, så måycket växter o sån "sprutt" som det är på dom. Men jag ska ta och ändra utblåsen och sen är det ju bara att hålla koll och sen vad som händer.

                Kommentar

                • thorre
                  • November 2004
                  • 307

                  #23
                  Nu harjag klippt ner mina vackra skruvvalisnera och de vanliga valisneran så att de bara är 10 cm långa. Hoppas att de överlever det ........ Tycket mig vara tvungen att göra detta eftersom de verkligen började VÄXA alger på dem med stormfart. Jag måste göra nånting fel eller är det verkligen som så att växterna svarar långsamare på den nya näringen än algerna? Åkte förbi affären och införskaffade 5 st amanoräkor somm jag hoppas kommer att hålla efter algerna, förutom dem har jag 3 st siamesiska algätare och 3 st små ancistrus samtliga är pigga på alger men hinner helt enkelt inte med

                  Tanken har slagit mig att göra ett 70% vattenbyte så att jag får bort all den nya näringen ur vattnet och därmed hejdar algtillväxten. Å andra sidan så skulle detta även hämma tillväxten för mmina växter och på så sätt gynna algerna

                  Känner mig lite vilsen just nu och skulle blir jättetacksam för lite kvalificerade råd.

                  PS
                  Har även skaffat hornsäv som komplement till vattenpesten så snabbväxande växter har jag .....
                  DS
                  thorre.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Om det växer alger på växterna så är växterna begränsade av något, så då är det bara att vrida upp CO2-bubbeltakten eftersom det alltid där det tryter först.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      (vattenbyten med Linköpingsvatten är det sista du vill ge växterna, då kommer dom verkligen bli sittande måltavlor för algerna)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • thorre
                        • November 2004
                        • 307

                        #26
                        ok, jag får helt enkelt vänta tills på lördag då det är dax för ett ordinarie vattenbyte och kanske halvera dosen gödning då, eller? Har inget CO2 att tillsätta och min ekonomi tillåter mig inte att införskaffa sådant just nu
                        thorre.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Det är lite lurigt att börja göda med PMDD om allt ser helt okej ut från start. Då har växterna allt dom behöver med de förutsättningarna. Extra gödning utan CO2 i det läget blir inte helt bra eftersom växterna sannolikt ändå växte på så bra dom kunde utan PMDD.

                          Hur långt har katastrofen gått? När jag såg hur orolig Krulle blev över sina snygga grönalger på sin rot blev återigen medveten om att allt är väldigt relativt 8)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • thorre
                            • November 2004
                            • 307

                            #28
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Det är lite lurigt att börja göda med PMDD om allt ser helt okej ut från start. Då har växterna allt dom behöver med de förutsättningarna. Extra gödning utan CO2 i det läget blir inte helt bra eftersom växterna sannolikt ändå växte på så bra dom kunde utan PMDD.

                            Hur långt har katastrofen gått? När jag såg hur orolig Krulle blev över sina snygga grönalger på sin rot blev återigen medveten om att allt är väldigt relativt 8)
                            Jag springer ut i vardagsrummet och försöker plåta lite. Tar ca 10 min
                            thorre.se

                            Kommentar

                            • thorre
                              • November 2004
                              • 307

                              #29
                              Så nu är korten tagna och utlagda på servern.

                              Så här ser det ut efter "algsaneringen" bland mina valisnera


                              Så här växte det på alla valisnerabladen (jag vet att bladet på bilden inte e valisnera utan tror mig veta att det är en svärdplanta)


                              Och så måste jag ju bara lägga med ett kort på lite nya fina algfria blad och en nyfiken kardinal som slank med på ett hörn


                              En sak som jag lagt märke till som jag personligen tycker e lite skumm är att det inte växer några alger på tigerlotusen som står i förgrunden ("röd" näckros).
                              thorre.se

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Dom bladen såg döda ut vid topparna där algerna satt så det var bra att du tog ut dom därför om inte annat - och detta är något du kommer få göra kontinuerligt genom hela livslängden på växtakvariet. Konstant pillande och trimmande.

                                Karet är ju sterilt algfritt i övrigt 8) Mer KNO3 och KH2PO4 kommer ge dig finare grönalger som jag tror du föredrar jämfört med de äckliga staghornen.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...