Resultatet av KNO3, KH2PO4 och NutriSI

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    Resultatet av KNO3, KH2PO4 och NutriSI

    Hej allesammans!
    Har nu vågat hälla i "fullständig" växtgödning i mitt kar. Har nu hällt i för andra gången vilket betyder att jag har kört med gödningen en vecka och visst ser jag resultat. Särskilt Tigerlotusen verkar må bra av behandlingen.



    Nu har jag dock en fråga till er eftersom jag tror att jag gör ett fel nånstans. Jag har nämligen fått en hel del tofsalger under denna vecka.





    Fakta:
    200 Liter
    25 Grader
    2 x 30 Watt Philips Aquarelle
    PH ~7

    Gödningen tillsätter jag efter anvisning av defdac som dessutom har varit mycket tillmötesgående och förklarat så att även jag fattar

    7 tsk KNO3 i en halvliter
    4 krm KH2PO4 i en halvliter
    7 krm NutriSI i en halvliter
    Av dessa flaskor fyller jag på 20 ml varje gång jag byter vatten (30 - 40 % en gång i veckan).

    Är det nån som vet hur jag kan få bukt med trådisarna? Tacksam för svar
    /thorsten

    PS
    Jag skulle även vara intresserad av att få veta vad ni tycker om min burk
    DS
    thorre.se
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Åhh så fint akvarium du har.... blir såå avis...

    Skulle oxå gärna vilja veta vad man ska göra.... (flåt om jag lånar din tråd lite) har nämligen samma problem... efter att jag börjat göda med Tmg+Kno3+Kh2po4 så har jag fått väääldigt mycket gråa trådalger...
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • St.Anger
      • October 2004
      • 115

      #3
      Mycket fint kar! Din lotus är mycket finare än min. =)
      Har hört att det bästa mot alger är att skaffa en riktigt snabbväxande växt som kan sno all fosfat från algerna. Exempelvis Hygrophila Polysperma ska vara riktigt bra för det.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag ser att du bara byter 30-40% men göder för hela volymen.
        Gödningsmetoden du kör kräver att man byter minst 50% 1 gång i veckan.
        Då kan man aldrig få mer än dubbla dosen näring och eventuella felaktiga propotioner mellan de olika ämnena drar inte i väg med tiden.

        Att det kommer alger nu i början efter ny gödningsstrategi kan bero på att algerna reagerar snabbare på omställningen än växterna.

        Ta det lungt, börja byta minst 50% i veckan och avvakta så löser det sig nog.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • thorre
          • November 2004
          • 307

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Jag ser att du bara byter 30-40% men göder för hela volymen.
          Gödningsmetoden du kör kräver att man byter minst 50% 1 gång i veckan.
          Då kan man aldrig få mer än dubbla dosen näring och eventuella felaktiga propotioner mellan de olika ämnena drar inte i väg med tiden.

          Att det kommer alger nu i början efter ny gödningsstrategi kan bero på att algerna reagerar snabbare på omställningen än växterna.

          Ta det lungt, börja byta minst 50% i veckan och avvakta så löser det sig nog.
          Ok, jag kanske ska skära ner på ca 10 ml i stället. Tror nämligen inte att mina fiskar gillar att jag byter mer än 50 % vatten.
          /thorsten
          thorre.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Varför skulle dom inte gilla det?
            Själv byter jag nog ca 70% i veckan utan problem.
            Då har jag dessutom ganska dålig filtervolym (ca 2liter) för mina 450liter.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Frisk burk =) Så lite alger är lätt att missa, så jag tror helt enkelt du börjat kolla extremt mycket nogrannare nu när du började göda med vad som tidigare ansetts algtriggande näringsämnen.

              Men det är bra att du är på din vakt såklart.

              Staghornalgerna/hjorthornsalgerna (vad du kallar toffsalger) kan vara tecken på lite för mycket NutriSi jämfört med makroämnen och CO2. De mörka banden (skäggalger) tyder på generellt för låg makronivå - och dom har du inte fått på en vecka det lovar jag dig. Som har byggts upp under en längre tid pga dålig tillväxt hos växterna, dvs för låga makronivåer (som du nu håller på och rätar upp).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • thorre
                • November 2004
                • 307

                #8
                ok, jag kanske har börjat kolla lite mer
                Ska avvakta nån vecka till och se hur det utvecklar sig. Tycker du att jag ska sänka dosen från 20 ml per 30% vattenbyte till 10 eller 15 ml?
                thorre.se

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  Ursprungligen postat av thorre
                  Jag skulle även vara intresserad av att få veta vad ni tycker om min burk
                  Toksnyggt kar !!

                  Och hur i himmelfriden har du fått alla firrar att stå still tänkte tills jag insåg att Gallery klarar EXIF-data.

                  EOS 300D
                  Exposure Time:1/30-dels sek
                  ISO 400

                  Herregud jag behöööööööööver en ny kamera !
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • thorre
                    • November 2004
                    • 307

                    #10
                    Det är inte kameran som är det viktiga (om man har en hyfsad systemkamera) utan objektivet.

                    Aningens off topic kanske
                    thorre.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ursprungligen postat av thorre
                      Tycker du att jag ska sänka dosen från 20 ml per 30% vattenbyte till 10 eller 15 ml?
                      Japp på enbart NutriSi isåfall. Absolut inte på KNO3. Mer CO2 är ju alltid bra, så om du inte kör med CO2 ska du absolut *inte* ha utblåset riktat mot ytan som du har nu. Egentligen borde du vända uppochner på hela innerfiltret så att utblåset blåste ut längs bottnen och stannade av ytcirkulationen helt.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • thorre
                        • November 2004
                        • 307

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Japp på enbart NutriSi isåfall. Absolut inte på KNO3. Mer CO2 är ju alltid bra, så om du inte kör med CO2 ska du absolut *inte* ha utblåset riktat mot ytan som du har nu. Egentligen borde du vända uppochner på hela innerfiltret så att utblåset blåste ut längs bottnen och stannade av ytcirkulationen helt.
                        Blir det inte för lite syre för fiskarna då?
                        thorre.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Växterna producerar långt mer syre än vad du kan få ner med cirkulation, men frågan är kanske befogad nattetid då filter, botten, fiskar respirerar. Å andra sidan brukar dom på forumen säga att syrehalten som byggs upp under dagen räcker länge.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • thorre
                            • November 2004
                            • 307

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Växterna producerar långt mer syre än vad du kan få ner med cirkulation, men frågan är kanske befogad nattetid då filter, botten, fiskar respirerar. Å andra sidan brukar dom på forumen säga att syrehalten som byggs upp under dagen räcker länge.
                            Jag får väl testa ... Firrarna borde ju inte tvärdö. Det finns ju ändå viss cirkulation kvar i burken .....
                            thorre.se

                            Kommentar

                            • thorre
                              • November 2004
                              • 307

                              #15
                              Skulle jag kunna tillsätta mer KNO3 och KH2PO4 nu för att minimera algtillväxten eller ska jag vänta en vecka till innan jag ha i nå't mer och då ha i mindre NutriSI?
                              thorre.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...