Min javaormbunke....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #16
    Jag har nog inte riktigt vågat tro att karet "käkar" så mycket som det gör med bara halvtaskig mäsk CO2.

    Hem och fulldos pulsa........
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #17
      När jag tänker efter så är mina H.polysperma rätt så röda i topparna vilket skulle kunna vara just nitratbrist (har trott att även starkt ljus uppe vid ytan haft med detta att göra men jag kanske har fel?)
      Precis, det är kvävebrist. Den gör sig nästan alltid påmind nära en stark ljusskälla eftersom näringsbehovet är så extremt stort där. Dom rodnar av ansträngning.
      Tusan stämmer detta verkligen? *förvånad*. Jag trodde också H.P rodnade under starkt ljus trots hög NO3.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #18
        Min javaormbunke växter så det syns. Den har flera blad som är 30 cm långa och 5 cm breda. Ungefär. Och nu börjar den skicka ut å mycket nya skott att jag snart får börja rensa.

        Jag har också "halvtaskig" CO2 (dvs egen mäsk) och ligger på kvävenivåer på 15-20. Har också försökt dra ner på det, men då glesnar det i leden. Kan också vara kaliumet som spökar, dock.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Ohps!
          Jag ligger nog aldrig över 10ppm NO3.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #20
            Ska säga att jag har aldrig haft så flotta växter (synnerhet en röd sak, Alternanthera reineckii) som när vi hade ett fel på ett filter (egen brunn) och hade kvävenivåer på 60!! Plus förmodligen annan gödning osv från 4 stora drivhus i närheten som odlar sallad. Fiskarna såg ut att må bra, men nu har jag mycket växter o få fiskar, så det var nog rena julbordet för plantorna!

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Jag märkte att jag legat aldeles för lågt med näringsnivåerna i karet.
              Jag har doserat 5-10ppm NO3, 1-2ppm PO4 och 0.1ppm Fe via NutriSI vid attenbyte 1gång per vecka. Jag har inte vågat köra mer pga endast 0.3W/l och mäsk CO2.
              Jag pytsade i en fulldospuls enl ovan nu mitt i veckan och fick bubbel
              Jag som trot att jag bara fått bubbel 2-3 dagar from vattenbyte pga det syrerika vatten som kommer ner i karet.
              Alltid lika roligt med positiva överraskningar.
              Nu kanske min Javaormbunke börjar trivas också
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                En perfekt runda "Estimative index" med andra ord. Kul att få se en bild också på växtmängden du har och hur mycket den uppenbarligen käkar trots ganska lite ljus.

                Just din växtmängd/ljusmängd du har just nu tycker jag är svårast att bedöma hur mycket man behöver göda. Ganska stort öppet område och inte jättemycket snabbväxare och ganska lågt ljus käkar uppenbarligen en hel del när CO2-halten är bra.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #23
                  Om du håller ut i 15minuter kommer det en bild
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #24
                    Så här ser det ut just nu:



                    (Observera tiden mellan inläggen )
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Oj vad lummigt! Otroligt läckert med barberna också. Det var länge sedan jag såg dom i ett aquascape. Fräscht!
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...