Min javaormbunke....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frja
    • November 2004
    • 5

    Min javaormbunke....

    ...faller sönder har haft den i ett par månader men för en vecka sen så flyttade jag akvariet och efter det så har den blivit brun och bladen vittrar sönder..

    Kan detta bero på flytten??
    //Fredrik
  • lipton
    • February 2004
    • 108

    #2
    Den kommer igång igen.
    Brukar bli problem när man flyttar runt växterna men ge den 2v så har den suttit sig igen.
    Det blir bra när det torkar !

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag har flyttat Crypts och Javaormbunkar utan att dom gått ner sig (mellan low-techs och high-techs).

      Ser man till att växterna har allt dom behöver så går dom inte ner sig.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • strider
        • April 2002
        • 176

        #4
        tryck inte ner dem i sanden bara, kanske e det som e problemet?
        Annars brukar de ju behövas att man rycker nåt blad ibland.
        mvh/
        /Sven Hund

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          När du flyttade akvariet: Bytte du ut mycket vatten då?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Jag hade en sten med en javaormbunke fastvuxen på och flyttade hela stenen från ett akvarium till det andra, den har oxå blivit alldeles brun och vittrat bort, den är inte nergrävd i sanden. Helmysko.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Maria. partile: Flyttade du den till ett relativt nystartat kar? Eller var det ett kar med avsevärt mindre fisk och/eller avsevärt fler vattenbyten?

              Det jag försöker säga är att javaormbunke är ett riktigt ogräs som trivs under i princip alla förutsättningar förutom just kvävebrist. Det verkar nästan som om javaormbunken växer snabbare ju mer kväve man har i karet, till skilnad från de flesta andra växter.

              Flyttar man dom från ett kar till ett annat och dom dör så skulle jag sätta min högra hand på att det är just kvävebrist. I nyare kar finns mycket mindre kväve och de straffar javaormbunken snabbt.

              Det gäller förstås ochså en flytt, där man bytt avsevärda mängder vatten av praktiska skäl.

              Att flytta en javaormunke från en del i karet till en annan är inga problem, därmed kan vi utesluta "aclimatiseringssvårigheter"
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • frja
                • November 2004
                • 5

                #8
                Jag flyttade hela karet så jag var tvungen att tömma det helt.. men mina andra växter har inte haft några problem.
                //Fredrik

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Olika växter ställer olika krav. Det enda javaormbunken vill ha är nitrat (förenklat), och det har du inte i ditt kar om dom dör.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Intressant om Javaormbunke kontra nitrat. Om jag tänker efter så stödjer alla mina iaktagelser det du säger, förutsatt att det är doserat nitrat och inte organiskt bunden nitrat.

                    Intressant är även att man kan styra nitratupptaget med fosfat, så har man en burk fylld med javaormbunkar men ändå får ökande nitrathalter kan det vara fosforbegränsning som stoppar kväveupptaget. Lite KH2PO4 i det läget har jag fått för mig gör att ormbunkarna tar en jäkla fart.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Maria - Sjöjungfru

                      • January 2004
                      • 4236

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Tropfrog
                      Maria. partile: Flyttade du den till ett relativt nystartat kar? Eller var det ett kar med avsevärt mindre fisk
                      Ja, det var det jag gjorde.
                      Men jag hade kört in karet med filter, ej rengjord sand och vatten från mitt gamla, men det var ju "renare" i alla fall. Vi får väl se om det som är kvar klarar sig, dom andra växterna mår bra och frodas.
                      Maria - Sjöjungfru

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Massor av nytt vatten innebär att du inte har något kväve alls i karet. Kvävet finns inte i filter, grus eller annat utan i just vattnet. Sedan varningen om att kväve kan bidra till plötslig spädbarnsdöd i mitten av 80 talet är svenskt kranvatten i princip kvävefritt. Det tycker inte våra akvarieväxter om.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Maria - Sjöjungfru

                          • January 2004
                          • 4236

                          #13
                          Då är det säkert det som hänt hos mig i alla fall. Jag har ju några starka friska blad kvar fastvuxna på stenen så det kanske finns hopp att den klarar sig änndå.
                          Maria - Sjöjungfru

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Intressant om Javaormbunke kontra nitrat. Om jag tänker efter så stödjer alla mina iaktagelser det du säger, förutsatt att det är doserat nitrat och inte organiskt bunden nitrat.

                            Intressant är även att man kan styra nitratupptaget med fosfat, så har man en burk fylld med javaormbunkar men ändå får ökande nitrathalter kan det vara fosforbegränsning som stoppar kväveupptaget. Lite KH2PO4 i det läget har jag fått för mig gör att ormbunkarna tar en jäkla fart.
                            Detta måste provas!
                            Jag har haft väldiga problem´med just javaormbunke, ingen annan växt (inte i samma utsträckning iaf)
                            Då jag mätt nitrat och fosfathalter tycker jag att jag legat bra, alt lite högt ibland. Men det kanske just är organiskt bundet och inte tillgängligt för växterna?!
                            När jag tänker efter så är mina H.polysperma rätt så röda i topparna vilket skulle kunna vara just nitratbrist (har trott att även starkt ljus uppe vid ytan haft med detta att göra men jag kanske har fel?)
                            Blir till att pyttsa i lite mera nitrat kanske och se om det ger resultat.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Ursprungligen postat av heeke
                              Då jag mätt nitrat och fosfathalter tycker jag att jag legat bra, alt lite högt ibland. Men det kanske just är organiskt bundet och inte tillgängligt för växterna?!
                              Exakt, och det är därför Estimative index-metoden är så bra. Den sveper undan alla okända konstiga nivåer en gång i veckan och ner kommer perfekta nivåer av alla näringsämnen i ickeorganisk form som växterna gillar.

                              När jag tänker efter så är mina H.polysperma rätt så röda i topparna vilket skulle kunna vara just nitratbrist (har trott att även starkt ljus uppe vid ytan haft med detta att göra men jag kanske har fel?)
                              Precis, det är kvävebrist. Den gör sig nästan alltid påmind nära en stark ljusskälla eftersom näringsbehovet är så extremt stort där. Dom rodnar av ansträngning.

                              Blir till att pyttsa i lite mera nitrat kanske och se om det ger resultat.
                              Det är lite trist att dosera höga nivåer nitrat om man lyckats få växter som Ludwigia arcuata att bli sådär Amanoblodröda, men å andra sidan så är man isåfall snart påväg att köra huvudet in i den berömda algväggen. Som jag gjorde för några veckor sedan.

                              Jag hade lirat ner KNO3-doseringen till samma nivåer som KH2PO4-doseringen, och NO3:PO4-förhållandet ska egentligen vara 10:1. Det gick bra en stund (ganska länge faktiskt, 2-3 månader) och arcuatan fick fantastiska färger.

                              Lägg till några döda fiskar, dålig fjutt på filtret och således kass CO2-upplösning och det smällde till med kiselalgsodling.

                              Aldrig mer kvävebegräsning för min del.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...