Litet växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Om du vill lägga till belysning så finns det 4,6,8 w t5 på drakfisken.se. Detta är det nyaste inom akvariebelysning. De är 22-38 cm långa så det finns möjlighet att trycka in dom i en sådan kub. Men som defdac skriver: Börja med den befintliga belysningen och avgör sedan om du behöver mer.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Gustav
      • February 2004
      • 377

      #17
      Tackar för tipsen och svaren allihop. Tack Z_Lawer för mycket nyttiga uppsalaspecifika tips. Jag tänkte dock införskaffa en magnetventil och, så under 1000-lappen kommer jag inte tyvärr. Sen är förstås frågan: Vågar man köpa regulator från Clas Ohlson? Om jag ändå ska köpa en magnetventil kanske det är lika bra att beställa regulator m.m. på samma gång.

      Ett par frågor står dock fortfarande obesvarade:
      Vart köper man PMDD? Finns det någon tervlig nätbutik med växter ma inte hittar i sin lokala akvariebutik, som bottentäckare m.m.

      Tack igen för alla svar
      http://www.svekub.se
      Min Zoon

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #18
        Du kan köpa PMDD här t ex:

        http://www.granholmarna.se/PMD.htm

        Vad gäller fina växter så brukar AkvarieHobby få in leveranser då och då av MYCKET fina växter, synd bara att det är alldeles för sällan det händer, och när det väl händer så brukar de finaste växterna ta slut på 2-3 dagar. (Vilket är också synd i sig - de där fina ljus- och näringskrävande växterna kommer ändå att ruttna hos någon som köpte dessa bara för att de såg snygga ut i butiken.)

        Vad gäller Clas Ohlssons regulator så skulle jag personligen inte tveka alls - just för mig gäller det att komma undan så billigt som möjligt. Jag har också blivit rekommenderat den regulatorn av killen på Uppsala Brandservice (min regulator från AGA köpte jag dock av honom). Det finns också ett företag som heter "Slangservice i Uppsala AB" som brukar ha allt som har att göra med slangar, högtryck och kopplingar mm. Företaget ligger på Säbygatan 21, (i Boländerna, förbi Toyota Bil 3:an och Nautilusgym). Du kan höra med dem först, de kan mycket väl ha billiga begagnade delar (såsom ventiler t ex) till CO2. Hoppas det löser sig. Jag själv har precis gått igenom det du letar efter, och nu är jag på jakt efter billig metallhallogen, då mitt akvarie är väldigt högt och ljuset från vanliga lysrör når inte riktigt till botten.
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          Alla butiker kan ta hem dom växterna du vill ha, det är bara att beställa.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Gustav
            • February 2004
            • 377

            #20
            Ah... jag känner hur projektet kryper närmare. Håller för tillfället på med den kritiska övertalningen av flickvännen som påstår att det inte får plats ett akvarium till. Jag tror dock att jag kan ro hem det efter julklappsutdelningen . Verkar som om det hela landar på ca 2000:- inklusive akvarium. Inte illa alls faktiskt. Ska ta o ringa runt till Uppsala-firmorna efter nyår. Hoppas det blir av... skulle vara kul att kolla om man har någon grön tumme.
            http://www.svekub.se
            Min Zoon

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #21
              Detta projekt gjorde mig så interesserad att jag själv har introducerat idén till min flickvän.

              Efterssom vi skall flytta till mindre och jag kunde locka med att hennes favoriter cacatoides kunde följa med så var det ganska så lätt.

              Jag följer med spänning dima framsteg och kanske börjar jag raportera efter soimmaren hur mitt projekt går.

              Jag har redan co2 grejor incl controller så det blir bra hightec för 35 liter.

              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Gustav
                • February 2004
                • 377

                #22
                Jag väcker den här tråden till liv igen när jag kommit igång nästa år. Jag kan fotodokumentera det hela och slänga upp på nätet så kan ni alla skratta åt mina försök till ett grönt akvarium.
                http://www.svekub.se
                Min Zoon

                Kommentar

                • Gustav
                  • February 2004
                  • 377

                  #23
                  Nu är jag tillbaka efter allt julstök och drömmen är fortfarande vid liv. Kapital saknas dock, men får väl börja spara lite i taget eller kanske sälja av min gamla dator som ligger o skräpar.

                  Den lokala akvariebutiken (Akvariehobby i Uppsala) har inne ett miniakvarium som heter Aqua Paradise från Aquatic Nature. Någon som hört talas om det? En snabb google-sökning ger inte mycket mer än tillverkarens bristfälliga information . På bild ser det typ exakt ut som ett Guppy fiskhotell men är på 27 liter istället för de 45 som Guppy skall vara. Akvarieudstyr.dk hävdar att Aqua Paradise även skall vara ett utmärkt saltvattensakvarium, men det vet jag inget om. 11W belysning i båda burkarna. De gör sig ju så lika på bild att man inte kan undvika att bli misstänksam.

                  Vad tror ni? Skall man satsa på den större vattenvolymen och jaga reda på ett Guppy eller skall man kuta till lokala butiken?
                  http://www.svekub.se
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...