Tynar bort...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Mikro+ är nästan exakt samma sak som NutriSi, bara det att Mikro+ är i flytande form. Man kör antingen eller. När NutriSi:n tar slut kan du använda Mikro+ istället eller vice versa.

    Jag har kört båda under en längre period och dom fungerar precis lika bra.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Jeza
      • January 2003
      • 379

      #17
      Efter min fulldos så bubblade det liiite mer om växterna dagen efter.

      Väntar nu på NutriSI och Micro+ så kanske det blir vattenbyte och ny fulldos på söndag.

      Hur länge är (ungefär) normalt innan man kan se en (förhoppningsvis) positiv vändning för växterna?

      Funderar på ett Ammoniumtest, har jag nån egentlig nytta av det eller är det en halvonödig utgift?

      Kan man tillsätta något mer i Co2-mäsken för bättre resultat? (Nu är det bara vatten, socker och jäst)
      Orcae Ita!

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #18
        Ursprungligen skickat av Jeza
        Efter min fulldos så bubblade det liiite mer om växterna dagen efter.

        Väntar nu på NutriSI och Micro+ så kanske det blir vattenbyte och ny fulldos på söndag.

        Hur länge är (ungefär) normalt innan man kan se en (förhoppningsvis) positiv vändning för växterna?

        Funderar på ett Ammoniumtest, har jag nån egentlig nytta av det eller är det en halvonödig utgift?

        Kan man tillsätta något mer i Co2-mäsken för bättre resultat? (Nu är det bara vatten, socker och jäst)
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • Jeza
          • January 2003
          • 379

          #19
          jorgen41> ?
          Orcae Ita!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Du pratar om när växterna bubblar, som exempel den filmsnutt du visade mig, men hur ofta ska växterna göra det? För det kan väl inte vara så att det ska vara ett konstant bubblande från dem?
            Jo dom bubblar konstant med bra CO2-nivå, men att hålla bra CO2-nivå när växterna kör som hårdast är svårt. Så svårt att vi gamla "experter" misslyckas titt som tätt trots att vi har brandtuber och regulatorer.

            Man brukar börja CO2-insprutningen någon timme innan ljuset tänds för att "förspänna" CO2-halten i akvariet så att CO2-nivån är hög och fin när ljuset går på så att växterna kan rivstarta. Har man i övrigt inte för stark ytcirkulation och håller ganska slamfritt så trycks syrenivån upp i hela akvariet långt över mättnadsnivå av växterna så att det inom någraminuter/timmar börjar bubbla överallt i akvariet.

            Det är väldigt speciell och unik känsla med ett så välmående växtakvarium.

            Fått hem NutriSi och Micro+ idag med nu, NutriSin är jag klar över blandning men Micro+, ska man blanda den eller ska man ha i den som det är? Hur ofta ska man ha i den?
            Du kör antingen NutriSI som mikrogödning eller Mikro+, inte båda samtidigt (eftersom det i princip är samma sak - dom innehåller exakt samma näringsämnen i nästan exakt samma halter). Så jag föreslår att du gör en NutriSi blandning och kör upp NutriSi-pulvret först, och när det är slut kan du gå över till Mikro+. Jag kommer inte ihåg Mikro+-blandningen, men jag tror det är typ 25 ml Mikro+ i en halvlitersflaska och fyll upp med vatten. Samma dosering som TMG (10 ml / 100 liter).

            Hur länge är (ungefär) normalt innan man kan se en (förhoppningsvis) positiv vändning för växterna?
            Om du lyckas hålla en bra CO2-nivå runt 30 ppm så kommer du förmodligen se pärlband från växterna ganska omgående (inom några minuter från det att du lyckas trycka upp CO2-halten).

            Funderar på ett Ammoniumtest, har jag nån egentlig nytta av det eller är det en halvonödig utgift?
            Dom är inte tillräckligt nogranna för att du ska få något utslag, och spikarna är kortvariga - det handlar om att du måste mäta inom loppet av några timmar. Dvs ett ammoniumtest har man aldrig nytta av. Du märker bara ökad algtillväxt när du har svajjande ammoniumnivåer.

            Kan man tillsätta något mer i Co2-mäsken för bättre resultat? (Nu är det bara vatten, socker och jäst)
            Ja man kan tillsätta styrketränings-protein-pulver. Jästbakterierna "äter" inte socker, så dom svälter ihjäl om man inte ger dom mat/protein. Du har säkert sett en tråd nyligen på Zoopet som diskuterar detta. Jag håller inte på med mäsk själv så jag kan inte recepten dom brukar köra med.
            Men matar man jästen med protein ska man kunna få den att leva i 3-4 veckor innan man slänger bort 90% av satsen och fyller upp med socker/vatten/protein så ska den tydligen hoppa igång igen av sig själv - tack vare att man behåller en liten del av satsen så finns det jästsvampar kvar som snabbt ökar i antal när dom får nytt friskt vatten/socker/protein.


            Har du något förslag på "gödningscykel"? Alltså hur en vecka skulle kunna se ut med utgångspunkt, vattenbyte = söndagar?
            Söndag: Stort vattenbyte efterföljs av KNO3 och KH2PO4 fulldos
            Måndag: NutriSi-fulldos
            Tisdag: Invänta minskat bubbel från växterna.
            Onsdag: Om det är sämre bubbel: KNO3 och KH2PO4 fulldos
            Torsdag: NutriSI-fulldos
            Fredag: Invänta minskat bubbel från växterna
            Lördag: Fulldospuls av KNO3 och KH2PO4 (eftersom du ska göra vattenbyte imorgon så kan du övergöda utan någon som helst risk och växterna kommer uppskatta makroämnena

            Som du ser separerar jag alltid makrogödningen (KNO3, KH2PO4) och
            mikrogödningen (NutriSI) - man behöver inte göra så, men det finns en liten risk att järnet i mikrogödningen binder med KH2PO4.

            Beroende på hur mycket din burk käkar kanske bubblet håller i sig hela veckan utan att du behöver fler fulldospulser annat än efter vattenbytet, men det är osannolikt.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Jeza
              • January 2003
              • 379

              #21
              Fortsatta problem...

              Följt alla råd om gödning och så vidare och nu några veckor senare så ser det istället ut så här:




              Slänger i fulldos nu varannan dag med NutriSi och PMDD och det bubblar friskt varje dag och ändå kan växterna se ut så?!



              Kanske dags att lägga ner tankarna på växtakvarie..
              Senast redigerad av Jeza; 07 January 2005, 10:40. Anledning: Felstavning om ni nu ska va så nyfikna ;-)
              Orcae Ita!

              Kommentar

              Arbetssätt...