Tynar bort...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

    Tynar bort...

    Kan växterna må kass av för hög nitrit?

    Har ett kar med ganska så stor växtmassa i som jag en längre tid har brottats med att bli av med nitrit i. Har ingen exakt mätning på hur mycket det är tyvärr, men dock så finns det där i så pass stor mängd så ett flertal algätare har gått bort för mig.

    Info om karet:
    Juwel Rio 240l
    2*38w Aquarelle
    Sänker Ph från 8,2 > 6,7-6,9 med Co2-mäsk
    Tillsätter PMDD och TMG
    Temp runt 25
    Lyset tänt 8 timmar.

    Har även ett ganska stort problem med alger, nån slags grönbrun historia som sätter sig överallt, dock inte Cyano!
    Flera utav växterna har nu börjat multna bort för mig här, t o m "enkla" plantor som Vattenpest och Polysperma...

    Nån som har nåt tips på vad det kan vara för knas?
    Orcae Ita!
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Problemet är nog inte nitrit utan att du inte har något nitrat.Nitriten omvandlas ju till nitrat när processen är klar och det kan växterna ta upp
    Fredrik

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Ja rent teoretiskt skulle faktiskt din burk kunna vara i ett läge där ammonium->nitrit omvandlingen börjat, men inte nitrit->nitrat.

      Isåfall finns det inget ammonium som växterna kan ta upp och eftersom växterna inte kan använda nitrit och kvävecykeln inte producerar något nitrat så är burken, utifrån växterans perspektiv, kvävefritt.

      Men nu ser jag att du använder PMDD, så då borde burken få kväve via KNO3.

      Hur ser din gödningsregim ut? (Hur mycket och när och hur ofta/stora vattenbyten)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Jeza
        • January 2003
        • 379

        #4
        Tillsätter PMDD enligt den gode defdacs blandning.
        (så att det är samma mängd som TMG:s rekommendationer = 10ml/100l vatten)

        Vatten byter jag en gång i veckan, ca 20%

        Har även tillsatt extra bakteriekultur i filtret.
        Orcae Ita!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen skickat av Jeza
          Tillsätter PMDD enligt den gode defdacs blandning.
          (så att det är samma mängd som TMG:s rekommendationer = 10ml/100l vatten)

          Vatten byter jag en gång i veckan, ca 20%
          Om du använder CO2 och bara doserar för det bytta vattnet (20% av en fulldospuls) så skulle burken kunna vara kvävebegränsad beroende på hur mycket växter och hur mycket ljus du har.

          När växterna har allt dom behöver (främst kol från CO2) så börjar näringsämnena gå åt i en väldig hastighet.

          Kör du CO2 och bara doserar för det bytta vattnet kan du helt klart gå upp till en fulldospuls (dvs göda för hela din akvarievolym) efter vattenbyte.

          Har även tillsatt extra bakteriekultur i filtret.
          Då tror jag inte ditt nitrittest är att lita på. Nitrit är inte ditt problem.

          Ang. ditt kiselalgsproblem så testa att täcka över akvariet en natt och sedan innan ljuset tänds så gör du ett riktigt stort vattenbyte. Upprepa ett par gånger om det behövs. Kiselalger verkar släppa och sväva fritt under natten och sedan allteftersom dagen går så klumpar dom ihop sig och sätter sig överallt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Jeza
            • January 2003
            • 379

            #6
            Jo jag tillsätter redan fulldos för hela akvarievolymen och inte bara för det bytta vattnet.

            Den extra bakteriekulturen tillsatte jag för bara några dagar sedan så den har knappt fått börja jobba än så länge.

            defdac> om det går bra för dig så kanske jag under dagen kunde skicka några bilder på karet till dig? JAg har tyvärr ingenstans jag kan lägga upp dom på...
            Tänkte att det kanske är enklare om man med lite mer kött på benen än vad jag har kan avgöra tydligare vad problemet kan vara då.


            Edit> JAg använder förresten Seras Dropptest för Nitritkoll.
            Orcae Ita!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              defdac> om det går bra för dig så kanske jag under dagen kunde skicka några bilder på karet till dig? JAg har tyvärr ingenstans jag kan lägga upp dom på...
              Javisst. Skicka till mitt alias här @gmail.com

              Tänkte att det kanske är enklare om man med lite mer kött på benen än vad jag har kan avgöra tydligare vad problemet kan vara då.
              Jag kan berätta hur jag för ett par veckor sedan fick en total invadering av diatomalger (bruna slemmiga kiselalger), från att ha haft ett superstabilt akvarium utan några som helst problem i flera månader:

              Det hände flera saker samtidigt pga slarv:
              1) Mitt ytterfilter var ganska igensatt efter flera månader uptime utan att röra det. Ganska dålig flås.
              2) Massivt med växter med en fruktansvärd aptit för näring.
              3) Alträdiffusorexperiment som gjorde att jag inte kunde se bubbeltakten och det visade sig att bubbeltakten minskade *rejält* med en diffusor - mindre CO2, begränsade växter.
              4) Några fiskar dog utan att jag hittade dom (lite svårt att hitta dom i en igenväxt burk).
              5) Halvslarvig med gödning och jag glömde t om att göda efter ett stort vattenbyte varpå jag direkt fick extrem Calciumbrist i min Althernantera. De nya bladen skrumpnade ihop på bara några dagar.

              Kiselalgsodling.

              Således en klassiker: Svajjande ammoniumnivåer pga näringsbegränsade växter (både låg CO2-halt och superlåga näringsnivåer) och en massiv ammoniumspik från död fisk kombinerat med dålig filtrering.

              Detta tycker jag mig kunna överföra på din problematik om det är så att du har (haft) lite svajig biologisk filtrering och inte kör CO2.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Jeza
                • January 2003
                • 379

                #8
                Info om karet:
                Juwel Rio 240l
                2*38w Aquarelle
                Sänker Ph från 8,2 &gt; 6,7-6,9 med Co2-mäsk <b>&lt;-- </b>
                Tillsätter PMDD och TMG
                Temp runt 25
                Lyset tänt 8 timmar.

                Jag tillsätter ju Co2
                Orcae Ita!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag tillsätter ju Co2
                  Äsch, jag läser ju som en kratta. Sorry.

                  Isåfall kanske det även vara att en instabil biologisk filtrering är kombinerat med att en fulldos i veckan är lite snålt vilket fått dina växter att släppa lite på ammoniumintaget (t om så snålt att dom börjat få makrobrister).

                  Du kan nog börja fulldospulsa minst en gång till i veckan. Märker du markant ökat bubbel från växterna har du kört en lyckad runda med Estimative index-metoden även om du gått lite för långt: Helst ska man ju fulldospulsa såfort man märker mindre bubbel från växterna, inte när dom börja multna bort.

                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Jeza
                    • January 2003
                    • 379

                    #10
                    Fixade en liten plats för mina bilder på Zoonen.

                    Ni kan ju kolla där och se om det går att klargöra tydligare vad problemet är: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313888
                    (klaga nu inte på mig att jag inte är så bra fotograf, jag skyller ändå på kameran )

                    defdac&gt; Köra i en gång till i veckan? Känns som om algerna kommer att gilla det alldeles för mycket!? Rätta mig gärna om jag har fel!
                    Sen är det ju inte direkt billigt med TMG...


                    Edit&gt; läste ett gammalt inlägg ang. nitrit så jag köpte nåt som kallades för "Hobby Nitritkiller" och nu visar mitt dropptest att det inte finns någon direkt nitrit i karet längre.

                    Edit2&gt; NutriSI Micro, är det något jag kan använda istället för TMG? Samma effekt?
                    Orcae Ita!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Perfekt med bilder! Du har extrema makrobrister. Här kan du se en väldigt typisk (och extrem) kaliumbrist på det prickiga Hygrophilabladet uppe till höger:
                      http://www.zoonen.com/res/user/313888/galleri/313906/dsc00547_orig_SE.jpg
                      Mer KNO3 hjälper dig (en extra fulldospuls i veckan av alla näringsämnen helst .. förklarar nedan..)

                      defdac&gt; Köra i en gång till i veckan? Känns som om algerna kommer att gilla det alldeles för mycket!? Rätta mig gärna om jag har fel!
                      Sen är det ju inte direkt billigt med TMG...
                      Alger klarar mycket lägre näringsnivåer än växter - därför kommer det paradoxalt nog blir så att mer gödning, speciellt i ditt fall, framförallt kommer få dina växter mycket gladare och helt algfria.

                      Stora öppna platser utan växter, såsom din skiffersten, är mer problematiska. Där finns ingen konkurrens från växterna (som främst består av ljuskonkurrens/skuggning och stabilt låga ammoniumnivåer). Ammoniumstabiliteten kan du dock få via bra biologisk filtrering och glada växter, så allteftersom du får mer glada välväxande växter + skrubbar stenen kommer du märka att dom inte kommer tillbaks.

                      Anledningarna att man fulldospulsar med *alla* näringsämnen samtidigt för hela akvarievolymen i samband med ett stort vattenbyte är flera:
                      1) Du slipper mäta.
                      2) Du slipper göda beroende på uppmätta nivåer.
                      3) Stort vattenbyte garanterar att du inte får för mycket av något näringsämne.
                      4) Fulldospuls av alla näringsämnen samtidigt garanterar att alla näringsämnen finns.
                      5) Vattenbyte + växtfluffande (man skakar och drar händerna genom växtbuskgaen för att "damma av dom" i samband med vattenbytet) får ner slamnivåer (eller "DOC", Dissolved Organic Content) som gärna binder upp t ex fosfat i en organisk form som alger kan utnyttja men inte växterna. Kortfattat: Du håller näringsämnena i den form som enklast kan tas upp av växterna.

                      Tänk att en så enkel strategi som ett stort vattenbyte + fulldospuls av endast tre gödningar ger så mycket fördelar 8)
                      Edit&gt; läste ett gammalt inlägg ang. nitrit så jag köpte nåt som kallades för "Hobby Nitritkiller" och nu visar mitt dropptest att det inte finns någon direkt nitrit i karet längre.
                      Nitrivec eller motsvarande ger dig en oherrans massa nitrifikationsbakterier som snabbt får ner ammonium- och nitrithalterna och förhoppningsvis även kommer trivas i ditt filter. Bra.

                      Edit2&gt; NutriSI Micro, är det något jag kan använda istället för TMG? Samma effekt?
                      Japp. PMDD består av t ex trion NutriSi (mikroämnen såsom järn, koppar, zink osv), KNO3 (makroämnena kalium och kväve) och KH2PO4 (makroämnet fosfor).
                      100 gram NutriSi ger dig över 6 liter färdig mikrogödning för 35 spänn.

                      Eller så kör man lite bekvämare och dyrare med TMG, KNO3 och KH2PO4

                      Eller så kör man Mikro+, KNO3 och KH2PO4.

                      En del vill även köra ner lite extra mycket kalium via K2SO4 eftersom det inte skadar och garanterar tillgång av kalium. Vissa med väldigt lågt GH kan även vilja dosera magnesium via MgSO4 och Calcium via t ex CaCl2. Men det fina är att detta är <b>finlir</b> som normalt sett inte behövs.

                      Allt som behövs är 3 flaskor gödning och kranvatten. Det är det enkla.

                      Perfekt CO2-nivå är det riktigt svåra, men du verkar ha full koll på det - det märks även på dina växters näringsbehov då dom börjat bryta ner sig själva i jakten på näringsämnen när dom har tillgång till det viktigaste: CO2 och ljus.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Jeza
                        • January 2003
                        • 379

                        #12
                        Otroligt! Jag lyfter på hatten för den aldrig sinande informationskällan som du är defdac!!

                        Om jag hängt med rätt här nu:

                        Steg 1&gt; Kör i fulldos av PMDD och TMG nu.
                        Steg 2&gt; Beställa hem NutriSI Micro (som om jag förstod det rätt ska ersätta TMG?)
                        Steg 3&gt; Vid nästa vattenbyte köra i ytterligare en fulldos med PMDD och då NutriSI-lösningen (?)
                        Steg 4&gt; Is i magen och avvakta resultaten.

                        Finns det något "recept" på hur man blandar NutriSIn?

                        Åter igen ett stort tack till dig defdac!
                        Orcae Ita!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag går igång på bilder 8)

                          Den här skulle jag vilja påstå visar extrem fosforbrist:
                          http://www.zoonen.com/res/user/313888/galleri/313909/dsc00549_orig_SE.jpg
                          Ganska stora rektangulära och väldefinerade hål utan kloros runt kanterna. Det brukar börja som klorosfläckar som sedan blir genomskinliga och sedan blir hål.

                          Jag rotade fram en liten film jag kom på illustrerar det här med växtbubbel väldigt bra:
                          http://82.183.138.227/akvarienet/boardfiles/Myriophyllumfile28.avi
                          Det är när detta bubbel avtar trots bra CO2-halt det är dags för fulldospuls.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Om jag hängt med rätt här nu:
                            Helt rätt!

                            Finns det något "recept" på hur man blandar NutriSIn?
                            7 krm NutriSi pulver i en halvliters flaska, fyll upp med kranvatten, skaka ordentligt och länge, låt stå lite. Då har du en pissfärgad mikrogödning som du doserar som TMG, dvs 10 ml per 100 liter.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Jeza
                              • January 2003
                              • 379

                              #15
                              defdac&gt; känner mig nästan tvingad att gå ut och leta julklapp till dig imorrn!

                              Ska beställa NutriSI ikväll redan från nånstans då jag "fulldosade" iväg min sista TMG nyss.


                              Edit&gt; sådär ja! Beställt två påsar NutriSi Micro och en flaska Micro + (vet inte riktigt vad jag ska göra med den men bra att ha?)
                              Orcae Ita!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...