Grönalger och trådalger överallt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elana
    • April 2003
    • 239

    Grönalger och trådalger överallt...

    Hejsan!

    Jag har fått ett rejält problem med alger i mitt 240l akvarium. Stenar och växter är angripna av trådalger och på vattenytan lägger sig alltid en grön alghinna. Nitratvärdena är bra ( ca 12 ) och det är inga problem med nitrit heller. Däremot har jag märkt att kH värdet har börjat sjunka och pH värdet har också visat tecken på att vilja sjunka.
    Det finns bara ett fåtal växter i akvariet dvs. de enda som överlever allätande fiskar med mycket god aptit. Det är bara en av växterna som får näring i form av kulor.
    Det jag personligen misstänker är den stora boven i dramat är ljusrören. Den ena är av den sort som leverardes med akvariet ( Juwel ) och den andra är från Sera och ska vara främjande för växterna ( hade betydligt mera växter förut ).
    I akvariet bor två papegojciklider som äter upp alla fiskar utom min ancistrus, men den har slutat äta alger. I alla fall så är det mycket svårt att få andra algätande fiskar att kunna bo där, då de har en tendens att bli lunchmåltid.
    Har ni några tankar på vad som kan vara orsaken och vad man kan göra för att minska algerna?
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Kulorna misstänker jag. De är ofta fullproppade med järn och eftersom växterna inte behöver allt det järnet får algerna massor med gödning. Nu vet jag att defdac kommer att säga "algerna klarar sig med minimal gödning", och "man kan inte konkurrera ut alger med växter" osv, men det blir ett gödningsöverskott i alla fall, som algerna tuggar i sig.

    Det är ett evigt diskuterande här i Danmark om trådalger, men så använder nästan alla just "kulor", om de inte stoppar i blomgödning.

    Kommentar

    • Elana
      • April 2003
      • 239

      #3
      Hmmm, men det är en liten kula till en jätteväxt och algproblemen började i samband med att jag använde flytande näring. Jag har ett annat akvarium av samma märke / och volym med nästan samma fiskar och växter där jag bara använder kulor som växtnäring utan några som helst problem.... bara några tofsalger som följde med på en växt från dennes förra akvarium, men de sprider sig inte.

      Däremot anväde jag Sera flordepot i mitt algplågade akvarium när jag startade upp den för 1 år sedan, kan det vara det som orsakar problemen? Jag har försökt att damsuga bort så mycket av depoten som möjligt, men det är svårt att få bort allt.
      Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

      Kommentar

      • elinor
        • February 2003
        • 1323

        #4
        Tja, dessa alger.. Personligen skulle jag nog sluta med den flytande näringen. Då de växter du har förmodligen inte förbrukar näringen du ger dem så tar algerna det som blir "över".

        Om du mörklägger karet i några dagar och sedan ökar den tända tiden med jämna steg samt slutar med extranäringen, så får du se om det hjälper.

        Elinor

        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Kulorna misstänker jag. De är ofta fullproppade med järn och eftersom växterna inte behöver allt det järnet får algerna massor med gödning. Nu vet jag att defdac kommer att säga "algerna klarar sig med minimal gödning", och "man kan inte konkurrera ut alger med växter" osv, men det blir ett gödningsöverskott i alla fall, som algerna tuggar i sig.
          Jomen jag håller med dig. När det blir för mycket järn så verkar trådalger alltid trivas bättre än andra alger av någon märklig anledning. Dom luktar ju t om järn när man lindar upp dom på pinne och kramar på dom.

          Om det nu är så att dessa alger gynnas av en relativt högre järnhalt jämfört med övriga näringsämnen så är det ju dumt att trycka ner lera eller ferrogan etc.

          Däremot anväde jag Sera flordepot
          Se där. Det enda jag verkligen kan bekräfta om Sera floredepot är just att den mest innehåller järn. Förmodligen någon form av laterit/lera/kattsand.

          Personligen skulle jag nog sluta med den flytande näringen. Då de växter du har förmodligen inte förbrukar näringen du ger dem så tar algerna det som blir "över".
          Anlednignen att växterna inte förbrukar den extra näringen är att dom är begränsade av något annat viktigare näringsämne än järn, t ex kol, kväve, kalium eller fosfor.

          Så rådet är bra om man inte kan skjuta upp kolnivåerna med CO2.

          Så råden blir att antingen få bort floradepoten eller få upp de makroämnesnivåer (C,N,P,K) som förmodligen fattas så att järnet inte kan tas upp.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Elana
            • April 2003
            • 239

            #6
            Okej, så det enda jag kan göra är att försöka få bort ännu mera av flordepoten, men den är ju nästan helt borta och som jag skrev först så har jag inte använt någon form av näring i akvariet på över 6 månader förutom det som jag stoppade in vid uppstartandet....
            Nåväl, det är väl bara att dammsuga vidare, men man tycker ju att algerna borde minska i samband med att flordepoten tas bort, men istället blir det bara värre.
            Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Nåväl, det är väl bara att dammsuga vidare, men man tycker ju att algerna borde minska i samband med att flordepoten tas bort, men istället blir det bara värre.
              Ja man brukar få mer alger när man rotar runt i bottnen för att den biolgiska filtreringen/nitrifikationen störst. När du tycker att du är klar är det läge för att låta bottnen mogna och inte störa den längre. Tillsammans med ett ostört filter så kommer den stabilare miljön i högre grad gynna växterna än algerna.

              Men det kommer förmodligen kräva en del algskrubbande ett tag framöver tills allt stabiliserar sig.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Elana
                • April 2003
                • 239

                #8
                *fnissar* Låta botten vara ifred.... inte det lättaste när det bor en grävskopa i akvariet som har det som livsuppgift att gräva och utvidga gropar. Tackar i alla fall för svaren, nu vet jag mera exakt var problemet kommer ifrån och i nästa akvarium jag startar kommer jag absolut inte använda seras flordepot.
                Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                Kommentar

                Arbetssätt...