Döende växter i nystartat 170 liters...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16

    Nu har de entusiastiska växtakvaristerna kommit med i diskussionen;-)
    Som jag förstod så var du före mig, som jag har förstått så är du en väldigt entusiastisk växtakvarist.

    Då viner det av termer och beteckningar.
    Var det inte du som skrev tmg nyss som någon inte visste vad det betydde? Är inte det då en term eller beteckning som ven?

    Det finns olika sätt att sköta akvarier på, man får helt enkelt välja vilket man själv är intresserad av;-)
    Det finns massor av sätt att sköta akvarium på, det finns tillochmed en hel del sätt som fungerar. Att ge microgödning till makrobegränsade växter är inte en av dom.

    Alger få man av överskott på näringsämnen samt ljus i vattnet, inte av spårämnen;-)
    Är inte spårämnen gödning? Nu tror jag att du kraftigt har fastnat i deffinitionsfällan. Jag anser att allt som växterna behöver för att växa är "mat" för dom dvs gödning.

    Om algerna dukas upp julbord med överskott av microämnen där makroämnena är begränsade frodas alger. Prova med tmg och vatten i ett glas och se vad som händer efter en vecka i solljus. Hur kan algerna komma om dom inte har någon "gödning"?

    Topfrog, du har rätt, intresse krävs och kunskap ,men man måste inte hälla kemikalier i akvariet för att det ska fungera, eller hur? ;-)
    Hmmm, vad inehåller tmg? Inte kemikalier?

    Visst går det att hålla växter utan att tillsätta kemikalier, det har diana walstadh bevisat på ett mycket övertygande sätt. Men det är svårt, mycket svårare än att köra med kemikalier.

    Var hade du (gardener) tänkt att frågeställarens växter skulle få kväve och fosfor ifrån? Hur hade du tänkt att växterna skulle kunna tillgodogöra sig av tmg i ett nystartat kar?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #17
      "............vi vanliga dödliga böjer våra huvuden i respekt...................................växtakva risterna är nu verkligen här.......";P

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #18
        *fniss*
        Men jag förstår inte vad du försöker att säga.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #19
          tycker bara att det är häpnandsväckande att en del personer här på forumet vet så mycket om allt som rör växter, både smått och gott, medans i alla fall jag enbart försöker förstå en del av allt som skrivs:P

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #20
            Det är egentligen ganska så enkelt. Växter behöver tillgång på en del olika ämnen. När en av dom ämnena fattas så kommer växterna att minska i tillväxt och i upptag av dom andra ämnena.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Anna Munkhammar
              • September 2004
              • 143

              #21
              Tja, detta är anledningen till att jag köper lätta växter som tycks klara sig självt
              .:Omplacering av fiskar:.
              Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
              http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html

              Kommentar

              • lisi
                • September 2004
                • 35

                #22
                Hej igen! Kaliumdivätefosfat, var kan man köpa det? Jag vill skaffa så fort som möjligt. Och Gardener och Tropfrog går det inte att kombinera kemi och mer "naturliga" sätt? Ingen som har tips på bra litteratur om vattenväxter?
                Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

                Kommentar

                • jorgen41
                  • December 2002
                  • 2087

                  #23
                  Vanligt bakpulver. Finns i affären.
                  http://www.aquascapes.webhop.net
                  http://jorgensblog.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    Ursprungligen skickat av lisi
                    Hej igen! Kaliumdivätefosfat, var kan man köpa det? Jag vill skaffa så fort som möjligt. Och Gardener och Tropfrog går det inte att kombinera kemi och mer "naturliga" sätt? Ingen som har tips på bra litteratur om vattenväxter?
                    Sök på PMDD på forumet så hittar du förmodligen någon som säljer grejorna.

                    Den vanligaste kombinationen av "kemiskolan" och "naturskolan" är så som dom flesta sällskapskar sköts. Fiskarna får stå för makroämnena, detrius och bikarbonat får stå för kolet, tmg får stå för microämnena och man anpassar ljuset efter vad gödning fiskarna kan prestera. Detta är en tunn lina att balansera på men det går, har sätt många fina kar som sköts på detta sättet. Oftast är man ganska så begränsad i växtvalet bara. Detta sättet kommer dock inte rädda dina växter i nuläget efterssom fiskarna ännu inte är på plats och kan "göda" växterna.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Labeth
                      • September 2004
                      • 533

                      #25
                      Det är igentligen ganska lätt bara man har kommit över spärren att man vet hur mycket just dina växter käkar och hur mycket det är i det fasta eller flytande ämnet du har i handen... själv har jag 4 flaskor som jag "matar" växterna med
                      1 med TMG(spårämnen som järn mm.)
                      1 med K2SO4 för K kalium
                      1 flaska med KNO3 för K(kalium) och N(kväve) och
                      1 med KH2PO4 för K kalium och P fosfor ...

                      Har man bara ett test på järn, NO3 och PO4 så kan man jättelätt räkna ut hur mycket växterna har ätit upp ... om man kan lite % räkning och K2SO4 kan du inte direkt dosera för mycket av du har en ganska bra aning om detta genom att titta på dom andra värdena ...

                      nä nu orkar jag inte skriva mer lycka till hoppas det var någon hjälp /Henrik
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                      Kommentar

                      • lisi
                        • September 2004
                        • 35

                        #26
                        Labeth, Tack för listan, men det är kalium i tre av dina flaskor, är det ett ämne som det går åt mycket av. Räcker det inte med KNO3 och KH2PO4? Var köper du dina flaskor... Jag förstår om du inte orkar svara... Jorgen41 Bakpulver... så enkelt. Tropfrog, tror du att mina växter klarar sig tills fiskarna ska i om jag enbart tillsätter kväve och fosfor eller behöver jag tillsätta tmg också? Med risk för alger...
                        Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

                        Kommentar

                        • Gardener
                          • October 2004
                          • 136

                          #27
                          *fniss*
                          Topfrog du har rätt, jag hade fel: jag sa TMG först;-)
                          Och det innehåller dessutom kemikalier;-)
                          Ja jag är en växtentusiast, längst på land;-)
                          I växthus råder samma lagar som för high tech akvarier;-)
                          Om landkrabbeodlare säger man att man antingen får ha gröna fingrar eller mycket pengar för att få en vacker trädgård;-)
                          *Fattig* men grönfingrad;-)

                          Malawi'n ibland när man försöker förstå vad som skrivs inser man att det gör förmodligen även skribenterna;-) (inkluderar mej själv)

                          lisi: Lycka till med växterna! ;-)

                          Kommentar

                          • dgqlof
                            • November 2003
                            • 1344

                            #28
                            Om du har ett fiskfritt akvarium och tänkt göra en sådan där ammoniak cycling så finns det ett betydligt enklare sätt att få liv i växterna, häll i vanlig Blomstra istället för ammoniak.

                            Kommentar

                            • Nattis
                              • October 2004
                              • 20

                              #29
                              Lisi, mina växter var också ledsna i början, såg nog lite genomskilniga ut nu när jag tänker efter, och jag fick höra att det var järn de ville ha, olika bud överallt Men jag köpte gödning till dem iaf och nu mår de jättebra.

                              Labeth, om man har i K2SO4 var tar svavlet vägen? Är det inte risk för att det bildas H2SO4(svavelsyra)?

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Jag håller också på och kör en ammoniak-cycling. Har köpt en flaska "Aquatic Super-Gro" akvarieväxtgödning som jag bara hunnit använda en gång. Den innehåller kväve, fosfor, kalium, järn, koppar,zink, mangan och magnesium.

                                I går såg jag att det började bildas alger på två av växterna.

                                Jag har både vanlig vattenormbunke (Ceratopteris cornuta) och Hornsärv (Cerathophyllum demersum) i akvariet. Har läst att båda dessa växter är snabbväxtande och motverkar därför algbildning.

                                Ska jag minska på belysningen (tända bara ett lysrör istället för två)? Och ska jag halvera dosen nästa gång jag häller i växtnäring?

                                Är det något mer jag behöver tänka på?
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...