Döende växter i nystartat 170 liters...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lisi
    • September 2004
    • 35

    Döende växter i nystartat 170 liters...

    Hejsan! Jag satte igång mitt 170 liters i onsdags. Planterade Vallisneria, olika Echinodorus och Egeria densa. Nu fyra dagar senare ser Egeriorna och några Echinodorus typ genomskinliga ut. Finns det något jag kan göra för att rädda dem? Jag har 26 grader i akvariet och har förstått att det kan vara för varmt för Egerian. Men inte för Echinodorus arterna? Jag skulle vilja få tag i bra litteratur om akvarieväxter, kan någon rekommendera något? Jag har några olika grundläggande akvarieböcker, men de täcker ju bara basic... om ens det...
    Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!
  • Anna Munkhammar
    • September 2004
    • 143

    #2
    Har du kollat på "växter" här på zoopet? där finns det iaf lite information om varhe växt och hur man ska ta hand om dem. Jag själv har bara enkla växter för att slippa att de dör hela tiden :/
    .:Omplacering av fiskar:.
    Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
    http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      göder du med ngt, typ tmg?
      Att växterna blir bleka/genomskinliga är väl ett teckan på att man göder för lite, eller har jag fel?

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • lisi
        • September 2004
        • 35

        #4
        Hej Anna! Jag har har läst på, men inte hittat något som behandlar när växterna inte mår bra. Har bara hittat info om växternas miljö. Jag skulle verkligen behöva få något tips av någon erfaren person. Helst ett bra boktips!
        Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

        Kommentar

        • lisi
          • September 2004
          • 35

          #5
          Hej Malawi´n! Jag göder inte med något då jag läste att det inte skulle behövas första veckan. Men jag borde kanske göra det då växterna uppenbart saknar något. Jag vill helst behandla efter de symptom växterna har. Det kommer dröja innan det kommer näring till växterna då jag tänkte försöka göra en "cycling" med ammoniak innan fisken ska i.
          Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

          Kommentar

          • Gardener
            • October 2004
            • 136

            #6
            Då är det bäst att du köper en flaska TMG och ger dina plantor näring. Annars har det ju inget att växa/etablera sig med! Du har ju inget slam i gruset som de kan ta näring från, och ingen näring i vattnet. Halv dos innan akvariet är "moget". Vallisnerian vill ha lera för att må bra påen gång. En klump om rötterna tycker den är smaskigt. Vanlig keramiklera/ blålera om du har tillgång till det, annars kan du köpa små torkade lerkulor i zooaffären. Blir skitigt i vattnet av färskleran om du inte torkar den först....blir skitigt ett tag i alla fall förresten;-)

            Lycka till

            Kommentar

            • lisi
              • September 2004
              • 35

              #7
              Hej Gardener! TMG Vad är det förkortning för? Hittar jag det på zoo? Blålera är det typ sådan lera som finns på badstranden, söt eller bräckvatten? Lite skit kan jag leva med bara växterna trivs! En avstickarfråga... Vet du om man kan fästa cryptocoryne på rot?
              Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                TMG = Tropica Master Grow.
                Lera kan man säkert gräva upp på många ställen, annars kan man köpa vanlig lera som man drejar eller modellerar krukor och andra keramikgrejer av.
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • Gardener
                  • October 2004
                  • 136

                  #9
                  TMG är en dansk firma: Tropicas Master Grow (växtnäring för akvarier...el egentligen inte näring kanske men viktiga spårämnen som växterna behöver) (näringen ska fiskarna stå för sen;-)Ja zooaffären har, det står på hur man ska dosera.

                  Leran: fråga om vad man törs, JAG har tagit lera från mälarn;-) Inga dödsfall....zooaffären säger att det ar farligt, de vill ju sälja....
                  bräckvatten....kanske inte, växterna är ju främst sötvattensväxter. Lera från land funkar också MEN kan innehålla gifter. Ren sjö är nog bäst eller köpa på hobbyaffär vanlig keramiklera.

                  Cryptocornen behöver näringsrikt bottensubstrat sp den gillar nog mest att stå med fötterna i bottenmaterialet, den kan nog gilla lera också.
                  Den tar tid på sig att etablera sig, vallisnerian tar ett par veckor också, sen börjar den växa som attan.

                  ps. Bara för att växterna ser ledsna ut betyder inte att de dör. De kommer isg nog ska du se!

                  Lycka till!

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    TMG inehåller nästan bara spårämnen, att ösa i det i ett nystartat kar där växterna inte har etablerat sig brukar ofelaktligen leda till alger och hjälper inte växterna så mycket.

                    I nystartade kar är det alltid kväve och fosforbrist som är problemet, det första löser sig när du har i amoniak, det senare kan man lösa med k2po4.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • lisi
                      • September 2004
                      • 35

                      #11
                      OK...Tack för alla svar. Jag borde ha läst naturvetenskaplig linje på gymnasiet... Vad är k2po4. En förkortning på ett preparat eller kemisk beteckning för fosfat?
                      Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

                      Kommentar

                      • lisi
                        • September 2004
                        • 35

                        #12
                        OOOppps.. Jag menar fosfor....
                        Den som alltid vet bäst lär sig aldrig något!

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Det är ett kemiskt ämne och det heter kaliumdivätefosfat på ren svenska.
                          MVH
                          Magnus

                          PS, jag läste ekonomi på gymnasiet, man behöver inte vara naturvetare för att få ett fungerande akvarium, men man behöver vara interesserad.DS
                          min zoon

                          Kommentar

                          • malawi´n
                            • August 2003
                            • 1643

                            #14
                            hoppar in på tråden här mend en fråga:
                            har nyss köpt en svärdplanta, men kör inte med ngn direkt gödning.
                            Hittade dock en förpackning med bottengödgning från tetra i akvaiumrumet
                            Är den ngt att ha? Heter Crypto och är som tabletter, inte lera.
                            "innehåller järn och alla viktiga spårämnen i komplexbunden form...nitrat och fosfatfri.."

                            Mvh Malawi´n
                            Björn Forsberg

                            Kommentar

                            • Gardener
                              • October 2004
                              • 136

                              #15
                              Nu har de entusiastiska växtakvaristerna kommit med i diskussionen;-) Då viner det av termer och beteckningar. Det finns olika sätt att sköta akvarier på, man får helt enkelt välja vilket man själv är intresserad av;-)
                              Alger få man av överskott på näringsämnen samt ljus i vattnet, inte av spårämnen;-)

                              Topfrog, du har rätt, intresse krävs och kunskap ,men man måste inte hälla kemikalier i akvariet för att det ska fungera, eller hur? ;-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...