Tiondelarna är viktiga !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #31
    Ah , bubblor/sekund ingen aning !

    Jag har vridit på massor sedan jag fick controllern. Skulle gissa på 10bps. Men det känns hopplöst att jämföra de siffrorna eftersom mina bubblor aldrig passerar en "normal" bubbelräknare.

    Jag ser endast frekvensen när bubblorna lämnar röret i botten på reaktorn. Skulle gissa att det är ca 10bps (stora bubblor) !

    Jag kan kolla hur fort ph't sjunker vid nästa vattenbyte så kanske du kan hjälpa till att räkna... Om jag stänger av tills det nya vattnet blandats upp så kanske det går.

    Känns lite som att detta aldrig går att räkna ut !

    Dock så måste jag säga att jag förbryllats lite över hur pass svårt det är att vädra ut gasen. Om jag stänger av gasen helt så sjunker det inte dramatiskt på något sätt ens när jag låter pumpen riva upp ytan ganska så rejält.

    Det kommer att bli en hel del laborerande med tillförsel av gas samt pumpflöde/riktning av pumpen osv framöver innan jag hittar schyssta inställningar. Spelar inte så stor roll att jag slösar gas just nu, jag vill göra slut på min 2KG's tub så jag kan väga den tom.

    Just nu har jag lite problem direkt efter vattenbyte, det blir då en ganska stor gasblåsa i toppen på reaktorn ! Inge bra...
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #32
      oveb.
      Du nämnde ett företag vid Stinsen som sålde plaströr. Jag kollade på hemsidan deras och blev lite osäker. har dom någon form av butik eller hur funkar det.? Tål det röret kolsyra då..? Sånt oroar jag mig för. =)
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #33

        Njaääähh ! Dom har ingen butik, man kommer direkt in på deras kontor och där får man be någon snällt

        Dom är inte vana med privatister men hjälper alltid till !

        Ibland tar de inte ens betalt Då brukar jag ge dem pengar till fikabröd.

        Plexi tål kolsyra alldeles utmärkt, det finns ju kar i plexi.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #34
          Jag kan kolla hur fort ph't sjunker vid nästa vattenbyte så kanske du kan hjälpa till att räkna... Om jag stänger av tills det nya vattnet blandats upp så kanske det går.
          Ja, gärna!!
          Om du har magnetventilen kontinuerligt på (separat uttag kanske) och använder controllern som mätare tills du når målnivå (6,4 @ kH4) vore jag kanontacksam.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #35
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            Jag kan kolla hur fort ph't sjunker vid nästa vattenbyte så kanske du kan hjälpa till att räkna... Om jag stänger av tills det nya vattnet blandats upp så kanske det går.
            Ja, gärna!!
            Om du har magnetventilen kontinuerligt på (separat uttag kanske) och använder controllern som mätare tills du når målnivå (6,4 @ kH4) vore jag kanontacksam.
            Nej, oveb. Jag tycker du har långt mellan vattenbytena Kör du Walstadt eller?
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #36
              Ursprungligen postat av BluesBoy
              Ursprungligen postat av BluesBoy
              Jag kan kolla hur fort ph't sjunker vid nästa vattenbyte så kanske du kan hjälpa till att räkna... Om jag stänger av tills det nya vattnet blandats upp så kanske det går.
              Ja, gärna!!
              Om du har magnetventilen kontinuerligt på (separat uttag kanske) och använder controllern som mätare tills du når målnivå (6,4 @ kH4) vore jag kanontacksam.
              Nej, oveb. Jag tycker du har långt mellan vattenbytena Kör du Walstadt eller?
              Mouahahahahaha ! Nej men jag är glömsk
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              Arbetssätt...