Tiondelarna är viktiga !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Tiondelarna är viktiga !!


    Detta är ingen fråga utan bara ett konstaterande att en enda tiondels skillnad i ph-värde har en enorm betydelse för tillväxten !

    Denna växt bubblade inte alls vid 6,4 med vid 6,3 så hände detta !

    http://www.berthling.com/oblog

    Ville bara visa betydelsen för de som tvivlar...
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • PatrikMalmo

    #2
    Mm, rätt mängd CO2 gör skillnad. Gäller bara att hålla den också...

    Själv är jag ruggigt trött på att blanda mäsk ett par gånger i veckan. Har lurat ut en enkel reaktor som jag kan koppla till nuvarande pump, och så blir det baske mig tub framöver. OCH magnetventil. Minsann.

    Cyanon försvann dock helt efter några resor jag gjorde, då lyset och CO2 var helt släckt. Nu är det grönvatten som gäller - men det växer finfint!! Nästa projekt är att SE växterna också, därav CO2-funderingarna...

    Hilsen!!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Hur kan du vara så in i bomben säker på att den tiondelen var skillnaden? Kontrollerat experiment eller vad? En tiondel borde ligga inom de flesta felmarginaler på pH-testning
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        Jag kalibrerade ph-controllern igår , den mäter hundradelar. jag har även tagit hänsyn till temperaturen. Hysteresen är 0,08 hög men jag har läst båda värdena när den passerar på vägen upp.

        17.00 hade jag 6,4 +/- 0,01 och 19.00 hade 6,3 +/- 0,01.

        Rent logiskt så har jag faktiskt mindre gödning vid det andra mätningen eftersom växterna då "ätit" lite... Det har jag inte tagit hänsyn till dock
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Invändning nummer ett. Bara för att man kan mäta en skillnad behöver inte betyda att det är orsaken till vad man iaktar.

          Invändning nummer två. I min proffesion har jag stött på en hel del mätmetoder som kan mäta hundradelar av något men i och för sej tror jag sällan på detta (skeptiker). Det finns t ex stereotaktiska mätmetoder som räknar ut en punkt i rummet på 0,1 mm när och det låter väl tämligen exakt. Däremot vet man att när man försöker sätta en nål där accepterar tillverkaren en felmarginal på uppmot 1 mm, i praktiken närmare 2 mm.
          Om du nu skall mäta pH för att ta reda på värdet med hänsyn till den variation som kan föreligga måste du mäta samma prov ett flertal gånger och sammanställa ett medlevärde och helst även beräkna dess standarddeviation. Om sedan dessa två vattenprovers värden +/- 2 standarddeviationer ej innefattar det motsatta vattenprovets medelvärde kan du påstå att du har en signifikant skillnad. Dvs du har med 95% sannolikhet olika värden - fortfarande inte 100%...
          Efter detta kan man i så fall påstå att en tiondel har betydelse - och vad vet jag du kanske har rätt...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            ...men det är ändå ett faktum att mer CO2 kan göra en avsevärd skillnad...

            Hilsen!!

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Denna växt bubblade inte alls vid 6,4 med vid 6,3 så hände detta !
              Sedär, coolt. Jag har också sett bubbelstart ganska omgående vid förändringar i setup:en - speciellt vid mycket ljus. Det är väl inte så att du ligger och hovrar kring 30 ppm CO2 ?
              Har du mätt kH noggrannt? T.ex med dubbel dos testvatten.
              Just vid smärtgränsen tror jag en tiondel kan göra hela skillnaden men då borde du ha problem under dagen med variationerna. Eller håller regulatorn pH så noga?

              BTW: Vad har du för upplösning och noggrannhet inkl. prob på din nya regulator *nyfiken*?
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Ursprungligen skickat av BluesBoy
                Det är väl inte så att du ligger och hovrar kring 30 ppm CO2 ?
                Jo det var därför jag sänkte, jag borde legat på ca 40ppm CO2 men blev skeptisk eftersom det bubblade så dåligt... Antagligen har rotrackarna lurat på mig lite syra trots allt.

                Som en ren laboration så kommer jag nog att gå ner till 6,2 i morgon... Det blir nog svårt att låta bli det, firrana skall nog tåla 70-80 ppm koldioxid. Får övervaka lite.

                Har du mätt kH noggrannt? T.ex med dubbel dos testvatten.
                Jag tiodubblade, testet används ju nästan aldrig iallafall Kommunens påstådda värde stämmer (4,0)

                BTW: Vad har du för upplösning och noggrannhet inkl. prob på din nya regulator *nyfiken*?
                AM's manual påstår en nogrannhet på +/- 0,01

                Vad menar du med upplösning ?? Antal decimaler ?? Det är 2 st

                erikthur:

                Du kan naturligtvis ha rätt, det påstås att det fortfarande är en stor konst att tillverka noggranna prob'ar.
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • Labeth
                  • September 2004
                  • 533

                  #9
                  kan det inte bara vara så enkelt att vattnet inte hade hunnit blivit mättat på syre fören kl 19:00? vet iofs inte hur länge du hade kört med pH på 6.4 jag tror att den största factorn i det hela ... det är ju mycket svårt att säga om det hade bubblat om växterna om du inte hade sänkt pH...

                  det kan ju inte direkt vara sämmre att ha mer CO2 i vattnet att ta av så du har säkert rätt men det finns säkert 100 felkällor så ta inget för givet ...

                  / Henrik
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    Jo det var därför jag sänkte, jag borde legat på ca 40ppm CO2 men blev skeptisk eftersom det bubblade så dåligt...


                    Vad menar du med upplösning ??
                    Hur stora "steg" mätningen/visningen apparaten har. (O)noggrannheten är hur stor avvikelse mätningen/visningen mot korrekt värde apparaten har (AD-referens etc).

                    AM's manual påstår en nogrannhet på +/- 0,01
                    Inte illa om det är inklusive prob och framför allt om det gäller hela mätområdet. Du tror inte de har blandat ihop noggrannhet med upplösning i manualen?
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      kan det inte bara vara så enkelt att vattnet inte hade hunnit blivit mättat på syre fören kl 19:00?
                      Där tror jag en del av svaret ligger.

                      Har man lite begränsat med växter och kraftig cirkulation kommer man aldrig upp i syremättnad (annat än på stillsamma platser där det är som ljusast).
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Du tror inte de har blandat ihop noggrannhet med upplösning i manualen?
                        "Manualen" har inte den ambitionen, den består i stort sett av en dubbelvikt A4. Det är dock jag som blandat ihop de begreppen. Tycker nog att det borde ligga nära sanningen när man pratar om skillnader och inte uppmätta värden.

                        kan det inte bara vara så enkelt att vattnet inte hade hunnit blivit mättat på syre fören kl 19:00?
                        Naturligtvis inser jag att det finns fler parametrar, jag baserade detta på några dagars observationer.
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag tror ingen avfärdar dig Oveb, knappt ens Erik den ödmjuke, och jag själv har märkt stora skillnader med väldigt små ändringar.

                          Kommer 0.1 steg att göra att magnetventilen är påslagen totalt ett par timmar längre under dagen lär det helt klart ge mer CO2 ner i karet och därmed bättre bubbel.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            #14

                            De e lugnt !

                            Min personliga reaktion när jag trimmat värdet var ungefär:

                            "Wow , varför i helsicke började jag inte på 6,3"...

                            Tror de flesta som observerat karet på nära håll hade reagerat ungefär så !


                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #15
                              oveb.
                              Vad använder du för reaktor?
                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...