fiskar & Co2 = problem ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #16
    En tafatt fråga men jag fattar inte! Co2-tabellen, vad ska man göra med den? Co2 ska jag ju tillsätta, det är väl inget som "uppkommer" till en bra nivå för att jag balanserat ph/kh rätt? Annat sätt att mäta co?
    Kh16-du avundsvärde!
    Jag har bara "accepterat" att CO2 tabellen fungerar. Jag har själv, precis som du, funderat på om man verkligen med automatik har "rätt" co2 värde om man har pH 7 och dKH 10 även om man inte tillsätter co2.

    Men livet blir ibland lättare när man bara accepterar saker som de är.

    Det finns speciella tester för att mäta co2, men jag har för mig att de som testat brukar förkasta dessa. Jag skall leta fram länken till en tråd som handlar om tester..... kommer snart.....

    Kommentar

    • Sn3jk
      • April 2004
      • 87

      #17
      Eh holmby, stabilt för vad? med ditt hk så borde de allafall vara skapligt svårt att få ner ph,t som jag fattat det. Hur lång tid gick det innan du fått ner ditt ph till 7 då? billo co2 finns nog alltid både i luften och vatten, men olika mycket =)
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #18
        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28086

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Med enbart syresten är det lurigt att få någon reaktion på både pH och CO2-halt, så antingen har du fiskar som älskar högt pH eller så har du väldigt lågt KH så pH:t rasade trots dålig upplösning. Om du kunde spara 100 liter när du flyttade akvariet låter det som du har ett större kar än 100 liter, och då blir det genast knepigt att få någon reaktion alls med syresten. Men det går eventuellt med riktigt dålig buffert (lågt KH) och dålig cirkulation och riktigt känsliga firrar och en syresten som skapar mikrobubblor (typ alträ).

          En vanlig syresten löser inte upp gasen speciellt mycket eftersom man ser CO2-bubblorna bryta ytan.

          Holmby: Det är lurigt när man har andra saker än CO2 som förändrar pH:t. Jag är lat och bryr mig inte så mycket om fisk så jag skulle kräma på så att växterna bubblar fint men fiskarna ser okej ut, som du själv är inne på.
          http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200407/msg00271.html

          Men det var detta inlägg jag letade efter. Tog några minuter 8):
          http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200401/msg00842.html

          "
          >I have read that you can use peat to soften water for changes to
          >get out of having to use RO water.
          >But I have also read that it will mess up the ph/kh/co2 chart
          >because of the humic acid.

          No, this is not quite true, you can make an adjustment to accounbt for thedrop in pH and use this adjust to slide down the CO2 scale to the appropriate CO2 level.

          A glass of tap water sitting for 24 hrs on the table has the same CO2
          content as the peat treated glass of water.
          Both are in equilibrium with the air. Measure the pH. Substract the difference. This is your adjustment factor(say 0.4pH units)

          This is simple and it WORKS, at least well enough to guess close enough to the desired level of CO2.

          So say you have a pH/KH combo 6.6pH and KH 4. After adding peat, the pH is now adjust DOWN to 6.2 for that 0.4pH unit drop.
          "


          Edit: (Kemister vrider sig förmodligen i graven av det tricket, men vi får tänka på att det är ganska blygsamma nivåskillnader vi pratar om, så det fungerar *tillräckligt* bra. Lite fingertoppskänsla ovanpå det så ska det inte vara några probbs.)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #20
            Eh holmby, stabilt för vad? med ditt hk så borde de allafall vara skapligt svårt att få ner ph,t som jag fattat det.
            Vad jag menar med stabilt är när vattnet har en förmåga att bättre motstå pH förändringar vid "yttre påverkan", om vi kallar det så.

            Alltså, jag har dKH 16. Jag kan fräsa på med <u>en</u> PET-flaska mäsk och en alträutströmmare utan risk för svängningar i mitt pH.

            En kompis har väldigt lågt dKH, 2 - 3 någonstans tror jag, och hans pH sjunker enbart genom att han har en fisklast och ett gäng trärötter.

            Mitt vatten är ju då med god marginal "stabilt" medan kompisens vatten är "ostabilt".

            Kommentar

            • billo
              • October 2003
              • 85

              #21
              Tack för länkar holmby/defdac!
              574L Sydamerika
              60L småfirrar

              Kommentar

              • rb101
                • May 2004
                • 28

                #22
                Jag har inte så mycket fiskar, mest Platy & Blackmolly. Ett PH runt 7 är väll ganska lagom för dem. Jag brukar ha problem med vatten byte då mitt karn vatten är ganska hög ph på.
                När jag hade fyllt upp mitt kar (250liter) med 150l. nytt vatten & 100l. av det gamla fick jag en ph på 8.5 KH 4
                Så jag tänkte att jag kunde skänka ph till runt 7. Det gick ju också bra.
                Dagen innan jag la tillbaka fiskarna gjorde jag regelbundna ph test och det låg stabilt på runt 7 ( även på morgonen när jag la ner fiskarna )

                Kommentar

                • Holmby
                  • February 2004
                  • 1118

                  #23
                  rb101:

                  Vad har du för test när du mäter pH och KH?
                  Det jag tänker på är att du kanske egentligen har lägre KH än 4. Mätstickor är jättesvåra att läsa KH från (tycker jag)

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #24
                    Nu börjar mina problem.
                    jag började plantera in mina nya växter och en del gamla igår. lät även mesksatsen bubbla igång. i morse verkade alla vatten värden vara ok ( har inget syre test )
                    och började lägga tillbaka fiskarna. Allt så ok ut men efter ett par timmar började de alla kippa efter andan uppe vid ytan .

                    runt 12 tog jag bort mesken. och byte 20% av vattnet.
                    när jag kom hem runt fyra såg fiskarna än värre ut.
                    jag har nu gjort en 50% vatten byte och nu verkar alla fiskar ok!
                    Jag fick inte riktigt klart för mig hur gammalt det "gamla" vattnet var. Om karet är relativt nystartat kan man lura sig på hög koldioxidhalt när det i själva verket är någon förgiftning som ligger bakom beteendet hos firrarna. Har du full koll på hur t.ex. nitrithalten ser ut när firrarna börjar protestera?
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • Danne89
                      • March 2004
                      • 152

                      #25
                      mina malar vart sjuka av co2.
                      60 liter

                      Kommentar

                      • rb101
                        • May 2004
                        • 28

                        #26
                        Karet är uppstartat i början av året, Nitriten är ok.

                        för utom att jag nu har börjat med mesken har jag även köpt mer grus + ett par röter som jag la ner i karet.
                        Just nu simmar alla fiskarna om kring och mår fint. Jag byte ju 50% av vattnet i går och ren gjorde pumpen också. Har inte stoppat ner mesk slangen igen.

                        Jag vet ju att jag borde få väldigt dålig upplösning om jag kör med mesk och en syresten. så syret för fiskarna borde ju inte ta slut eller ?

                        Jag har en emhim 2213 pump den skall pumpa 440liter tror jag. jag har satt utblås röret en liten bit under vatten ytan och riktar vatten snet uppåt på så sätt för jag bra rörelse på vatten ytan.

                        vågar jag stoppa i syresten igen tro ?

                        MVH Robban

                        Kommentar

                        • billo
                          • October 2003
                          • 85

                          #27
                          rb101:"Jag vet ju att jag borde få väldigt dålig upplösning om jag kör med mesk och en syresten"
                          Jag kör med syresten som jag placerat vid insuget till ytterfiltret och idag har mitt ph sjunkit 0,5 på 5 timmar. Så om man har lågt kh verkar det inte behövas mycket för ett ras
                          Funderar nu på kalksten och filtrering för att få upp kh....
                          574L Sydamerika
                          60L småfirrar

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Jag kör med syresten som jag placerat vid insuget till ytterfiltret och idag har mitt ph sjunkit 0,5 på 5 timmar.
                            Ja precis. Det blir inte mycket effekt med en syresten.

                            Säg att du har KH 4 och sänker från 7.5 till 7.0 så har du bara fått ynka 9 ppm CO2.

                            Jag sänker från 8.0 till 6.5 med min CO2-tub med KH 2.5 ytterfilter som reaktor.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Jag vet ju att jag borde få väldigt dålig upplösning om jag kör med mesk och en syresten. så syret för fiskarna borde ju inte ta slut eller ?
                              Några klargöranden: Om du sprutar ner CO2 och finfördelar den med syresten får du inte syre, O2, i vattnet. Du får koldioxid, CO2. Koldioxid är en syra som sänker pH:t.

                              Sprutar du ner CO2 i vattnet påverkar det inte syrehalten i vattnet. CO2 tränger inte undan syre ur vattnet. Dom är frånkopplade från varandra. CO2 kommer göra att växterna fotosyntetiserar mer och därför även höjer syrehalten i vattnet. Du får alltså indirekt både mer syre och mer CO2.

                              CO2 i fiskarnas blod kan däremot göra syreupptagningen sämre (vet inte hur det fungerar exakt), men så lite som du sänkte är jag ganska säker på att det var något annat som störde. Speciellt om du har bra ytrörelse.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • rb101
                                • May 2004
                                • 28

                                #30
                                Tack för alla svar.

                                Jag skall hem och kolla över mitt KH igen.
                                Jag har nu lagt tillbaka syresten i karet igen. Mitt PH nu innan var 8.5 om, så om jag låter ph sjunka till 7. (-1,5ph ) har jag då 27 ppm co2

                                Kan jag sänka ph hur långt som helst ? jag vill inte ha ett PH under 6,5 ?

                                MVH Robban

                                Kommentar

                                Arbetssätt...