fiskar & Co2 = problem ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rb101
    • May 2004
    • 28

    fiskar & Co2 = problem ?

    Hejsan Jag har presis tänkt att starta upp ett växtkar, har skaffat mig TMG och gjorde ordning en mesk sats.
    Jag har även flyttat akv. till en mindre solig plats i rummet vilket betyder att jag var tvungen att tömma hella karet på vatten och fiskar, jag kunde bara spara 100liter av det gamla vattnet.
    så för att inte förstöra hella bakteriefloran så rengjorde jag inte heller gruset.

    Nu börjar mina problem.
    jag började plantera in mina nya växter och en del gamla igår. lät även mesksatsen bubbla igång. i morse verkade alla vatten värden vara ok ( har inget syre test )
    och började lägga tillbaka fiskarna. Allt så ok ut men efter ett par timmar började de alla kippa efter andan uppe vid ytan .

    runt 12 tog jag bort mesken. och byte 20% av vattnet.
    när jag kom hem runt fyra såg fiskarna än värre ut.
    jag har nu gjort en 50% vatten byte och nu verkar alla fiskar ok!

    Blev det för lite syre ?
    eller kan det blivit något annat fel ?

    vågar man sätta igång mesken igen ?

    MVH Robban
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hur löser du upp gasen och hur stort akvarium har du?

    Mäsk kan helt klart sänka pH:t för mycket, speciellt eftersom det står igång hela dygnet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • rb101
      • May 2004
      • 28

      #3
      jag kör gasen till bubbel flaska, sedan ner i karet genom en syre sten.

      mesken är gjord av 1lit. vatten, ½ paket gäst, 2dl socker.

      ph efter dyng var 7 = bra för mina fiskar.

      Kommentar

      • billo
        • October 2003
        • 85

        #4
        Hänger på din tråd Robban. Jag har precis börjat med mäsk oxå (samma blandning o gm sten i karet)och kollade av mot co2-tabellen men med kh4 och ph6,5 hamnar jag utanför det "gröna". Av med mäsken kvickt blev det men undrar nu vad jag missat/nästa steg.. Vad för kh har du?
        574L Sydamerika
        60L småfirrar

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Jag är väldigt förvånad över att jag lyckats sänka pH från 7,6 i kranvatten till 7,0 i akvariet med mäsk-CO2, och detta med kh16 enligt JBL test.

          Jag har 3 seriekopplade PET flaskor som strömmar ut genom en alträbit. Dessa fina bubblor sugs sedan in i ytterfiltret för ytterligare upplösning.

          Jag funderar på att avbryta CO2 bubblet bara för att se om vattnet klättrar tillbaka mot 7,6.

          Kommentar

          • billo
            • October 2003
            • 85

            #6
            Holmby:Vid delvattenbyte stiger väl ditt ph upp igen, hur lång tid tar det innan co2:n har fått ner det igen? Hur stort kar har du?
            574L Sydamerika
            60L småfirrar

            Kommentar

            • Holmby
              • February 2004
              • 1118

              #7
              Jag har nyss fått hem mitt Hagens pH-test, så jag har bara mätt kranvatten och akvarievatten.

              Jag tror faktiskt inte att jag bryr mig om att mäta efter vattenbyte. Jag byter inte så mycket vatten i taget, så jag tror att det blir minimala pH svängningar av själva vattenbytet.

              Jag är mer intresserad av att se om pH klättar tillbaka mot 7,6 om jag avbryter co2 gödningen. (Jag har nämligen en rot i akvariet som jag vill veta hur den påverkar pH).

              Akvariet är 160 liter enligt yttermått, och det kanske är 120-130 liter vatten i det när jag räknat bort lite för glas, aluminiumprofiler och grus.

              Kommentar

              • Sn3jk
                • April 2004
                • 87

                #8
                Lägger mig oxå i denna tråden lite Eftersom även jag kör med i stort sett samma utrustning som övriga, jag har bara ett sån multisticktest att testa med, vilket e svårt att avläsa värdena men man får en hum allafall.. och man ser helt klart att ph,t förändrar sig. Sen en annan sak.. är det inte farligt pupma på med co2 så länge inte fiskarna står vid ytan o kippar typ? Holmby är intresserad av att veta hur det går för dig Ps sorry för ev kidnappade tråden lite!-s-
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

                Kommentar

                • Holmby
                  • February 2004
                  • 1118

                  #9
                  .. är det inte farligt pumpa på med co2 så länge inte fiskarna står vid ytan o kippar typ?
                  Har du inte läst om de mer erfarna grabbarnas justering av CO2 halt?
                  De gasar på rejält med co2 tills växterna bubblar och fiskarna flämtar vid ytan, sedan sänker de lite så att fiskarna kan "andas" i vattnet igen.



                  Kommentar

                  • Sn3jk
                    • April 2004
                    • 87

                    #10
                    Haha ja jo har funderat lite på det hm tack för att du rätta mitt "pupma" oxå förresten Nej men allvarligt för mycke co2 får fiskarna att flämta? Så det är som du säger.. på med Co2 och checka firrarna
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

                    Kommentar

                    • billo
                      • October 2003
                      • 85

                      #11
                      Vill ju gärna göra som grabbarna men undrar vilken tidsplan man ska ha. Om ph rasar kan det gå så fort att man inte vågar gå o bre en macka i köket? [hungrig]
                      574L Sydamerika
                      60L småfirrar

                      Kommentar

                      • Holmby
                        • February 2004
                        • 1118

                        #12
                        eeehh.... Jag sade också "de mer erfarna grabbarna" - men i princip ja... Problemet för oss "mäsksnubbar" är ju att vi har svårare att reglera co2 halt än gubbsen med tub och nålventil.

                        Jag kommer att hålla koll på pH och kh för att därmed också hålla koll på co2 halten.

                        Vissa fiskar sniffar ju i ytan även vid normala vattenvärden (ex. svärdbärare), och jag vill inte bli lurad av dessa.

                        Kommentar

                        • Sn3jk
                          • April 2004
                          • 87

                          #13
                          Hehe bilbo, själv har jag svårt att tänka mig att det kan gå så snabbt med Co2 och (syresten /alträ) bra upplösning isf eller ett väldigt lågt kh? med kh4 så borde de ju inte förändras så drastisk allafall?
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

                          Kommentar

                          • Holmby
                            • February 2004
                            • 1118

                            #14
                            Jag har kh16, så jag hinner nog fixa både kaffe och en macka!

                            Det vore intressant om någon kan ge en indikation på när man börjar betrakta vattnet som stabilt och tillräckligt buffrande.

                            Vid vilket ungefärligt kh slutar det vara risk för att fiskarna själva, tillsammans med övrig inredning, skall kunna sänka pH?

                            Kommentar

                            • billo
                              • October 2003
                              • 85

                              #15
                              En tafatt fråga men jag fattar inte! Co2-tabellen, vad ska man göra med den? Co2 ska jag ju tillsätta, det är väl inget som "uppkommer" till en bra nivå för att jag balanserat ph/kh rätt? Annat sätt att mäta co?
                              Kh16-du avundsvärde!
                              574L Sydamerika
                              60L småfirrar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...