PMDD-kalkylator ver. 1.1 - Beta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #61
    Produktblad för nutrisi.

    http://www.econova.se/eng/docs/varuinformation-godsel/nutrisi-mikro.doc
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #62
      det blir bara 13.05% vad består restrerande 86.95% av? är det nån som vet?
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #63
        Ursprungligen postat av defdac
        http://194.236.255.117/files/PMDD-kalkylator1.1.xls

        Högerklicka och välj "Spara som".
        Får inte det där att funka, säkert jag som inte fattar hur man gör! Det blir ju lixom ingen länk i inlägget... och om jag i stället klipper och klistrar så får jag "sidan kan inte visas".... Snääälla kan någon hjälpa mig, en kalkylator är precis vad jag behöver vad jag har förstått!!!
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #64
          Hej nancy maila mig så skall jag maila dig xls bladet till dig bums
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • hansh
            • May 2004
            • 269

            #65
            en liten googling efter defdacs blog visar att han har fått ny ip adress.
            Prova http://82.183.138.227/files/PMDD-kalkylator1.1.xls

            /hansh
            Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #66
              Tack Hans och Peter för hjälpen, tog ett tag innan jag fattade att jag var tvungen att öppna filen, som bara innehöll en massa mysko tecken, med excel... är nog för sent på natten helt enkelt...
              Vet ni om det finns någon tåt typ "PMDD kalkylator for dummies" ??? Är urkass på engelska och helt nybörjare på PMDD... fattar nada av kalkylen!!! Kanske har med sömnbrist att göra det också... försöker väl igen i morgon..
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #67
                Vet ni om det finns någon tåt typ "PMDD kalkylator for dummies" ??? Är urkass på engelska och helt nybörjare på PMDD... fattar nada av kalkylen!!!
                Ojdå, vi kan väl försöka reda ut problemen. Det är inte så invecklat när man väl kommer igång.
                Jag tycker Chuckens kalkylator är kanonbra för att den är så enkel trots att den är på engelska:


                Vill du prova den har jag gjort en skärmdump som jag kan försöka förklara här:


                1. Välj det gödningsämne du vill beräkna (se stödtext)
                2. Ange mängden av ämnet. Jag brukar använda teskedar (Teaspoons).
                3. Här kommer det lilla luriga. Syftet med hela kalkylatorn är att man ska beräkna stamlösningar för resp. gödning. I små kar måste/bör man göra det annars blir det för starka doser. Då anger man hur många milliliter man späder ut med - t.ex. 500 ml för en halvlitersflaska.

                Har man större kar kan man med fördel dosera torrt. Då anger man 1 ml för att få korrekt dosering vid punkt 5.

                4. Storlek på karet. Jag drar aldrig bort volym för inredning etc. Så noga är det inte.

                5. Här får du ut den beräknade lösningen som karets vatten får för varje milliliter du tillsätter. Doserar du torrt är det totala doseringen du ser.

                Kalkylatorn stödjer bara makroämnen. När det gäller mikrogödning beror det lite på vilken sort du använder. Jag använder Micro+ och kör med ett gammalt deffenrecept på Hjortgatans:


                Lycka till & Glad Påsk !
                Senast redigerad av BluesBoy; 26 March 2005, 09:22.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #68
                  Tack snälla BluesBoy, jag tror jag börjar greppa det här lite nu! Använder Thomas Elfströms kalkylator ännu, läste nåt om att det var nåt vingel med tsk måtten i Chuckens kalkylator, så jag tänkte att jag kör på en svensk... Det jag inte får till nu är mikrotabellen... använder ännu TMG eftersom jag hade en dunk hemma... fattar inte vad jag ska skriva in där. Tror det stod nåt i den här tåten, så jag ska lite lite mera nu...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #69
                    Nehepps... får inte till det i alla fall... Jag har fått fram att jag nog ska dubbla dosen KNO3 (till 135 ml) om jag ska få 10 ppm No3 i 720l (räknade 650 l vatten) karet... och att jag ska ta en dl KH2PO4
                    för att få 1,0 PO4... Då har jag använt Defdacs pmdd blandningar... blev det rätt tror ni???
                    Men när det gäller TMG blir jag inte riktigt klok på vad jag ska skriva. Järn ska ju vara 0,7 och volymen 0,5 l, men vad ska jag skriva för mått på Fertilizer quantity???
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #70
                      Ingen som kan hjälpa mig att få till rätt värden på TMG???
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #71
                        Skriv in TMG med stora bokstäver i fält C:12, och L i fältet C:11. Skriv in tmgs procenthalt på järn.
                        Då kommer dosen under "dry dose" visa hur många ml man skall docera av blandningen.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...