PMDD-kalkylator ver. 1.1 - Beta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #31
    Annars var ju att man angav måttet efter värdet en bra id'e i förra versionen, och något som jag gillade hos det andra kalkylbladet.

    Rekomendationer på hur mycket av varje ämne kan väl läggas in som noteringar (eller vad pop-upfönstren heter i MS Excel).

    Och som skrevs, vikt är mer exakt än volym. Eftersom olika hårt packat ämnen ger olika mängd luft i måttet. Det ger olika densitet och därför olika vikt av ämnena.

    Annars är nog Chuck's pulverdensitet ett bra val, eftersom det som du skriver ger möjlighet att jämföra resultaten.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • lindeman
      • August 2004
      • 7

      #32
      Hej Thomas

      Har använt mig av din gamla kalkylator ett tag och saknade en sak: Jag har inte Hjortgatans Micro+ utan istället använder jag TMG som då även ger en del makroämnen (om än inte tillräckligt). Du skulle inte kunna bygga ut din kalkylator så att den även tog hänsyn till TMGs innehåll?

      Kommentar

      • lindeman
        • August 2004
        • 7

        #33
        Hej Thomas

        Jag använder inte Micro+ eller någon annan micronäring utan istället har jag TMG som ju ger makroämen också (om än inte i tillräcklig mängd). Du skulle inte kunna bygga ut din kalkylator så att den även tog hänsyn till TMGs innehåll?

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #34
          Får jag svara istället ??

          Låt muspekaren vila en stund över fältet "Micro F..." så tadaaaa !!

          Då dyker värdet för flera Micro-lösningar upp , en av dem är TMG...

          Ändra alltså FE [g/l] till 0,728 istället så rockar det !!

          Thomas har tänkt på det mesta

          Rättade stavfel !
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • Thomas
            • January 2002
            • 34

            #35
            Ja, det stämmer. I den nya kalkylatorn kan man lägga in vilken mikronäring som helst, bara man vet hur mycket Fe den innehåller. Ligg lågt med beta-versionen eftersom den räknar fel i enlighet med vad som nämnts tidigare i tråden. En ny rätträknande version är på gång.

            Kommentar

            • lindeman
              • August 2004
              • 7

              #36
              TMG innehåller också Kalium och Magnesium som jag gärna skulle vilja få in i beräkningarna. Eller skall man anse att mängden av dessa är försumbar?

              Kommentar

              • Thomas
                • January 2002
                • 34

                #37
                Tack för förslaget! Jag tycker också att det vore snyggt om kalkylatorn korrigerade för K och Mg i TMG. Jag ska kolla om det går att lägga till det på något smidigt sätt. Annars spar jag det till en senare version.

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #38
                  Jo, och så en rad där man kan lägga in vilket akvarium (eller en annan notering) som man gjort beräkningarna för. Det är något som jag saknade i förra versionen.
                  (Samt att man kunde välja ml/tsk själv, kanske ml/tsk/mg vore ngt för en "killer application" ;-)
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • jowa
                    • August 2004
                    • 70

                    #39
                    Kanske en manual så man fattar var och hur man ska skriva sina uppgifter

                    Vet inte om jag ska skriva in de värden jag har, eller de värden jag önskar få etc.
                    http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

                    Kommentar

                    • Thomas
                      • January 2002
                      • 34

                      #40
                      Hej!
                      Nu har jag mailat ut den skarpa version 1.1 av PMDD-kalkylatorn till de som tidigare har mailat mig om kalkylatorn. Kanske defdac vill vara snäll att göra den åtkomlig via nätet igen? Tills dess mailar jag den gärna till de som vill ha.

                      Jag har försökt ta hänsyn till de synpunkter som framkommit i denna tråd. Kalkylatorn är numera anpassad både för vägning och volymmätning av gödning i pulverform. Av tidigare diskussioner att döma verkar vägning vara den bästa metoden om man vill ha en exakt dosering.

                      Kalkylatorn tar nu hänsyn till K och Mg i TMG. För att detta ska göras måste man ange under settings att det är TMG man använder.

                      Man kan välja om man har mikronäringen i flytande eller "torr" form. Väljer man torr form anges Fe-halten i viktprocent och bruk av våg förutsätts vid torrdosering och mixturblandning. Man kan själv räkna om till volym om densiteten är känd.

                      Teskedar som enhet har försvunnit och nu mäter man i gram eller ml. Som tur är rymmer en svensk tesked 5 ml, så det är lätt att räkna om. (Ett kryddmått rymmer 1 ml btw.)

                      Mängden CaCO3 och CaCl2 måste anges i gram eftersom jag inte har densiteterna för dessa ämnen och därmed inte kan räkna om till volym.

                      Dokumentationen är inte särskilt omfattande, men viss hjälp kan fås genom att låta muspekaren vila över celler med röd triangel i hörnet.

                      Jag vore tacksam för hjälp med att komplettera listan (som finns i kalkylatorn) över företag i Sverige som säljer gödning till PMDD. Jag uppdaterar listan till kommande version.

                      Jowa: Någon fet manual kan jag inte stå till tjänst med nu, men jag kan svara på frågor om du undrar över något. Du ska skriva in de näringsnivåer du önskar under Fertilizer levels/Fertilizer addition.

                      Jackson: Tack för dina synpunkter. Nu finns en rad för egna anteckningar (som kommer med vid utskrift). Jag förde in din info som du mailade om NutriSI. Tack för den!

                      Jag tar fortfarande gärna emot synpunkter och förslag inför kommande
                      uppdateringar. Tack för era synpunkter och kommentarer så här långt!

                      Mvh, Thomas

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        http://194.236.255.117/files/PMDD-kalkylator1.1.xls

                        Högerklicka och välj "Spara som".
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Thomas
                          • January 2002
                          • 34

                          #42
                          Tack!

                          Kommentar

                          • NE
                            • January 2004
                            • 1549

                            #43
                            Tack Thomas,

                            Ser väldigt trevlig ut vid en första anblick i alla fall, har inte hunnit kolla igenom allt.
                            /Niklas

                            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #44

                              Jag är kanske lite trög så här på morgonen men det känns som om fältet KNO3 beräknar lite väl mycket...

                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              • Thomas
                                • January 2002
                                • 34

                                #45
                                Antag önskad nivå NO3 i 100 liter vatten = 10 ppm = 10 mg/l.

                                Kalkylatorn beräknar dosen KNO3 till 1,6 g.

                                NO3 (nitrat) utgör 61,33% av vikten i KNO3. (Enl. data från www.webelements.com)

                                Vikten av NO3 i vår dos blir då: 0,6133 * 1,6 g = ca 1 g = 1000 mg.

                                1000 mg / 100 l = 10 mg / l = 10 ppm.

                                Enligt ovanstående beräkning räknar kalkylatorn rätt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...