Gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Dennerle är ett etablerat tyskt märke.
    Vi pratade om Dennerle i största allmänhet och Dennerle har åtskilliga hunra olika produkter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      En notering bara: Sera säljer ett nybörjarsett som är helt ok för akvarium upp till 300 liter.

      Den innehåller följande (och några saker som behövde kompletteras)

      1) liten gasflaska av typen sodastream som inte ingick i satsen, men som Sera sålde separat (den går inte att byta ut mot normal CO2-flaska utan adapter (ex brandsläckare). Gängorna passar med det är lägre tryck ut från en sodastreamflaska. Fick en adapter byggd av sodastreamerflaskan för några hundra kronor för att sänka trycket, fråga för beskrivning)

      2) tryckregulator med en manometer och säkerhetsventil samt med inbyggd nålventil. Justera till 1 bars uttryck och ca 1-2 bubblor i sekunden i början. Justeras senare beroende på CO2-halten som uppnås (manometer är gastrycksmätare, bör egentligen vara två st. En för trycket i flaskan och en för uttrycket från regulatorn)

      3) elstyrd (230 Volt) gasventil som ej fanns i satsen (kopplas i samma timer som styr ljuset)

      4) en kombinerad bubbelräknare och backventil (i plast, lite känslig pga detta)

      5) en reaktor (drivs av en pump, exempelvis akvariumfiltret)

      6) CO2-tåliga slangar (inte vanliga silikonslangar till luft, de kommer att skadas av CO2)

      7) långtids-CO2-mätare att sätta i akvariumet (mäter egentligen pH)

      Sakerna monteras i den ordningen räknat från gastuben, UTOM att tuben monteras sist. Detta eftersom den innehåller gas med HÖGT tryck. Bra svensk bruksanvisning följer med, så det var inte svårt att montera.

      Du bör även komplettera med en BRA pH-test och hyffsat kH-test för att kunna avgöra CO2-halten. pH behöver mätas på 0.1 grads nogrannhet. Flesta kH-test fungerar bra (dvs vätskebaserade mättest). Den långtidsmättest som följer med är bara till för att se om det börjar gå åt helvete med CO2-halten, inte för att justera rätt nivå.

      Detta är något som fungerade för mig, behöver inte fungera för dig. Annan utrustning kan fungera bättre för dig.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • Mazi
        • January 2004
        • 868

        Tack, Kjell och Jackson!

        I stoby så fanns det kit som var till olika literantal. så om jag köper kitet för 160 liter, kan jag då använda de grejorna till en brandsläckare och i ett akvaeium på 375 liter. JAg har sett att det är mindre grejor till mindre akvarium.Men de små grejorna ska väl ändå kunna vara i stora kar ?

        MVH
        M@Z|

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          Hej igen !

          Skulle det gå med Discusar ? Jag vet att de vill ha mörkt, men jag har sett andra med Discusar i växtakvarium. Kan de må bra och trivas ändå ? Karet är på 375 liter och jag kommer ha 6*36 w lysrör.

          Är det nödvändigt med bottenvärme ?

          Kommentar

          • Diskusfreak
            • October 2002
            • 187


            Jo det går bra att ha ett växtakvarie med diskus. Att de skall ha mörkt håller inte jag med om, men där kommer jag säkert få mothugg från andra. Så det enda jag kan redogöra för är vad som fungerar för mig.
            Jag har inga problem att ha mycket ljus, idag har jag 0,67 watt per liter och detta får man nog säga är rätt mycket ljus. Mina diskus trivs väl.
            Problemet med att blanda diskus och växtakvarie ligger egentligen inte i att du kommer ha för mycket ljus utan att finna växter som tål värme. Då diskus är lite känsliga och man oftast löser detta genom att höja värmen rejält så behöver du läsa på vilka växter du då kan använda.
            För att förkovra dig i detta ämne rekomenderar jag att du går in på www.tropica.com och läser de två artiklarna Success with planted Discus aquaria - part 1 och 2.
            Där tar de upp lämpliga växter och dessutom finns det en bra växtdatabas.
            När det gäller PH så kommer du ligga rätt när du använder Co2 så där är inga problem heller.
            Det kan tänkas att du kan få problem innan du trimmat in alla parametrar(vattenvärdena kan pendla lite innan du lär dig PMDD systemet) men om du skyndar långsamt så tror jag det kan fungera bra.

            Den du egentligen skall fråga är petnym(slå upp hans användarnamn och njut av hans dagbok för det stora karet), han har mer erfarenhet än jag på detta område. Dock så har han inte bara positiva erfarenheter men man lär sig av motgångar.

            Själv kommer jag inte satsa på ett rent växtakvarie då jag har ytavrinning och dropp filter, vilket innebär en stor förlust av Co2.
            Dock så kör jag såpass mycket att jag håller algerna nere och får en bra växtlighet. Idag använder jag enbart TMG och Co2, men kommer börja med KNO3 och KH2PO4 efter att jag varit på tropica och köpt mer växter.(vi i Hallandsakvaristerna har planerat en resa dit senare)


            "övning ger träning"

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              En annan väldigt svår sak med växter i Diskusakvarier är att Diskusägg måste ha väldigt lågt GH, dvs väldigt låga halter av Calcium och Magnesium om man ska lyckas bra med Diskusodling - och låga halter av Calcium och Magnesium är en pina för de flesta växter, speciellt om man ska dynga på med mycket ljus och CO2 som gör att växterna suger upp mycket näring.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                Men och andra sidan så odlar du väl inte fisk i ditt växtakvarium? Jag själv har aldrig odlat någon fisk överhuvudtaget i ett växtakvarium, det verkar lite väl omständigt.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Sant så sant. Men just Diskus tror jag många fiskälskare skaffar mycket för att få uppleva deras härliga yngelvård och med hopp om småttingar, och då kommer man få kompromissa en aning.

                  Nu ska ju även sägas att jag har dålig koll på Diskusodling (jag vet inte vid vilket GH det blir markant sämre chans för äggen att utvecklas), men jag har snappat upp en del på föredrag i föreningen eftersom det är lite av firrarnas Rolls Royce som gör sig så fruktansvärt bra i växtburkar.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    Tackar, allihopa !

                    Jag tänker inte ha Discus direkt. Jag ska ha Dvärgciklider och Tetror. Kanske jag ska skaffa Discusar när jag har koll på gödningen och vattenvärdena.

                    Men måste man ha bottenvärme i växtakvarier ?

                    MVH Mazi

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      Men måste man ha bottenvärme i växtakvarier ?
                      Varför skall man ha bottenvärme? När du har svaret på det så vet du svaret på om DU måste ha det eller inte.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Mazi
                        • January 2004
                        • 868

                        Därför när jag pratade med en i Stoby, så sa han att det var en massa annat som man måste tänka på innan man kör igång Co2´n, T.ex. bottenvärme....

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          det var en massa annat som man måste tänka på innan man kör igång Co2´n, T.ex. bottenvärme....
                          Nej det är fel. Det var på den gamla tiden då man inte riktigt förstod varför man ibland fick bättre tillväxt med bottenvärme. Man trodde att växterna ville ha det "varmt om fötterna".

                          Anledningen att man fick bättre tillväxt är så paradoxal som att värmen för upp näring i vattnet, och växterna därför växer bättre när dom kan ta upp näringen även med sina blad och slipper transportera upp näringen ända nere från rötterna.

                          En nackdel är att det blir lite för hög syrenivå i bottnen vilket gör att de lite mer komplexa reduceringsprocesserna inte riktigt fungerar. Å andra sidan blir gödningnsförhållandena likadana som i vattnet, vilket ju är bra om man använder PMDD. Men den fördelen uppväger inte nackdelarna.

                          PMDD+CO2 är allt du behöver för att få irriterande bra tillväxt, och då kan du dessutom kontrollera gödningsmängd av individuella ämnen om du skulle vilja.

                          Jag själv kör vanlig Engelsk sjösten.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            Nej det är fel. Det var på den gamla tiden då man inte riktigt förstod varför man ibland fick bättre tillväxt med bottenvärme. Man trodde att växterna ville ha det "varmt om fötterna".
                            Lika fel som alla äldre rekommendationer att växter ska ha extra järntillskott vid bristymptom. Koldioxid (kol) nämns knappast.
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • Mazi
                              • January 2004
                              • 868

                              Skulle Biltemas Blästersand vara bra som substrat ? kornstorlek: 0.2-1.0 mm

                              Bluesboy, du köpte väl ett kit från bioplast från aquaristic.net !? Där ingår väl varken magnetventil, eller bubbelräknare ? Köpte du det var för sig (kittet och magnetventil och bubbelräknare) ? Vilket artikelnummer har magnetventilen du köpte ?

                              Kommentar

                              • BluesBoy
                                • January 2004
                                • 2559

                                Bluesboy, du köpte väl ett kit från bioplast från aquaristic.net !? Där ingår väl varken magnetventil, eller bubbelräknare ? Köpte du det var för sig (kittet och magnetventil och bubbelräknare) ? Vilket artikelnummer har magnetventilen du köpte ?
                                Hey man! Jag tror herrn slarvar lite när han läser svaren

                                Jag skrev så här i ett inlägg:
                                Fabrikatet är Bioplast och för att förenkla för dig vad jag beställt ,allt som allt för att komma igång, listar jag det här med artikelnummer:

                                1. Tuben. Köpt på lokal brandfirma.
                                2. Komplett CO2 kit förutom magnetventil. 199.010
                                3. Magnetventil 199.022


                                Bubbelräknare ingår i kittet.

                                Jag skrev så här i ett inlägg jag hänvisade till:
                                Min regulator ingår i ett komplett paket som heter Bioplast ProfiStar Set. http://store.aquaristic.net/AQ3719b1b10c5f510ea467281b057eb68d/app/details.php?shop=1,660,0,0,id2399,,0,

                                Där ingår även bubbelräknare, reaktor för att lösa upp koldioxiden i karet, backventil och slangar. Allt man behöver förutom magnetventilen som stänger av koldioxiden på natten och själva tuben som du redan har.
                                http://store.aquaristic.net/AQ6fc0533b0fb41fe30143595981d0009b/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2402,,0,

                                Jag fick betala 850 kr för regulatorset + 450 kr för magnetventilen. Till detta tillkommer frakt på 190 kr från aquaristik.net.

                                Jag håller med om att det är prisvärda och bra prylar.
                                Vill man använda annan metod att lösa upp CO2'n i karet kan man ju spara kostnaden för reaktorn och köpa allt separat.


                                Är du med på banan?
                                BluesBoy
                                http://www.bluesboy.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...