Gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    Defdac skrev innan att det skulle kosta ca 1600 med tub och allt. I den där länken så var detju över 2000 det skulle kosta.
    Jodå, precis som så mycket annat skiljer det i pris beroende på vilka delar man köper. Defdac anger de absolut billigaste prylarna du kan hitta. Om du surfar runt på leverantörens sida hittar du mängder av alternativ och fabrikat i CO2-djungeln. Syftet med hänvisningen var att visa ett alternativ.

    BluesBoy, var bor du ?
    Hemma förstås Om du klickar på namnet får du information om min profil. Vadstena i Östergötland.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • Mazi
      • January 2004
      • 868

      Kan nån här hjälpa mig med vad jag ska köpa ? Jag vill ha: tub, reaktor, magnetventil, bubbelräknare, nålventil och sladdar. Jag vill inte att det ska vara uruselt, men ändå inte det allra dyraste som finns, om ni fattar. Det ska iallafall fungera. Jag har ännu inte lärt mig den sidan, så det skulle vara jättebra om ni kunde hjälpa mig.
      Och om ni nu vill det så behöver jag en 4-rörs ramp som är 150 cm lång. I alluminium och ej heltäckande.
      Hur starkt ytterfilter tycker ni jag ska ha till karet.

      Tack på förhand !
      Det vore jättesnällt om ni skulle vilja hjälpa mig !

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        Jag tyckte också det var svårt att veta vad jag skulle beställa när jag stod inför köpet för ett par månader sedan. Jag valde då ett alternativ där alla prylar ingick i ett komplett kit förutom tub och magnetventil. Inte det absolut billigaste men jag tycker prylarna ser bra ut. Jag är lite besviken på att backventilen (ca. 30 kr) var gjord av plast och enl. en del zoopetare kan den gå sönder (ingen stor kostnad i så fall). Förövrigt är jag nöjd med grejerna. Jag har ju inte kunnat jämföra med andra fabrikat och modeller men jag har sett fler här på zoopet som är nöjda.
        Fabrikatet är Bioplast och för att förenkla för dig vad jag beställt ,allt som allt för att komma igång, listar jag det här med artikelnummer:

        1. Tuben. Köpt på lokal brandfirma.
        2. Komplett CO2 kit förutom magnetventil. 199.010
        3. Magnetventil 199.022

        Priserna hittar du i länken jag angav tidigare.
        Sedan är det bara att tuta på. Notera att detta är bara ETT exempel på beställning man kan göra. Vill man lösa gasen i ytterfilter i stället för reaktor kan man spara in ett par hundralappar men jag var som sagt osäker och beställde allt för säkerhets skull. Vill du även köpa tuben i tyskland ? Då kanske andra som har gjort det kan berätta hur det har fungerat med frakt och pris. Jag skulle i alla fall satsa på en lite större tub och inte en liten 0,5-1 kilos som snart tar slut. Min är på 6 kg och förväntas räcka upp mot ett år.

        Hoppas det klarnar för dig.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          Tack för svaret ! Jag är lite osäker när det står på tyska/engelska på sidan. Visserligen läser jag båda språken i skolan, men manlär ju sig inte precis vad magnetventil heter på tyska
          Jag kör på det kitet du köpte. Vad kostade det ? Hur monterar man ihop allting ? Följer sladdar/slangar med i kitten man beställer ?

          Vad ska man göra när Co2´n i tuben har tagit slut ? Fyller de på brandfirman på den åt en ?

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            Jag kör på det kitet du köpte.
            Ok, men surfa gärna runt och undersök alternativ. Det skadar aldrig att samla på sig information innan ett köp.

            Vad kostade det ?
            Jag letade fram min orderbekräftelse och jag betalade:
            1500 kr för CO2-kitet, magnetventilen och frakt från tyskland.
            Utöver det är det alltså kostnaden för tuben. Köper man på brandfirma varierar priserna ganska mycket. Undersök noga!
            Jag gav 800:- för en tub som är kontrollerad, godkänd och fylld.

            Hur monterar man ihop allting ?
            Bra att du frågade. Det är inte många delar som ska monteras ihop. Det följer med en bruksanvisning som är på tyska!! Det är dock ganska mycket bilder som visar hur man gör.
            Om jag vore i dina kläder skulle jag planera in en halvdag ihop med någon bekant som kan lite tyska och som är bra på att skruva. Det är trots allt en trycksatt gastub som man handskas med. Ta goooood tid på dig och fråga gärna på zoopet när det börjar närma sig. Jag satt och vände och vred på en del pryttlar innan de föll på plats.

            Följer sladdar/slangar med i kitten man beställer ?
            Ja, rubb och stubb.

            Vad ska man göra när Co2´n i tuben har tagit slut ? Fyller de på brandfirman på den åt en ?
            Ja, de ställer oftast upp. Man får då betala en påfyllnadskostnad på ca. 200-500 kr/gång. Även här varierar priset från ställe till ställe. Kolla när/om du frågar på tub.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • Mazi
              • January 2004
              • 868

              Tack så mycket.
              I vilken ordning ska de kopplas på ?
              Måste man sätta dit/ta bort nåt från den riktiga tuben först ?

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                I vilken ordning ska de kopplas på ?
                Vad menar du? Hur grejerna monteras eller när man ska koppla på gasen?

                Måste man sätta dit/ta bort nåt från den riktiga tuben först ?
                Om det är en brandtub så levereras den med ett transportskydd över den stora kranen (kranen är den blå ratten på min bild i tidigare inlägg). När man sedan ska montera regulatorn på tuben tar man bort en plugg som sitter på den stora kranen. Packning följer regulatorn. Sedan är det viktigt att få det tätt så inte gasen sipprar ut i rummet. En del kör med gängtejp för röranslutningar (finns på byggvaruhus och i VVS-affärer). Jag fick mitt tätt utan.
                Om brandtuben är testad och fylld som den ska är även den stora kranen plomberad. Dvs en liten ståltråd med segill hindrar att man kan öppna kranen utan att bryta plomberingen. Den knipsar du av och tar bort. Det mesta är ganska givet bara man ser grejerna.

                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • Mazi
                  • January 2004
                  • 868

                  Okej, tack så mycket. Jag var i Stoby Akvarieaffär idag. Jag såg att de hade fått in grejor till Co2 där. Det verkar finnas allt utom magnetventil. Är magnetventil nödvändigt till riktiga tuber också, eller är det bara till brandsläckare ? Om jag köper ett kit där med allting, kan jag koppla på de grejorna på en brandsläckare sen, fastän brandsläckarna är mycket, mycket större ? Det var liksom bara en 500 grams flaska som hängde med.

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    Är magnetventil nödvändigt till riktiga tuber också, eller är det bara till brandsläckare ?
                    Det spelar ingen roll vilken typ av tub du använder. Det är samma princip som defdac skriev om. Man stänger av gasen på natten när växterna inte behöver CO2. Så svaret är ja, du borde skaffa en magnetventil. Tillfälligt kan man ju alltid köra med taktiken att skruva av gasen varje kväll men jag tycker det verkar bökigt och riskabelt att glömma så firrarna far illa och i värsta fall dör.
                    Om jag köper ett kit där med allting, kan jag koppla på de grejorna på en brandsläckare sen, fastän brandsläckarna är mycket, mycket större ? Det var liksom bara en 500 grams flaska som hängde med.
                    Utan att veta exakt vad det är för regulator du har tittat på så skulle jag gissa att det går att byta till en släckare i efterhand eftersom man brukar använda samma typ av regulator. Vet du vilken modell du hittade i affären?
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • Mazi
                      • January 2004
                      • 868

                      Jag vet inte, det var nåt tyskt märke, men det säger nog inte så mycket.

                      Reaktor, bubbelräknare, nålventil, magnetventil och slangar är väl det enda jag behöver köpa i affären om jag ska köpa tub på brandstationen ?

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        Reaktor, bubbelräknare, nålventil, magnetventil och slangar är väl det enda jag behöver köpa i affären om jag ska köpa tub på brandstationen ?
                        Om du handlar i affären är jag övertygad att du får hjälp av försäljaren. Säg bara att du ska ha allt utan tuben.
                        Det som ev. saknas som du räknar upp är backventil (den lilla för några tior, helst ej i plast) och reaktor om du inte ska låta en ytterpump lösa upp gasen. Defdac t ex kör denna metoden medan jag kör med reaktorn som ingick i kittet. Andra bygger egna med gott resultat. Jag har inte kört via ytterpump eller byggt eget sedan jag skaffade tub så jag kan inte hjälpa dig med synpunkter för-emot respektive princip.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          Se upp bara så du inte får ett kitt som bara passar den typen av tub som följer med utan att det passar "standard tuber", det kan vara lite knepigt att få reda på ibland.

                          Ta reda på märke och typ och återkom hit så är det säkert någon som vet.

                          /NE
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • Mazi
                            • January 2004
                            • 868

                            tack så mycket. Han i affären ska ringa mig senare. Jag ska ta reda på märket...

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Minnet är ibland dåligt, men jag har för för mig
                              1/ att Lasse i Stoby nämnde för mig på Interzoo i Tyskland att de skulle börja sälja Dennerle.
                              2/ att just Dennerle har en annan gänga än standardstorleken, men att de också har en adapter som gör att deras produkter kan användas på standardflaskor.
                              Jag kan dock mycket väl ha fel i mina antaganden så du måste självklart kolla med dom.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Mazi
                                • January 2004
                                • 868

                                Tack, Kjell !

                                Det var Dennerle jag menade. De har nyss fått in.
                                Lasse ska ringa mig, så får jag snacka med han då. Sa han nåt om att de skulle ta in den där adaptern ? JAg tror inte jag såg den. JAg såg heller inte magnetventil. Det fanns säkert, men ändå...
                                Nån som har erfarenhet av det märket ?

                                MVH Mazi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...