Starta växtakvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • averater
    • March 2004
    • 381

    #31
    Mer info (kan ju alltid vara kul)
    jäst växer som snabbast runt 30-40 grader så om man vill minska på flödet kan man sänka temperaturen (ha mäsken på ett kallare ställe) eller höja men det är rikabelt (för högt dödar jästen) och krångligt.
    ett ganska enkelt system är att stoppa ner mäskflaskan i en hink vatten med en doppvärmare satt till lagom temp för lagom flöde och en timer som stänger av doppvärmarn på natten (hinken måste vara ganska liten så att det inte tar för lång tid för den att kylas ner på natten, och så måste den stå kallt.

    för att få reda på bra recept på mäsk rekomenderar jag att söka på hembrännarforum då där finns många snubbar som räknat ut hur man får ut så mycket alkohol som möjligt per mängd socker i en given mängd vatten. jästen dör om det blir för starkt och precis då ska också sockret vara slut den bästa blandningen.

    som nämnts tidigare i andra tåtar på detta forum så går det ochså att reglera hur mycket koldioxid som löser sig i vattet genaom att ha syrestenen på olika djup. (fungerar givetvis endast om man inte har reaktor utan låter bubblorna åka rakt ut i akvarievattnet)
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

    Kommentar

    • Mazi
      • January 2004
      • 868

      #32
      Om ni kan hjälpa mig med detta så : jag blandar mäsken med 1 liter vatten, 50 gram torrjäst och 4 deciliter socker. Jag använder det i ett 37-liters kar. Jag vill ha så att växterna växer snabbare, fast så att fiskarna överlever. Jag tar upp syrestenen över natten. Jag ska ha PH på 6.5-7.0. KH på 5-6.

      *Hur långt ner ska jag ha syrestenen ?
      *Hur finjusterar man PH och KH ?

      Jag har tänkt göra så här: När mäsken är slut, så rengör jag allt i akvariet och fixar till värdena i vattnet. Sen kör jag med Co2 i en vecka. Sen kollar jag om värdena har förändrats mycket. Om de inte har det, så köper jag en räka. Om den lever i en vecka så köper jag 4 till. om de överlever så köper jag 2 fjärilsciklider. Låter det bra ?

      *Hur vet jag om det är för mycket Co2 för fiskarna ?
      *ska jag mäta en gång i veckan, ända tills jag vet att det är stabilt ?
      *var ligger gränsen till när värdena börjar förändras ?
      *Om det bubblar mycket, kommer det mindre Co2 i vattnet om man har syrestenen nära ytan ?

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #33
        Du har ganska så gott om frågor, men jag skall försöka att förklara en del. Jag tror dock inte att du kan lära allt på ett forum. Att läsa böcker och att göra egna misstag är en del av lärandet, ge inte upp.

        Anledningen till att jag inte svarade i denna tråd innan olyckan är att jag inte har någon erfarenhet av mäsk, men jag har massor av erfarenheter av co2 så nu rycker jag in. Du får dock ha lite överseénde med att det ibland blir lite komplicerat för dig, jag är nog inte den bästa på pedagogik och det här är ett inte alltför lätt ämne.

        Jag vill ha så att växterna växer snabbare, fast så att fiskarna överlever.
        Det är vad vi alla vill

        Jag tar upp syrestenen över natten
        Mycket viktigt, som nämnts innan så tas co2 inte upp av växterna under natten.

        Jag ska ha PH på 6.5-7.0. KH på 5-6.
        Har du tittat på tabellen som länkats till innan? Här kommer en till:
        http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
        Redan med dom värdena ligger du på den gula zoonen, du skall ligga på den gröna.
        Gul zoon=farligt för fiskarna, om du kommer långt ifrån så dör dom. Det är vad som hände dig inatt.
        grön zoon=bra för växterna....Om det är bra för fiskarna beror vartifrån dom kommer, i vilket fall så dör dom inte av co2 förgiftning här.
        vit zoon= för lite co2 för optimal tillväxt av växterna. Det kan ändå vara bra att ligga här i början innan man har full koll, efterssom det faktiskt är bättre än ingen co2 tillsats alls.

        *Hur långt ner ska jag ha syrestenen ?
        Det är individuellt från kar till kar, det beror bland annat på cirkulationen i karet och hur mycket växterna tar upp. Därför är det väldigt viktigt att ha bra mätinstrument och checka av med tabellen hela tiden i början. Du måste helt enkelt lära dig hur ditt kar tar upp co2. När man lärt sig sitt kar så behöver man inte mäta så ofta. Det viktiga är att aldrig hamna i den gula delen.

        *Hur finjusterar man PH och KH ?
        Vi börjar med kh. KH finjusterar du genom att hälla i bikarbonat och sedan mäta. Efter ett tag har du lärt dig hur mycket bikarbonat det behövs, då behöver du inte mäta så mycket längre.

        PH, då: ph finjusterar du genom att öka/minska upplösningen. Ökar upplösningen gör du genom att sänka syrestenen, sänker gör du genom att höja syrestenen. DVS, ju längre väg från stenen till ytan desto längre tid för co2 att upplösas...DVS ju lägre ph. Även detta måste du prova dig fram till försiktigt.

        Jag har tänkt göra så här: När mäsken är slut, så rengör jag allt i akvariet och fixar till värdena i vattnet
        När mäsken är slut så är det bara att göra en ny mäsk, att rengöra allt i karet och att fixa till värdena ser jag ingen anledning till. KH är det samma även om mäsken tar slut, ph får du ner igen så snart det börjar bubbla igen.

        Det enda tillfälle du behöver kolla till kh är vid vattenbyte.

        Sen kör jag med Co2 i en vecka. Sen kollar jag om värdena har förändrats mycket. Om de inte har det, så köper jag en räka. Om den lever i en vecka så köper jag 4 till. om de överlever så köper jag 2 fjärilsciklider. Låter det bra ?
        Håll dig inom det gröna i tabellen så är det lugnt. Om växtakvarium är en religion så är co2 tabellen biblen.

        *Hur vet jag om det är för mycket Co2 för fiskarna ?
        Det vet du genom att mäta kh och ph för att sedan kolla i tabellen som jag gett dig. Om växtakvaristik hade varit en stat så hade co2 tabellen varit grundlagen.

        *ska jag mäta en gång i veckan, ända tills jag vet att det är stabilt ?
        Du skall mäta kh efter varje vattenbyte och justera....PH mäter du 3-4 ggr om dagen tills du har koll.

        *var ligger gränsen till när värdena börjar förändras ?
        Tyvärr så vet jag inte vad du menar med denna frågan. Om du inte fått svar på den i resten av detta inlägg så får du återkomma med en omformulerad fråga.


        *Om det bubblar mycket, kommer det mindre Co2 i vattnet om man har syrestenen nära ytan ?
        Det kommer alltid mindre co2 i vattnet om man för syrestenen närmare ytan.

        Hoppas att du har fått bättre koll, svaret på det mesta är lite som "det beror på". Jag vet att det kan vara frustrerade i början, men ge inte upp, det klarnar så småningom när du lär dig hur just ditt kar fungerar/reagerar.

        MVH
        Magnus



        min zoon

        Kommentar

        • schizo
          • August 2003
          • 259

          #34
          Mycket konstruktivt inlägg Magnus.
          En fråga bara. Kan det bli för mycket CO2 för växterna eller mättas vattnet efter en stund?
          - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

          Kommentar

          • Mazi
            • January 2004
            • 868

            #35
            TACK SÅ J*VLA MYCKET, MAGNUS !!!!!!!

            Om jag har fattat det rätt så om jag har KH:5 och PH:6.8 så är det bra. Så kan jag ha syrestenen var jag vill, bara jag ligger på de värdena ?
            Tar växterna upp näring på natten om ljuset är tänt ? Jag har inga fiskar i nu så jag kan ha tänt hur mycket jag vill.

            Det där med när mäsken är slut, så menar jag denna jag har nu. Jag kör färdigt den utan att mixtra med värdena. JAg har inga fiskar nu så jag har den i karet hela natten o sånt. Sen när den är slut, så fixar jag till värdena till KH:5 och PH:6.8. Sen blandar jag en ny mäsk och har syrestenen nära ytan. Sen flyttar jag den längre och längre ner tills jag märker att det förändras. Då flyttar jag upp den nån cm. Om det är samma värden som jag vill ha efter en vecka, så kör jag en vecka till. Om det fortfarande är bra värden så köper jag en räka... (sen vet ni fortsättningen. Hehe...).

            Om det bubblar typ 1 bubbla var 5:e sekund, kan man flytta syrestenen längre ner utan att värdena förändras då ?

            Kommentar

            • schizo
              • August 2003
              • 259

              #36
              Hoppas du gjorde samma tabbe som jag gjorde en gång då jag blev tacksam för hjälp och i brist på bättre adjektiv använde en svordom.

              Inte för att verka spydig eller elak men det verkar inte som om att du läst magnus inlägg. Läs det en gång till.

              Vad gäller om växterna tar upp näring så länge som det är ljust så vill jag minnas att dom gör det men i mycket mindre mängd efter 12 timmar och att algerna däremot klarar ljus 24 timmar om dygnet.

              Sedan kommer dina värden att ändras ju bättre upplösning av CO2 du har dvs att även om det bara kommer en bubbla var 10:e sekund så kommer dom att ändra om du sänker syrestenen. Dock kanske inte så mycket.
              - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

              Kommentar

              • Mazi
                • January 2004
                • 868

                #37
                Ok. Jag läste igenom Magnus inlägg igen. Jag har svaret på det mesta nu, bara 1 fråga till.

                * Tycker du/ni att jag ska köra med Co2 utan fiskar i nån vecka så att jag hinner "lära känna" mitt kar, och få stabila värden ?

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #38
                  En fråga bara. Kan det bli för mycket CO2 för växterna eller mättas vattnet efter en stund
                  Jag tror inte att det kan bli för mycket co2 för växterna, men jag är inte säker. I vilket fall så dör fiskarna långt innan man nått den punkten.

                  * Tycker du/ni att jag ska köra med Co2 utan fiskar i nån vecka så att jag hinner "lära känna" mitt kar, och få stabila värden ?
                  1 vecka om det böhövs.....Eller 10 veckor om det är vad som krävs. Ta det lugnt och se det som en läroperiod.

                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    #39
                    Ok. Tack för all hjälp jag fått av dig Magnus. Är BTB bra som PH-test ? Var kan man köpa det ?
                    Är sera KH-test bra ?

                    Kommentar

                    • schizo
                      • August 2003
                      • 259

                      #40
                      Kör inga fiskar i det karet där jag experimenterar då jag inte har alla delar till min CO2 lösning ännu, (PH & KH tester b.l.a.) så jag har ingen aning om vilken mängd CO2 som finns i vattnet.

                      Men någon gång måste ju vattnet mättas på CO2, tycker jag, så jag tänkte därför gasa på.
                      - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #41
                        En bra pH-test för växtbruk har hög upplösning och litet intervall (ex intervallet 6,5-7,8 pH). Man vill kunna mäta 1/10els grad pH. När det gäller kH så räcker det med 1 grads upplösning.

                        Jag vet inget om de märken som du frågar efter.

                        Jag skulle byta vatten och se vad det blir för kH och pH innan mäsken tar slut. Ingen tempoförlust ;-)

                        Växterna kan påverka kH-värdet. Så det är därför som du skall byta vatten innan du mäter kH igen.

                        Du skall INTE belysa akvariumet mer än 12 timmar per dag. Om du gör det så får du GARANTERAT mycket alger. Jag har (av misstag) provat, så jag vet. Dessutom dog vissa växter av ljuset. Men fiskarna klarade av det utan problem.

                        Vad du skall göra är att justera hur djupt du har syrestenen för att få rätt pH-värde. kH-värdet är svårare att förändra (men går, exempelvis genom att tillsätta Bikarbonat i det vatten som man gör vattenbyte med). Så det kan du betrakta som konstant mellan vattenbytena (som bör vara 40-50% av volymen i veckan, se defdacs inlägg för motivering). Om du lägger dig på en lite högre pH än optimalt, så kan du prova att ha syrestenen i även på natten. Mät sedan direkt på morgonen innan ljuset går på vad du har för pH. Om du har för mycket CO2 (dvs för lågt pH), så höjer du bara syrestenen. Notera även att om antalet bubblor ökar, så ökar också mängden CO2 i vattnet. Växtvolymen påverar även hur mycket CO2 som går åt till växterna. Så du måste hela tiden mäta pH och justera syrestenen. Efter ett tag så får du en känsla för hur det fungerar och behöver inte mäta så ofta, men mät åtminstone två ggr i veckan om du är osäker.

                        Lycka till med akvariumet.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • Gustav
                          • February 2004
                          • 377

                          #42
                          BTB är nog helt värdelöst som pH-indikator i ett växtakvarie då upplösningen lär vara på tok för dålig. Jag använder seras KH-test och tycker det funkar bra. Jag tror dock att de flesta tillverkares KH-test är bra... det skiljer nog mer mellan pH-testen.
                          http://www.svekub.se
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Mazi
                            • January 2004
                            • 868

                            #43
                            Är Tetra-Tec´s PH-test bra ?

                            Idag så har jag gjort 4 kokosnöt-grottor. en av dem har jag i växtakvariet. Påverkar kokosnöten PH/KH-värdena ?

                            Tål fjärilsciklider KH:5 och PH:6.8 ? Vill de inte ha mjukt och surt vatten ? Vill och vill... Trivs de ?

                            Kan man mäta upplösningen på nåt sätt ?

                            Kommentar

                            • Mazi
                              • January 2004
                              • 868

                              #44
                              Jag kunde svaret på gissa fisken och valde såklart PH-testet (nummer 4). Vet ni hur många mätningar det räcker till ? Om jag vinner alltså (vilket jag inte gör. Hehe...). Är det bra

                              Kommentar

                              • Mazi
                                • January 2004
                                • 868

                                #45
                                Hur sänker man KH ?

                                Just nu har jag PH 6.4 och har flyttat upp syrestenen till ca 2 cm under ytan... Jag har KH på 5-6 och vill ha på 2... Så hur sänker man KH ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...