Starta växtakvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazi
    • January 2004
    • 868

    #16
    Värdena har ändrats bra mycket sen jag körde igång C02´n.

    NO3: 0
    NO2: 0
    PH: 5
    GH: under 0
    KH: under 0

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Du måste slänga dom multistickorna och skaffa dig riktiga tester. Att ge sig på co2 utan att ha rätt mätvärden är som att låta en blind koppla in elen i ditt hus, det går aldrig bra.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • juha001
        • March 2004
        • 73

        #18
        Ursprungligen skickat av Mazi
        Värdena har ändrats bra mycket sen jag körde igång C02´n.

        NO3: 0
        NO2: 0
        PH: 5
        GH: under 0
        KH: under 0
        Hej,
        förstår inte hur du kan ha KH 0. Enl tabellen jag använder har du ca 150 ppm CO2 om du har kh 0,5 och ph 5, vilket är för mycket CO2 för dina fiskar
        Hls
        /Jürgen

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          För mycket co2 är det garanterat som tagit död på fiskarna. Har co2n gått hela natten?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • schizo
            • August 2003
            • 259

            #20
            Måste bara citera vad Defdac skrev i ett gammalt inlägg.

            "Slarvarar man med pH:t är man kokt. Control your pH or die. Är pH-regensvätskebudgeten lika hög som gödningsbudgeten så är du på rätt spår "

            Här är den tråden.
            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16250

            Råkade själv ut för samma problem när jag arrogant nog startade CO2 i mitt lilla akvarium utan att ha kontroll över hur stor mängd CO2 jag tillförde, jag hann dock med att rädda mina firrar.

            Man bör kanske tänka på att balansen i ett 37 liters akvarium rubbas mycket lättare än i ett större.

            Låt dig nu inta avskräckas av detta utan tag lärdom och var försiktigare i framtiden.
            - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

            Kommentar

            • Thomaslj
              • May 2003
              • 704

              #21
              Ursprungligen skickat av Tropfrog
              Varför har ingen nämnt i tråden att man kan överdosera co2? Varför har ingen länkat till en kh/ph tabell? Varför har ingen frågat vad mazi har för kh?
              MVH
              Magnus
              Tillägg:
              Varför är det ingen som berättar för alla nyfikna co2-testare att det finns en så kallad "sök"-funktion här på forumet.
              Måste väl finnas över 100 trådar om mäsk-co2 nu där det i princip är samma frågor samt samma svar.

              http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

              Kommentar

              • cobol
                • March 2004
                • 52

                #22
                Ursprungligen skickat av Punko
                Ursprungligen skickat av Tropfrog
                Varför har ingen nämnt i tråden att man kan överdosera co2? Varför har ingen länkat till en kh/ph tabell? Varför har ingen frågat vad mazi har för kh?
                MVH
                Magnus
                Tillägg:
                Varför är det ingen som berättar för alla nyfikna co2-testare att det finns en så kallad "sök"-funktion här på forumet.
                Måste väl finnas över 100 trådar om mäsk-co2 nu där det i princip är samma frågor samt samma svar.

                Jag kan kanske ge en liten förklaring till det. Jag är rätt ny här men använder sökfunktionen flitigt. Men när det väl kommer till kritan så vill man ändå 'tjuva' in ett inlägg om samma sak för att riktigt vara säker tex stämmer det här fortfarande är det något nytt på gång, man är lite orolig och vill veta att man fattat alla tidigare inlägg rätt. På samma sätt som du säger att det finns 100 trådar om mäsk verkar det finnas lika många recept

                Men sökfunktionen är ju toppen.

                /cobol
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264574

                Kommentar

                • schizo
                  • August 2003
                  • 259

                  #23
                  såhär skrev ju iofs Malavin'n "Du kan göra hur många satser du vill, till dess att du får så mycket co2 att fiskarna dör...
                  "

                  - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                  Kommentar

                  • Mazi
                    • January 2004
                    • 868

                    #24
                    Det är antagligen för mycket Co2... Hur ska man göra för att fiskarna inte ska dö ?? Göra hälften av satsen ? Tropfrog, ja det var igång hela natten... Ska man stänga av den ? Hur då ?

                    Kommentar

                    • schizo
                      • August 2003
                      • 259

                      #25
                      minska satsen, eller minska upplösningen.

                      På natten tar växterna inte upp någon CO2 överhuvudtaget så då är det bästa om det är av. vilket är det stora problemet när man använder sig av mäsk.
                      Jag "stängde" av mäsken manuellt genom att plocka upp syrestenen.

                      - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                      Kommentar

                      • mgrant
                        • July 2003
                        • 475

                        #26
                        Receptet på mäsken är inte så viktigt, bubblar det så bubblar det. det som är viktigt är att du får rätt upplösning i förhållande till hur mycket co2 du vill ha i vattnet.

                        För att veta detta måste du ha ett PH och ett KH-test av bra kvalitet. Sedan kollar du i tabellen http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

                        Nu när du vet hur mycket CO2 du har så försöker du reglera detta genom att öka eller minska upplösningen av gasen som kommer från petflaskorna. Detta gör du enklast genom att höja upp eller sänka ner utströmningsstenen.

                        Men jag tror att det kan bli svårt att "ställa in" detta i ett så litet akvarium, men du kan ju alltid försöka. Om jag vore som du så skulle jag köra utan fisk ett tag tills du har fått koll på upplösningen. Tänk på att CO2 halten kommer öka på natten och minska på dagen eftersom växterna inte tar upp CO2 på natten.

                        /Marcus
                        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                        Kommentar

                        • Mazi
                          • January 2004
                          • 868

                          #27
                          Nu så har jag inga fiskar i... Bara växter och Co2. Vad tycker ni att jag ska göra nu ? Ska jag ta bort Co2´n och stabilisera värdena och sen köra igång Co2 med halva satsen ? När det är natt så tar jag upp syrestenen. Hur höjer man KH till 5 ? Det är väl 5 som är lagom ?? står iaf i min bok. ska jag ha PH på 6.5 ?? jag ska ha fjärilsciklider igen .. Hur tycker ni jag ska göra med Co2´n om jag har 2 fjärilsciklider och ca 15 amano-räkor. Jag ska inte ha nån annan fisk. Jag ska ha lite diverse växter i. Ska jag ha syrestenen precis under ytan eftersom jag har så litet kar. Kommer det mindre bubblor om man tar halva satsen eller varar det kortare tid ? Jag fattar inte det där med upplösning till hur mycket Co2 och sånt, hur ställer man in upplösningen ? Fattar inte...

                          Väldigt tacksam för svar !!
                          MVH Mazi

                          Kommentar

                          • mgrant
                            • July 2003
                            • 475

                            #28
                            Halv sats ger halva tiden inte mindre gas. Börja med att skaffa testerna. Sedan höjer du KH till typ 5 med hjälp av Bikarbonat som du köper på ICA. När detta är klart så försöker du matcha PH till 6,5-6,9 vilket ger en bra CO2 halt enligt tabellen jag skickade länken till i tidigare inlägg. För att minska upplösningen placerar du utströmmarstenen högt upp dvs nära ytan och för att öka upplösningen långt ner dvs nära botten för att öka upplösningen. PÅ natten kan du dra upp den till ytan så att du inte får för mycket CO2 i vattnet.
                            Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                            Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                            Kommentar

                            • Mazi
                              • January 2004
                              • 868

                              #29
                              OK tack. Vilka tester är nödvändigast ? PH, KH ?
                              Blir det väldigt instabila värden med Co2 ?
                              Hur stabiliserar man ?
                              Är det lagom med syrestenen 2 cm under ytan ?

                              Kommentar

                              • mgrant
                                • July 2003
                                • 475

                                #30
                                Det du måste ha är PH och KH test. PH testet ska vara ett med skala 0,1 inte 0,5 steg. KH räcker det att man mäter i hela grader dvs 1,0. Hur långt ner din syresten skall vara är helt omöjligt att svara på det får du mäta dig till. Tänk på att när du får in rätt värden kommer växterna käka upp mer näring än vad de gör nu så du kan det vara bra att öka på gödningen annars lär du få ganska mycket alger.

                                "Hur stabiliserar man?" Genom att höja KH blir det svårare att påverka PH vilket kan ses som en viss stabilisering. men det är upp till dig att mäta dig fram till hur mycket CO2 du skall putta ner i akvariet. Det är här det blir problem med mäskmetoden eftersom man inte kan bestämma hur mycket CO2 man vill släppa ut i akvariet. Ända sättet att reglera detta är genom att minska eller öka upplösningen av CO2, vilket kan vara ett litet helvete att fin justera.

                                /Marcus
                                Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                                Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...