Alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #31
    Ursprungligen postat av Superpescado

    Det kan du absolut ha rätt i. Jag har tänkt att beställa hem ett kit från hornbach där de flesta tester fanns med, så att jag har till mitt nya kar jag ska köpa inom snar framtid
    Jag tror också att MariaBj har rätt där. Jag menar, varför skulle de ställa sig och kolla minsta lilla detalj - folk som kommer in och vill ha testat brukar ju bara vilja veta grunderna då de som vill ha mer pejl oftast köper egna tester. De hade säkert testat om man bad dem kolla specifika grejer men som ren baskoll så vore det ju ganska ologiskt att de skulle kolla allt.
    Men det är iaf skitbra att de använder dropptester. Även om dagens stickor kanske är hyfsat bra - så är de inte helt exakta - vilket iofs kan räcka bra för folk som inte har problem. Men jag bara tycker att om man eventuellt betalar för att de ska testa, eller om man ska få en ordentlig insikt och kanske har väldigt dålig koll själv - eller helt enkelt är en återkommande kund och därmed ska få bra service - så ska de köra ordentliga tester. Det är liksom en ren principsak, tycker jag
    Och jag gillar inte när många djurbutiker försöker förenkla allt och pracka på kunder grejer för att spara tid och energi - BARA för sakens skull. För har de själv erfarenhet och kunskaper - använder de säkerligen inte alla de preparat själva, som de rekommenderar för nybörjarkunder.
    Jag vågar lova att de inte skulle starta ett eget kar med "filtermedia" på flaska. Men försökrar ofta glatt nykunder med att det funkar perfekt...

    Jag tycker iaf inte att man ska snåla på kostnader när det kommer till tester. Jag skulle nog påstå att riktigt erfarna akvarister klarar sig fint med stickor eller kanske till och med utan mycket till testning öht - då de säkerligen kan utläsa problem eller symtom med blotta ögat och kunskaperna de har under bältet. Men tills man har sådan "guru-nivå" i kunskapsbagaget, tycker jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra.
    Jag har läst mycket om vattenkemi, speciellt då jag haft en del riktigt känsliga djur, men det finns fortfarande saker jag är rätt nollställd inför. Framför allt hur saker påverkar varandra. Och när problem inträffar, är det väldigt hjälpsamt att kunna ta fram tester och kontrollera saker så exakt som möjligt.
    Sen kan det ju t.ex. vara väldigt specifika saker man vill veta. Jag ska åt en lägre pH i karet när mitt är färdigt - men bastestet för pH som följer med lådor - täcker ett stort spann. Så jag kan egentligen inte utläsa direkt exakta värden från det. Så jag ska köpa ett smalare test som mäter mer exakt - för att det fyller ett specifikt syfte för mig och mitt kar
    Senast redigerad av Bambikill; 22 July 2020, 12:56.

    Kommentar

    Arbetssätt...