Alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #16
    Ursprungligen postat av Superpescado
    Tack så mycket Sleaper ska ta mig en titt på filmerna du länkade. Har tyvärr för litet akvarium för siameser. Hur är amanoräkor mot tofsalger?
    Har man rätt många Amano-räkor från start så kanske dom kan hålla tillbaka ev. uppkomst av bba. Men jag tror inte dom fixar ett akvarium där det redan är mycket bba som fått fäste.

    Kommentar

    • MariaBj
      • January 2016
      • 121

      #17
      Göder du med något och i så fall med vad? Ser i mina ögon ut som en kombination av alger som tyder på överskott av mikronäring i förhållande till makro (åtminstone fosfat- ser ut som prickalger på anubiabladen tycker jag).

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        #18
        Ursprungligen postat av MariaBj
        Göder du med något och i så fall med vad? Ser i mina ögon ut som en kombination av alger som tyder på överskott av mikronäring i förhållande till makro (åtminstone fosfat- ser ut som prickalger på anubiabladen tycker jag).
        Jag är dålig på det kemiska. Vad innebär att makronäring och mikronäring? Jag göder 1 gång i veckan med denna.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20200720_004903.jpg
Visningar: 135
Storlek: 278,4 KB
ID: 2420136

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #19
          Letade lite på nätet för att se vad den gödningen innehåller och vad jag kan se så tillför den enbart mikronäringsämnen och ingenting av makroämnena nitrat och fosfat. Hur mår dina växter? Skulle tro att du får en bättre balans och lättare kan undvika algproblem om du istället göder med PMDD, se tex Haacks hemsida. Då får du med mer av det som växterna behöver och dessutom är det MYCKET billigare. Obalans bland näringsämnen för växterna tenderar att skapa problem både med växter och alger.

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #20
            Ursprungligen postat av Superpescado

            Jag är dålig på det kemiska. Vad innebär att makronäring och mikronäring?
            Tänkte att jag svarar fort på det för att du ska få kortast möjliga svar innan du läser på själv. Makro = Något stort. Mikro = Något litet. Du har säkert sett det nämnas i sammanhang som t.ex. ekonomi och annat. Det förstnämnda används för att beskriva något man studerar i ett stort perspektiv, det andra ett smalt, avgränsat område.
            När man pratar om näring betyder det helt enkelt att makronäringsämnen är de stora, övergripande näringsämnena som behövs i större mängder, medan mikronäringsämnen är de minsta, som bara behövs i ytterst små mängder men är livsavgörande för överlevnad. Skulle du översätta det till människors näringslära kan du jämföra med t.ex. fett, protein etc. - vs. spårämnen. Typ så

            Det kanske ger dig ett hum

            Jag har aldrig använt PMDD och har bara kollat övergripande på saken tidigare, men tänkte eventuellt testa det framöver när jag har ordning på saker och ting - men jag tror att det är vettigast att läsa på om saken eftersom det beror helt på hur dina värden ser ut i övrigt. Att köra i makronäringsämnen om du redan har ordentligt med nitrater, kan ju förvärra problem. Dina växter måste ju vara de som får i sig det - inte algerna. Du får testa vattnet regelbundet och läsa på om både näring och PMDD
            Jag har aldrig haft alger i något kar som haft tillräckligt med växter, bra balans i sig själv, och tillförsel endast av mikronäring. Men allt beror ju helt och hållet på just balans.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              #21
              Ursprungligen postat av MariaBj
              Letade lite på nätet för att se vad den gödningen innehåller och vad jag kan se så tillför den enbart mikronäringsämnen och ingenting av makroämnena nitrat och fosfat. Hur mår dina växter? Skulle tro att du får en bättre balans och lättare kan undvika algproblem om du istället göder med PMDD, se tex Haacks hemsida. Då får du med mer av det som växterna behöver och dessutom är det MYCKET billigare. Obalans bland näringsämnen för växterna tenderar att skapa problem både med växter och alger.
              Jag ska snart köpa nytt akvarium 125 l och har då gått i tankarna på att testa med PMDD. räcker väl också att annda det 1 gång i veckan?
              växterna mår förövrigt bra och växer som dom ska

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                #22
                Ursprungligen postat av Bambikill

                Tänkte att jag svarar fort på det för att du ska få kortast möjliga svar innan du läser på själv. Makro = Något stort. Mikro = Något litet. Du har säkert sett det nämnas i sammanhang som t.ex. ekonomi och annat. Det förstnämnda används för att beskriva något man studerar i ett stort perspektiv, det andra ett smalt, avgränsat område.
                När man pratar om näring betyder det helt enkelt att makronäringsämnen är de stora, övergripande näringsämnena som behövs i större mängder, medan mikronäringsämnen är de minsta, som bara behövs i ytterst små mängder men är livsavgörande för överlevnad. Skulle du översätta det till människors näringslära kan du jämföra med t.ex. fett, protein etc. - vs. spårämnen. Typ så

                Det kanske ger dig ett hum

                Jag har aldrig använt PMDD och har bara kollat övergripande på saken tidigare, men tänkte eventuellt testa det framöver när jag har ordning på saker och ting - men jag tror att det är vettigast att läsa på om saken eftersom det beror helt på hur dina värden ser ut i övrigt. Att köra i makronäringsämnen om du redan har ordentligt med nitrater, kan ju förvärra problem. Dina växter måste ju vara de som får i sig det - inte algerna. Du får testa vattnet regelbundet och läsa på om både näring och PMDD
                Jag har aldrig haft alger i något kar som haft tillräckligt med växter, bra balans i sig själv, och tillförsel endast av mikronäring. Men allt beror ju helt och hållet på just balans.
                Tack för utförligt svar. Jo så är det absolut, behöver läsa på lite mer om gödning, pmdd håller jag på o läser om då jag har funderingar att använda det till nästa akvarium.
                vad använder du för tester hemma? De gånger jag har testat via akvariumaffär har alla värden legat bra

                Kommentar

                • MariaBj
                  • January 2016
                  • 121

                  #23
                  De flesta som jag pratat med som är väldigt insatta i växtakvarier och hur man får dem att fungera bra har förordat en jämn tillförsel av alla näringsämnen för att undvika obalans av olika slag, och därmed tillväxt av alger och bristsymptom på växter. Men visst är det väl så att vissa säkert kan få det att funka bra med tillförsel endast av mikroämnen, typ att kranvattnet i sig innehåller mycket makroämnen, att man matar med foder som tillför exempelvis mycket fosfat samtidigt som man matar mycket och därmed får upp nitratnivåerna, att man har växter som kräver väldigt lite, eller dylikt. Själv hade jag nyligen utan att tänka på det en jättelik rot som tydligen låg och ruttnade, vilket gjort att det inte gått att tillföra extra nitrat på ett tag, antagligen för att förruttnelseprocessen skapade så mycket nitrat i vattnet.

                  Sedan så stämmer det inte riktigt att all makronäring som tillförs göder algerna ännu mer. Olika sorters alger gillar ju olika slags förhållanden och det finns definitivt alger som gillar när det finns lite av ett visst ämne. Som prickalger, som syns tydligt på en av dina bilder, som tycker om när det finns väldigt lite fosfat (ett makroämne) i vattnet. Om man tillför det så kommer de att försvinna och inte expandera. Tofsalger, som också syns på en bild, tycker om när det finns väldigt mycket järn (som är ett mikroämne och som du tillför med den näring du använder nu) . Och det som motverkar alger bäst är ju växter som trivs och inte är näringsbegränsade, så om det finns brister hos växterna och man tillför de ämnen som de saknar så kommer man samtidigt att motverka alger- genom att främja växterna.

                  För de flesta räcker det nog att använda PMDD en gång i veckan, om man inte har mycket snabbväxande växter, hög belysning och kör koldioxid, eller något annat som gör att näringsämnen förbrukas i hög takt.

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #24
                    Ursprungligen postat av Superpescado

                    Tack för utförligt svar. Jo så är det absolut, behöver läsa på lite mer om gödning, pmdd håller jag på o läser om då jag har funderingar att använda det till nästa akvarium.
                    vad använder du för tester hemma? De gånger jag har testat via akvariumaffär har alla värden legat bra
                    Jag använder JBLs dropptester, jag har alltid det hemma och testar alla kar regelbundet i början. Ett märke som heter API anses vara marknadsledande men man ser dem sällan i Sverige. Och jag är nöjd med JBL Bra pris och välrenommerat märke. Det finns ju massor med märken men jag gillar t.ex. inte Tetras och Seras tester. De kan ju ha ändrat material numera men förr hade de irriterande plastprovrör och läckande flaskor och skit. JBL har glasflaskor och de är hållbara.

                    Under inkörning testar jag varje dag - efter det fasar jag ut det men väl ingång kar testar jag väl typ kanske några ggr i månaden. Det beror på. Har det varit något problem i karet testar jag oftare än så - medan kar som sköter sig själva, sällan blir testade. Men jag vill veta exakt vad som är fel om något går snett - och för övrigt bara ha koll rent allmänt.
                    Jag tycker att alla som har akvarium bör testa iallafall någorlunda regelbundet, speciellt i början eller när man har instabila kar. Så att ha bastesterna för NH4, NO2, NO3, pH och KH tycker jag är ett måste. (De två senare då pH och KH kan krascha hela nitrifikationssystemet om värdena är uppåt väggarna). Har man stabilt pH och KH behöver man ju inte testa det så ofta - speciellt inte i kar som inte har surare vatten - men jag vill ha det hemma

                    Sedan finns det en uppsjö med andra tester - och beroende på vad man haft problem med, kan man ju köpa specifika tester för t.ex. vissa mineraler etc.

                    Det är ofta billigast att köpa färdiga väskor med ett antal tester i - det kan bli rejält mycket billigare, speciellt om man behöver köpa på sig grundtester. Och priset kan variera rejält från butik till butik. Jag hade inga fräscha tester hemma för den här omgången av uppstart, de flesta hade blivit gamla. Köpte JBLs baslåda med 6 olika - för 399 på Hornbach. Den kostar runt 500-600 i de flesta nätbutiker och ännu mer i vissa zooaffärer... Men jag behöver några till så ska köpa dem separat. De har större lådor också, med fler tester.


                    Men många ggr kan man luska ut vad växter lider brist på genom hur de ser ut - det finns bra guider här och där på nätet på pålitliga sidor. Men det är dock relevant att veta grundvärden som nitrater etc.

                    Som MariaBj nämnde angående sin rot - kan sådant hända utan att man märker det - och värdena rusar i taket. Mitt kar i uppstart gick nästan åt pipsvängen pga ruttnande ormhassel...

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #25
                      Ursprungligen postat av MariaBj
                      De flesta som jag pratat med som är väldigt insatta i växtakvarier och hur man får dem att fungera bra har förordat en jämn tillförsel av alla näringsämnen för att undvika obalans av olika slag, och därmed tillväxt av alger och bristsymptom på växter. Men visst är det väl så att vissa säkert kan få det att funka bra med tillförsel endast av mikroämnen, typ att kranvattnet i sig innehåller mycket makroämnen, att man matar med foder som tillför exempelvis mycket fosfat samtidigt som man matar mycket och därmed får upp nitratnivåerna, att man har växter som kräver väldigt lite, eller dylikt. Själv hade jag nyligen utan att tänka på det en jättelik rot som tydligen låg och ruttnade, vilket gjort att det inte gått att tillföra extra nitrat på ett tag, antagligen för att förruttnelseprocessen skapade så mycket nitrat i vattnet.

                      Sedan så stämmer det inte riktigt att all makronäring som tillförs göder algerna ännu mer. Olika sorters alger gillar ju olika slags förhållanden och det finns definitivt alger som gillar när det finns lite av ett visst ämne. Som prickalger, som syns tydligt på en av dina bilder, som tycker om när det finns väldigt lite fosfat (ett makroämne) i vattnet. Om man tillför det så kommer de att försvinna och inte expandera. Tofsalger, som också syns på en bild, tycker om när det finns väldigt mycket järn (som är ett mikroämne och som du tillför med den näring du använder nu) . Och det som motverkar alger bäst är ju växter som trivs och inte är näringsbegränsade, så om det finns brister hos växterna och man tillför de ämnen som de saknar så kommer man samtidigt att motverka alger- genom att främja växterna.

                      För de flesta räcker det nog att använda PMDD en gång i veckan, om man inte har mycket snabbväxande växter, hög belysning och kör koldioxid, eller något annat som gör att näringsämnen förbrukas i hög takt.
                      Jadå, det har du helt rätt i Jämn tillgång är ju det optimala för vilken levande organism som helst.
                      I de kar där jag fått lindriga algangrepp - har det varit rejäl inbalans på olika sätt. Ingen näringstillförsel öht förutom djurskit (för att invånarna inte klarade några kemikalier öht), dåligt ljus, kallt vatten etc. Dvs - växterna mådde inte bra och tog alltså inte hand om mycket av det som producerades + inga mikronäringsämnen öht, i stort sett. (Det gick inte att hjälpa, det fick vara så - Axolotl kan inte ha några medel i vattnet öht). Andra kar där det blivit knas har haft andra anledningar till inbalanser i fråga om symbios - som t.ex. för sparsamt med växter, etc.
                      De kar som frodats är de där det varit tjockt med växter, ganska gott om invånare - och speciellt de med slambotten. De karen har öht fungerat så bra att de skött sig själva till största del. Den enda näringen jag behövt använda var kväve/fosfatfria sådana. Men i kar som inte skött sig lika bra på egen hand - har växterna inte mått lika fenomenalt bra, om man säger som så...


                      Olika alger gillar säkerligen olika saker, precis som du säger. Jag vet knappt något om alger öht då jag knappt haft några - men jag håller på att läsa in mig på det så smått, men som generell regel kan man ändå säga att organismer som "äter samma sak som basföda", tävlar om samma utbud. Och om växterna är för få/sjuka och inte kan ta hand om tillräckliga mängder "mat" och den finns i överflöd - så förökar sig givetvis alla andra organismer som lever på samma "mat". Och då är det ju främst nitrater som är problemet då det ofta är superboven i dramat. Och som du berörde nu - växter kan "fungera sämre" om de lider brist på vissa ämnen som medför dåligt upptag av andra - som i sin tur kan påverka en annan funktion - osv osv osv (Vilket vi var inne på i din tråd om roten om jag inte minns fel).

                      Precis det du nämnde med din rot - om halterna av näringsämnen rusar i taket helt plötsligt - exploderar alla processer som livnär sig på det som produceras, inte bara växterna. Jag fick exakt samma problem som du - precis efter att du skrev om det i tråden med din ruttnande rot. Ormhasselgrenar började tokruttna i ett kar i cykel och allt löpte fullständigt amok. Jag fick upp dem efter bara fyra-fem dagar för jag var ganska snabb med att räkna ut vad problemet var, men nitraterna - eller ja, ALLT - var redan i taket. (Har aldrig i mitt liv varit med om att nitraterna är omätbart höga EN VECKA efter karstart...) Växterna fick en rejäl tillväxtspurt - men det fick också ohyrepopulation och alger... :S Och efter det har det varit problem på problem på problem :S
                      Så konsekvenserna efter väldigt korta toppar kan vara långvariga projekt att få bort.

                      Så det relevanta är väl egentligen att testa för specifika saker, som jag menade att han borde göra För då kan man förhoppningsvis luska ut vad problemet kan vara och hantera det därefter.


                      På tal om växters väl och ve i förhållande till opportunister som kan ta över - ljus har för övrigt också relevans. Folk sänker oftast belysningen om de har algproblem men det är lite av ett tveeggat svärd - det där med ljus. För om växterna får optimalt ljus mår de bättre och växer fortare - och blir bättre på att konkurrera med alger.

                      Kommentar

                      • Bambikill
                        • August 2014
                        • 384

                        #26
                        Förresten - instickare om att testa i akvariebutik; Är de duktiga på sin sak, testar de med ordentliga tester. Om de bara använder stickor anser jag att det är ganska skandalöst. Stickorna verkar vara mycket bättre idag än de var för typ bara 5-6 år sedan men ändå... Om man har kunder som kommer in och vill ha en avläsning på sina vattenvärden - ska de också göras så professionellt som möjligt och att bara doppa en sticka i vatten tycker jag är riktigt dåligt. För det finns definitivt stickor som är långt ifrån kvalitativa och dessutom diffar allihop en liten aning. Vilket inte är en big deal om karet funkar bra. Men om man har något problem - vill man ha så exakta resultat som möjligt - inte värden på en höft.

                        Kommentar

                        • MariaBj
                          • January 2016
                          • 121

                          #27
                          Att testa vattnet är nog en god idé, håller jag med dig om Bambikill.

                          Det är svårt att veta vad som är rätt för någon annan eller någon annans akvarium, men jag hoppas att du fått lite tillförsel av något du kan ha nytta av Superpescado .

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            #28
                            Jag får försöka hitta ett bra testkit. I fiskaffären jag varit så har dom testat med droptest.

                            MariaBj det har jag absolut fått

                            Kommentar

                            • MariaBj
                              • January 2016
                              • 121

                              #29
                              En sak till jag tänkte på bara. Om du låtit testa vattnet i akvariebutik och de säger att allt ser bra ut så skulle jag tro att det enbart betyder att de kollat upp att inga för höga halter av ämnen som kan skada fiskarna finns. Jag skulle tro att de inte undersökt om tillräckligt med näringsämnen finns för växternas del. Nitrat noll är ju exempelvis inte så bra, men för mycket av det definitivt skadligt för fiskarna.

                              Hoppas du lyckas lösa det du inte är nöjd med och återkoppla gärna här (jag är nyfiken ).

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                #30
                                Ursprungligen postat av MariaBj
                                En sak till jag tänkte på bara. Om du låtit testa vattnet i akvariebutik och de säger att allt ser bra ut så skulle jag tro att det enbart betyder att de kollat upp att inga för höga halter av ämnen som kan skada fiskarna finns. Jag skulle tro att de inte undersökt om tillräckligt med näringsämnen finns för växternas del. Nitrat noll är ju exempelvis inte så bra, men för mycket av det definitivt skadligt för fiskarna.

                                Hoppas du lyckas lösa det du inte är nöjd med och återkoppla gärna här (jag är nyfiken ).
                                Det kan du absolut ha rätt i. Jag har tänkt att beställa hem ett kit från hornbach där de flesta tester fanns med, så att jag har till mitt nya kar jag ska köpa inom snar framtid

                                Kommentar

                                Arbetssätt...