CO2-Bell...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    #31
    Ursprungligen skickat av malawi´n
    Oh, säkert=)
    Då är allting nog bra nu...
    HUr länge dröjer det som sagt innan co2 löses upp, eller gör den det under natten?

    Mvh Malawi´n
    Tror det är omöjligt att svara på en sån fråga. FÖr att kunna i huvudaget kunna ha en aning om det måste man veta hur stora co2-bubblorna är, hur snabbt CO2 binds med vattnet osv.
    Co2 (gas) + H20 <-> HCO3(aqua) + H30 (aqua)

    Ju mindre bubblor, ju mer kontakt med vattnet -> mer upplöst co2. Det är därför man strävar efter att få så små och finfördelade bubblor som möjligt.

    Co2 löser sig hela tiden.

    Rätta mig om jag säger något galet nu.

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #32
      Byt ut H3O mot H+ så blir din formel korrekt.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • izac
        • April 2003
        • 756

        #33
        Ursprungligen skickat av malawi´n
        Kan man ha co2 på natten också?

        Mvh Malawi´n
        Klart man kan. Fast eftersom växterna inte tar upp det till lika stor del, utan främst "andas" ut det så kan pH sjunka.


        Fotosyntesen är uppdelad i en ljusreaktion och en mörkerreaktion. Under ljusreaktionen absorberar klorofyllet ljuset för att spjälka vatten och laddas upp med energi (i form av ATP bland annat), som batterier ungefär.
        Under mörkerreaktionen, som hörs av namnet inte kräver ljus, sker själva co2 intaget. HÄr behövs den lagrade energin (batterierna) för att fortsätta processen och i slutändan få bland annat glukos.

        Jag vet inte riktigt hur det är med det här, men alltså borde fotosyntesen även ske åt samma håll som på dagen till viss del när det är mörkt. Hängde ni med? :S
        Självklart sker mörkerreaktionen vid ljus också. Men frågan är om det inte sker även när det är mörkt till en viss gräns, då "batterierna" i slut. (om det inte är så att batterierna är slut innan det blir mörkt förståss)
        Det är intressant det där. Jag vet inte riktigt hur det är, men jag ska försöka ta reda på det.

        Aja,, jag vet inte om du blev så mycket klokare av det där hehe.. Men det kan vara värt att veta om det nu är så att co2 intaget även sker under natten.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Sitter och tittar på min lilla klocka nu, men det ser inte ut att lösas upp alls!
          Stämmer. En CO2-klocka är bara för att få spår av CO2 i vattnet. För att se till att inte växterna dör av kolbrist. Mer än så kan man inte princip inte ha den till.

          Men det tror jag räcker för dig just eftersom du inte har något pH-test. Eftersom det är så dålig upplösning kan du även ha på det på natten, och du kommer förmodligen inte riskera något pH-ras.

          Om det blir ett ras har du dödat firrarna i onödan. Ett pH-test hade hjälpt dig.

          HUr länge dröjer det som sagt innan co2 löses upp, eller gör den det under natten?
          Fotosyntesen pågår bara på dagen, så CO2 tas inte upp av växter i någon större utsträckning. Däremot luftas den ut av cirkulationspumpen.

          I övrigt håller jag med Izac - du kan inte veta när all CO2 har löst upp sig. Därför måste man ha ett pH-test och testa sig fram vilken upplösning man har med just sitt system (börjar kännas tjatigt att upprepa mig).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Under mörkerreaktionen, som hörs av namnet inte kräver ljus, sker själva co2 intaget.
            Nej CO2 intaget sker under fotosyntesen, däremot kanske den den kemiska energin främst omvandlas på natten (ingen aning).

            Du ser ju hur pH:t varierar på dagen när fotosyntesen jobbar så CO2-intaget sker bevisligen då.

            Respirationen fortgår konstant både när det är ljust och mörkt. Det är bara på dagen som Fotosyntesen överstiger respirationen. På natten släpper alltså växter ifrån sig CO2 och andas syre.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • izac
              • April 2003
              • 756

              #36
              Ursprungligen skickat av AndreasN
              Byt ut H3O mot H+ så blir din formel korrekt.
              <font size="5">H</font id="size5">3<font size="5">O</font id="size5">+ menar jag förstås. Varför bara h+? Vattnet har väl ändå bundit vätet och bliviet en oxoniumjon?

              (skrev ej reaktionsformeln med laddningar)

              Kommentar

              • izac
                • April 2003
                • 756

                #37
                Ursprungligen skickat av defdac
                Under mörkerreaktionen, som hörs av namnet inte kräver ljus, sker själva co2 intaget.
                Nej CO2 intaget sker under fotosyntesen, däremot kanske den den kemiska energin främst omvandlas på natten (ingen aning).

                Du ser ju hur pH:t varierar på dagen när fotosyntesen jobbar så CO2-intaget sker bevisligen då.

                Respirationen fortgår konstant både när det är ljust och mörkt. Det är bara på dagen som Fotosyntesen överstiger respirationen. På natten släpper alltså växter ifrån sig CO2 och andas syre.
                Ljus- och mörkerreaktionen är två stadier under fotosyntesen. Eftersom det är under mörkerreaktionen under fotosyntesen som koldioxiden binds med så borde väl det även kunna ske på nattten, om nu växten har energi kvar ifrån ljuset. Självklart inte i lika stor utsträckning som på dagen, då "batterierna" laddas och urladdas ständigt.
                Det kanske är så att energin tar slut på ett naffs när ljuset är släckt, så att mängden co2 som binds då är helt klart försumbar.

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #38
                  Tror jag fattar nu=)
                  Just nu ser jag att co2 i klockan löser upp sig väldigt mycket och ganska fort, sedan är det ju en sak om växterna tar upp co2. Jag mätte pH:et igen, och värdena var oförändrade, vilket är bra om jag har förstätt det rätt. MEn, när jag har köpt ett bra pH test, rekommenderar ni defdacs reaktor eller finns det en bättre som passar mitt lilla 30 liter? Vill nämligen få ett så bra växtkar som möjligt, även fastän man får gå den långa vägen=)
                  Nåja, imorgon ska jag alltså köpa ett pH test, mäta pH och se i fall jag ska ha i mera co2=)
                  Aldrig kunde man ana att akvarium var rena naturorienterande ämnet=) Kul som attan är det i alla fall, speciellt när saker går bra!!!

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • schizo
                    • August 2003
                    • 259

                    #39
                    En fråga som delvis besvarades tidigare i tråden var angående en långtids ph mätare som man hade i akvariet.

                    Vem tillverkar sådana och vad kostar en sådan ungefär?
                    - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                    Kommentar

                    • Peter_F
                      • October 2003
                      • 693

                      #40
                      Köpte en idag för 150 pix. Märket var Sera. JBL & Dupla har oxå men Dupla har kursat, så har de inte i butiken kan du nog inte beställa.

                      Good hunting...

                      /Peter
                      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        så borde väl det även kunna ske på nattten,
                        Japp det var en lång diskussion om det på APD för ett tag sedan. Det var en del som menade att man borde köra CO2-matning även på natten.

                        så borde väl det även kunna ske på nattten, om nu växten har energi kvar ifrån ljuset.
                        På dagen lagras energin iform av ATP och NADPH från fotosyntesen, denna energin behövs för att tillgodogöra sig/reducera CO2?
                        http://www.hcs.ohio-state.edu/hort/biology/pphot.html
                        Om jag inte minns fel så finns det dock skillnader beroende på om man kollar på C3 eller C4 växter.
                        Det här är jag dålig på eftersom jag inte behöver veta det för att få ett rackarns välväxande växtakvarium.

                        Pragmatiskt sett så räcker det med att hålla sig i det gröna området i CO2-tabellen under dagen och se till att alla näringsämnen finns genom att pulsa fulldoser och göra stora vattenbyten för att förhindra övergödning.


                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #42
                          Peter F: Har Dupla konkat igen? Eller är det bara Simontorp som har väldigt stora lager av Duplas varor?

                          izac: Ja det stämmer men då får du plocka in en till vattenmolekyl på andra sidan pilen, du gör som du vill.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • malawi´n
                            • August 2003
                            • 1643

                            #43
                            Hm...
                            Tittade nyss på tropicas co2-tabell. Det visade sig att jag låg mellan KH2 och 4, dvs. tre, och mitt pH var var hela 7.6!!!
                            Alltså långt ifrån vad det egentligen ska vara=( Får släppa i mera...

                            Mvh Malawi´n
                            Björn Forsberg

                            Kommentar

                            • malawi´n
                              • August 2003
                              • 1643

                              #44
                              Hm...
                              En del av mina växters blad har blivit smått genomskinliga, dvs. det har kommit små hål. Så jag undrar, vad tusan är det brist på nu då???

                              Mvh Malawi´n
                              Björn Forsberg

                              Kommentar

                              • Peter_F
                                • October 2003
                                • 693

                                #45
                                AndreasN: Dupla har tydligen konkat. Därför gick det inte heller att lägga beställningar. Det fungerade lika bra med <s>selleri</s> SERA.

                                //Peter
                                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                                Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                                Kommentar

                                Arbetssätt...