CO2-Bell...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    CO2-Bell...

    Hej!
    Har gjort en co2 bell nu, och ska sätta i den imorgon. Men då undrar jag:
    Är det inte risk för att det blir för mycket co2 i karet, så att fiskarna far illa av det, eller?
    Är ju inte så kul om alla fiskar dör av den co2 som man försöker spruta in=)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Är det inte risk för att det blir för mycket co2 i karet, så att fiskarna far illa av det, eller?
    Japp det är det. pH:t kan rasa och döda firrarna. Utan pH-test bör man inte jiddra med CO2. Det finns permanenta CO2-test att köra för typ en hundring. En liten klocka med reagensvätska så man hela tiden kan se pH:t i vattnet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Jag byggde en reaktor baserad på en idé från defdac. Tack, min ofrivillige mentor =D.
      Samma mängd CO2, men upplösningen är sanslöst bättre. Ser ut som morgondagg på alla växter. Far out !

      DÅ är det väl nu allvaret börjar. Hålla koll på PH & sånt...
      Vilken tillverkare har långtidstest för <s>PH</s> ??? Must have one

      CO2 menar jag såklart

      //Peter
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • Morpheus
        • February 2003
        • 673

        #4
        JBL har sanlöst bra tester tycker jag. Har dock inte testat deras långtidstest för CO2, men antar att det är lika bra som alla andra tester de har. Jag har både deras KH, NO2 och NO3-tester och de håller hög kvalité.
        De ska finnas att köpa hos de flesta akvarie- och zooaffärer och oom de inte har så kan de säkert ta hem om man frågar dem.
        Mvh Anders

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Har inget långtidstest ännu, men jag har vanliga mätstickor. Ska dock åka och köpa ett test för enbart pH. Fungerar sådana pH band som man har i skolan, dvs. en sorts rulle? Ingen kanske vet vad jag menar, men går det bra med vilket pH test som helst?
          Om det blir för mycket co2, kan man vädra ut det då med en kraftig luftpump, så att fiskarna klarar sig?
          Hur ofta borde man kolla pH:et? Bara i början eller?

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Fungerar sådana pH band som man har i skolan, dvs. en sorts rulle?
            Om dom klarar att ge dig en tiondels noggrannhet på pH-värdet - javisst!
            Om dom bara klarar av att visa om vattnet är surt eller basiskt - nej!

            Du vill kunna mäta med en tiondels nogrannhet typ huruvida du har 7.8 eller 6.9.

            Mäta bör man göra *ofta* i ett nyuppstartat växtakvarium för att få känsla för hur lite ett nystartat växtakvarium käkar och hur sanslöst mycket CO2 som går åt i ett fullvuxet akvarium. Det är aldrig riktigt samma CO2-åtgång som man tror, så kontentan är väl i princip att man bör mäta jämt - och det är här alla erfarna växtakvarister biter i gräset alltsomoftast.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              *går och mäter sitt pH*
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • schizo
                • August 2003
                • 259

                #8
                Kan bara hålla med om att ett bra pH test är ett måste.

                Råkade själv ha ihjäl 2 neontetror.

                En sak som jag funderar lite på är hur snabbt man kan sänka pH värdet innan firrarna börjar må dåligt av det.

                En annan fundering är hur man enkelt minskar mängden CO2 man släpper in i karet? Jag syftar på på om man kör med mäsk och en anordning likt den som finns på akvarieguiden. D.v.s. med en flaska mäsk och en flaska där man rensar gasen.
                - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det fiffigaste vore att skaffa någon enkel magnetventil du kan koppla till timer och skruva fast en ångmaskinsventil på korken på jästflaskan. När magnetventilen slår av för natten så kommer CO2 läcka ut genom ventilen.

                  Ett enklare sätt vore att ha mäsken kopplad till en enkel pump (typ reaktor). Pumpen kopplar du till timer så på natten kommer gasen inte lösa upp sig utan bubbla rakt ut ur akvariet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • schizo
                    • August 2003
                    • 259

                    #10
                    Enklast är nog som du säger att ha en reaktor.

                    En fråga som fortfarande kvarstår är hur snabb pH sänkning fiskarna klarar av. fast kanske är det bäst att starta karet utan fiskar och när pH't sedan är sänkt, och förhoppninsvis stabilt, så koppar man in dom.

                    För när tetrorna dog nu så pumpades CO2't rakt ut i akvariet utan reaktor.
                    - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      Duplatest pH6 är helt suverän, det bästa pH-test jag provat. Det går i skalan 6.0, 6.3, 6.6, 6.9 och 7.2 och det är stor nyansskillnad mellan nivåerna. Hagen/Nutrafin har visserligen 0.2 i nogranhet men är mycket svårare att läsa av så i praktiken kan det bli 0.4 i nogranhet beronde var på skalan man ligger. Sera, Tetra och JBL har 0.5 i nogranhet men det är möjligt att JBL har någon bättre för pH mellan 6-7.
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • malawi´n
                        • August 2003
                        • 1643

                        #12
                        Vete tusan hur noggran mitt test är, får kolla upp det=)
                        Hur snabbt börjar pH:et sjunka efter det att man har satt in co2?
                        Kommer sänkningen att bli mindre i fall man först höjer KH med bikarbonat? Självklart kommer då också pH att höjas lite, men den lilla höjningen sjunker ju sedan igen. HIttade tyvärr inget pH-test idag, men får kolla igen. har bara 4 st stycken multitest kvar, *suckar*

                        Mvh Malawi´n
                        Björn Forsberg

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Vad har du för KH direkt ur kranen?
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • malawi´n
                            • August 2003
                            • 1643

                            #14
                            oh...
                            Det har jag glömt=)
                            Får väl ta reda på det. Ngn annan som bor i närheten av Västervik, som vet vattnets KH, så slipper jag mäta=) Det är väl inte bra att fråga på vattenverket, eftersom vattnets värden kan förändras under "transporten"?

                            Mvh Malawi´n
                            Björn Forsberg

                            Kommentar

                            • malawi´n
                              • August 2003
                              • 1643

                              #15
                              Här är värdena:
                              KH:0
                              pH:6.8
                              NO2:0
                              NO3:0
                              GH:6

                              Hm...
                              Tycker att KH:et är mycket konstigt faktiskt...Antingen är det fel på testet, eller är det dåliga vattenvärden. attenvärden i växtkaret är:
                              KH:3
                              pH:7.6
                              NO3:25
                              NO2:0
                              GH:7-10

                              jag har inte haft i några ämnen för att förändra vattenvärdena! Tycker att de är ganska bra, med tanke på fiskarna som jag har i...
                              Bör jag höja KH, eller hur mycket kommer pH förändras om jag tar in co2 nu?

                              Mvh Malawi´n
                              Björn Forsberg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...