Månljus och alger-bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    #16
    Hmm hade bara en bild på hur det såg ut när jag monterade det! nått kanske det hjälper för att se hur jag gjort!

    http://lgh15.vidingsjo.se/~gugge/images/dioder.jpg
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #17
      Här ska byggas. Tackar Gugges.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • uffe
        • January 2002
        • 865

        #18
        Hallå!
        grymt impad blir man,undrar om det det skulle vara lagomt med en hel slinga av varje till ett 720L??????
        // Uffe

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #19
          Ja det kanske det skulle bli... om det blir fööör starkt så får man väl sätta en dimmer på de

          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #20
            Ursprungligen skickat av gugges
            Ja det kanske det skulle bli... om det blir fööör starkt så får man väl sätta en dimmer på de
            Att dimma en diod är tyvärr inte samma sak som att dimma en lampa eftersom det inte är spänningen som reglerar ljusstyrkan utan strömen.

            /heeke
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • kung_royne
              • May 2003
              • 78

              #21
              Hittade två slingor i den lokala belysningsbutiken: konst smide 3040-200(vit) och 3040-400(blå). Är det dessa du använder?
              För mig som är "elektriker-analfabet" , det verkade inte som att det går o byta dioder om ngn går sönder :/ (fast dioder kanske inte går sönder..?)

              Kommentar

              • kung_royne
                • May 2003
                • 78

                #22
                Glömde en sak: vad säger sladden till slingorna om värmen inuti rampen (från rör o drosslar mm)?

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #23
                  Dioder går inte sönder lika lätt som en lampa (detta förutsatt att de är rätt kopplade, men de är de ju i en komersiell slinga).
                  Dioder används ofta just för att man "aldrig" behöver byta.

                  Beroende på hur slingan är kopplad så kan det om en lysdiod går sönder bli lite olika resultat.
                  Antingen slocknar endast en diod, eller en "grupp" dioder, eller alla dioder (sistnämnda inte så troligt).

                  /heeke
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Sven W
                    • October 2003
                    • 107

                    #24
                    Ville bara tacka för inläggen. Har en tid funderat på att bygga månljus med hjälp av blå lysdioder. Nu slipper jag fråga hur andra gjort, verkar som om mina ideer vore en framkomlig väg.

                    Angående pris på komponenter så går de säkert att få till lägre priser utomlands. Det har blivit dyrt i Sverige sedan alla småhandlare som fanns på 70-80 talet har tynat bort.

                    Intressant också med kombinationen av vit och blått ljus, någon som vet vad månljus egentligen har för färg? Jag skulle gissa på ganska blått, men det kan ju vara fel.
                    /Sven
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

                    Kommentar

                    • gugges
                      • May 2003
                      • 893

                      #25
                      Heeke: Njae, iofs, jag ska använda en lösning som en kille gjort på saltvattensguiden till dimmning och övergångar.. en mycket fiffig lösning måste jag säga...
                      En lustig sak med denna slinga är att på transformatorn inte har någon likriktare... de verkar alltså köra ut växelspänning på dem!
                      De sitter i grupper om 8 seriekopplade... 5 grupper...

                      Var och köpte lite vita dioder på elfa idag... de kostar ju en mindre örfil... men så är ju inte det andra karet så stort heller...
                      Guardians Of Catfish - www.goc.se

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #26
                        Ett tips byt till en trafo med likspänning! Dioderna får kortare livstid med växelspänning. (Dessutom blinkar dom ju 50 ggr i sekunden )
                        Vad är det för smart dimmning du pratar om, lät lite intressant....
                        Jag ska kolla saltvattenguiden så hittar jag väl det du pratar om.

                        /heeke
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #27
                          Ok, har tittat nu och förstår vad du menar.
                          Inget konstigt, trimpotentiometern kommer att reglera strömmen till dioderna så att de lyser olika starkt. Tänk på att ju fler diod/resistor grupper man kopplar in ju större blir strömen genom trimpotten. Kopplar man in fler dioder behöver man en trimpott med hög effekttålighet och en trafo som klarar av att lämna hög ström. Annars finns det risk för brand.
                          Det som förvånar mig lite över kopplingen är att dioderna aldrig kommer att lysa med full styrka med det valet av resistorer och trafo.

                          /heeke
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • gugges
                            • May 2003
                            • 893

                            #28
                            Jag ska bara använda det bygget till att styra en en annan sak som i sin tur ska driva lysdioderna, en byggsats från wellman K nånting hette den.. kommer tyvärr inte ihåg hel anamndet på den! men den styrs av en spänning på 1-10V och sen lämnar den 1-24V
                            Likspänning är helt klart bäst.. men jag misstänker att de inte har satt anod och katod i rätt ordning( de slipper ju det med växelspänning) vilket innebär att jag skulle vara tvungen att ta isär hela rasket, kolla och löda om... lite mer än vad jag orkar för dagen om man säger så..
                            Ska snicka ihop den till mitt 112 liters i helgen(denna med likspänning och anod-katod rätt
                            Guardians Of Catfish - www.goc.se

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #29
                              Inser att du vet vad du pratar om!
                              Finns ingen anledning att diskutera vidare just i detta ämne i alla fall! (Växter och alger)

                              /heeke
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              • bubbis
                                • February 2003
                                • 425

                                #30
                                Tror inte att du behöver vara orolig för någon ökad algtillväxt. Har själv "månljus" spotlights och dessa har inte gett någon ökad algtillväxt. Nattbelysningen är tänd från kl 21 till 09.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...