Månljus och alger-bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Månljus och alger-bild

    Tjena!

    Har installerat lite månljus i mitt stora akvarium och har lite funderingar på om det påverkar algerna... mao så kanske det är läge att koppla timern så att den stänger av det under nattens mörkaste timmar? eller är det överdrivet?!

    Kolla in bilden...

    http://lgh15.vidingsjo.se/~gugge/images/450dark.jpg

    Kameran klarade inte att exponera längre tid så den är inte helt sannenlig...

    Så här ser det ut tänt....

    http://lgh15.vidingsjo.se/~gugge/images/450lnr1.jpg

    den här bilden är lite äldre än den med månljuset.. växterna har tagit sig lite... lustigt nog så är det mindre alger nu med! iofs så kanske det har skärpt till sig lite sen jag började med TMG
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Åh, det var snyggt!!!
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Då ska du se hur det ser ut i verkligheten så inte kamrean har sabbat det ville knappt tända lyset igen
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Berätta gärna hur du gjorde för att få till ljuset, verkligen snyggt.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #5
          Det är lysdioder 40st till mitt 450 liters(60cm högt) i det här fallet åkte vi(jag och en polare) och köpte 2st lysdiodslingor en vit och en blå och delade på dem... sen har jag fäst dem i rampen riktade neråt! man kan köpa dioderna löst om man inte har ett så stort kar och sätta i... jag har gjort det här tidigare med enbart blå dioder men har inte blivit så imponerad då men med vita blev det helt plötsligt oumbärligt alla malar kommer fram när den här belsyningen är tänd och draromkring som om det vore natt och man kan lungt stå och titta på dem bra för en annan som är helt maltokig
          på hemsidan ska jag lägga upp bygget till mitt 112 liters som jag byggt av lösa dioder sen... en beskrivning alltså.. ska fixa en bättre kamera till det med...

          rekomenderas varmt!
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Fysjutton vad läckert! =))

            Var hittade du lysdiodslingorna?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Jorsa
              • August 2003
              • 47

              #7
              SÅ himla coolt, väntar med spänning på en redogörelse på din hemsida. Berätta även vart du köpte ljusslingorna.
              Bara ekonomi sätter gränser...

              Kommentar

              • izac
                • April 2003
                • 756

                #8
                Blev det så där ljust som på den andra bilden av ljusdioderna???? Jäklar..
                Blev fräsht det där..

                Vad har du för skalare?

                Kommentar

                • gugges
                  • May 2003
                  • 893

                  #9
                  Kul att ni gillar det! det ser som sagt ännu bättre ut i verkligheten!
                  Just till det här karet så har slingan köps in från K-Rauta, vi köpte som sagt en av varje och det är ju viktigit att man inte tar en slinga med vanliga lampor utan med lysdioder... spänningen för de "vanliga" är ju oftast 230v och lysdioderna går på 24volt...
                  Märket är "Konst Smide"
                  Andra bilden är ju givetvis när lyrören är tända...
                  det är guld skalrare

                  Ska slänga upp en bild på hur det såg ut när jag monterade dem i toppen med sen då eftersom det verkar finnas lite intresse

                  Jag har använt Vita OCH blå lysdioer 50-50, med enbart blå blir det inte lika snyggt..vilket jag har testat i de andra karen... de ska nu kompletteras med vita dioder de med eftersom skillnadn blev enorm!!
                  Guardians Of Catfish - www.goc.se

                  Kommentar

                  • plastglas
                    • November 2003
                    • 20

                    #10
                    Har jag fattat rätt om du menar vanliga "lysslangar" (dioder inkapslade i en plastslang) eller menar du som en vanlig julgransljusslinga fast med dioder?

                    Supersnyggt!!!

                    Jag håller på att bygga mig en heltäckande lysramp så man kanske ska installera lite måne också...
                    152 l: 1 gulbukad vattensköldpadda
                    75 l: 2 svärdbärare och Tetraodon biocellatus på ingång

                    Kommentar

                    • gugges
                      • May 2003
                      • 893

                      #11
                      Nej inte lysslangar, utan det är en slinga med lysdioder(har bara hittat sorten på Krauta-vanligt märke på den men verkar vara en ovanlig modell!)
                      Alternativt är ju att man anpassar det och köper dioder löst på typ elfa....
                      Guardians Of Catfish - www.goc.se

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        En liten fråga bara, pris?
                        Var det 40 dioder/slinga?
                        Ljusstarka dioder är inte så billiga styckevis så antar att du sparade en bra peng!
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • gugges
                          • May 2003
                          • 893

                          #13
                          Varje slinga innehåller 40 dioder, jag köpte den blå som kostade 320kr och polaren köpte den vita slingan, vet inte vad den kostade... vi klippte den och skarvade på så att vi fick 20 av varje sorts diod var...
                          Summan kanske inte är fantastisk när det gäller att spara pengar men det sparade mycket jobba med att sitta och löda ihop allt som jag gjort till de andra... och ska göra om!
                          De blå dioderna är jäkligt ljusstarka och jag antar att de vita är det med... har dock inte så mycket att jämföra med...

                          Min personliga och helt egna åsikt är att det ska till ett kar på 450 liter eller mer för att ljuset inte ska bli för starkt, bilden är lite missvisande eftersom den inte återspeglar verkligheten helt och fullt... så mindre kar så är det nog bättre att köpa dioder löst för att spara pengar och få "rätt ljus" ... ja har sett att en del kör med 1 vit på 2 blå men jag tycker att det blev bra balans att använda varannan vit och varannan blå... det beror ju också på hur pass ljusstarka de är förstås!

                          Guardians Of Catfish - www.goc.se

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            320kr för 40st = 8kr/st
                            En ljusstark diod på tex Elfa går på kanske det dubbla+moms beroende på sort.
                            Så nog blir det billigare!

                            /heeke

                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • gugges
                              • May 2003
                              • 893

                              #15
                              Jo på så sätt blir det nog det! men är man själv om att köpa båda slingorna så kostar det ju på!
                              Betalade 10kr för de blå dioderna som jag använt tidigare på elfa.. har inte kollat upp de vita ännu.. vet inte riktigt vad de ska ligga på i minsta ljusstyrka för att det ska vara något att ha...

                              Ingen som har en idé om det påverkar algerna mycket? för att få svar på den ursprungliga frågan
                              Guardians Of Catfish - www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...