2003 års ADA-vinnare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    Det är bara att visa att du är den större personen och fixar en egen prisavdelning för växtakvarier som framförallt är separerad från biotoperna. På det sättet kan Bitop-nissarna vara med i två kategorier och öka sina chanser.
    Visst är detta en ganska stor kategori som heter Akvarier/biotoper, men de som fotar "biotop"-akvarier konkurrerar ju också med biotopfotona (dvs undervattensfoton från naturen) så de har det definitivt inte lättare än de som fotar "växt"-akvarier. Som jag skrev ovan - ALLA TÄVLAR PÅ LIKA VILLKOR.
    Tävlingen kommer säkert att upprepas i framtiden och kategori-indelningen kommer då att påverkas av hur många deltagare vi får i resp. kategori denna gång - så den som vill påverka kategori-indelningen framöver kan själv göra det genom att delta i tävlingen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    PS. Om vi mot förmodan skulle få väldigt många tävlande i en kategori denna gång så är det väl inte helt omöjligt att vi kan utse två vinnare som går vidare till finalen. Detta kan dock inte jag besluta om eftersom det är flera som arrangerar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • maliin
      • June 2003
      • 167

      #47
      Tyvärr har jag dock genom åren sett oerhört få snygga växtakvarier som skapats av svenskar- de riktiga snygga växtakvarier jag sett (en hel del) "in real life" har alla skapats av utlänningar.
      Logiskt sett så vore det ju underligt om det vore annorlunda, eftersom Sveige är ett försvinnande litet land jämfört med övriga Europa, USA, Asien, Afrika och Australien.

      Kvalitativt tycker jag nog att svenska växtakvarister håller en ovanligt hög standard. Svenska folket generellt sett har en känsla för natur och det tycker jag slår igenom i de svenska växtakvarier som jag har sett och beundrar. Många på det här forumet tycker nog att defdacs akvarier håller lika hög, om inte högre, kvalité som ADA- vinnarnas.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #48
        Logiskt sett så vore det ju underligt om det vore annorlunda, eftersom Sveige är ett försvinnande litet land jämfört med övriga Europa, USA, Asien, Afrika och Australien.
        Kvalitativt tycker jag nog att svenska växtakvarister håller en ovanligt hög standard. Svenska folket generellt sett har en känsla för natur och det tycker jag slår igenom i de svenska växtakvarier som jag har sett och beundrar.
        Uppenbarligen så har vi lite olika syn på hur hög växtstandarden är i Sverige. Jag tycker nog att på de akvariutställningar jag genom åren sett i Sverige (tyvärr arrangeras det alldeles för få) så lyser snygga växtakvarier med sin totala frånvaro medan det räcker med att åka över till en akvarieutställning i Danmark (senast i Århus för ett år sedan) så kan man se flera riktigt snygga växtakavarier. Sverige är ju inte heller direkt försvinnande litet jämfört med Danmark, eller hur malin.
        Jag har också pratat med flera stora akvarieväxtproducenter som exporterar till Danmark och de menar att det i Sverige säljs ett oerhört smalt (bara de allra vanligaste) sortiment av växter jämfört med andra länder, där intresset för ovanliga växter är mångdubbelt större (även satt i realtion till folkmängden).
        Jag står nog fast vid att nivån på "växtakvaristiken" är betydligt lägre i Sverige än i de flesta andra västeuropeiska länder (t.ex. Danmark, Tyskland, Holland, Italien etc.etc.) medan vi i andra sammanhang ligger i topp (t.ex. vad gäller bakgrunder till akvarium (tänker då inte främst på BTN, utan på gör-det-själv byggen i frigolit etc.) och odling av afrikanska ciklider).
        Observera att den "låga" växtnivån i Sverige definitivt inte är någon kritik riktad mot defdac, TVÄRTOM anser jag att han är en av få i Sverige som seriöst verkligen jobbar med att höja intresset för växtakvarier. Vi skulle behöva fler som han.

        Men kanske har jag fel (jag hoppas det) och Malin och Defdac har rätt - ni har ju ganska lätt att bevisa att mina påståenden ovan är helt uppåt väggarna genom att bidra med snygga foton på växtakvarier i fototävlingen. Vore jätteskoj om ni lyckades överbevisa mig.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Kanske bäst att återgå till ämnet igen dvs. vad ni tycker om akvarierna som finns i defdacs länk.
          Mitt inlägg om vad jag tyckte om akvarierna innehöll visserligen en kommentar om fototävlingen på slutet, men det var inte meningen att debatten sedan skulle förskjutas till att handla om tävlingen eller ens om "växtnivån" i Sverige (som i och för sig kan vara ett intressant ämne i en egen tråd).
          Så tillbaks till ämnet igen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...