Inget växer utom algerna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    #16
    Fortfarande inte övertygad om att växterna tvärstannar när ett lysrör blir äldre än ett år, särskilt inte när jag vet att det inte var någon katastrof att ha 6år gamla rör.
    Plus att jag försökt hitta på forumet vilka rör som verkar bäst utan framgång...
    Vilka lysrör är bäst för växterna?
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #17
      Sv: Inget växer utom algerna

      Fortfarande nyfiken på vilken typ av alg du har och om den är ny för karet...
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #18
        Tofsalger har jag haft i små mängder men de har ökat enormt mycket senaste månaderna. Grönalgerna på glaset är av nån mjuk typ och har kommit senaste månaden. Tidigare hade jag mest de små hårda gröna prickarna på glaset men de är så vitt jag kan se helt borta.
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #19
          Sv: Inget växer utom algerna

          Hmm skumt. Hade hoppats på prickalger så man kunnat misstänka fosfatbrist. Är ingen expert på alger men dammalger tror jag ska bero på fosfatöverskott, och nitrat och micro har du ju. Överskott kan ju också vara ett bekymmer men att växterna skulle stunta så känns orimligt.

          Jag skulle ha gjort rent filtret för att minska fosfatet lite och dragit upp ljustiden till 8h men jag tror inte det är hela svaret på problemet.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Thaifighter
            • August 2006
            • 420

            #20
            Öka ljusa tiden till 10 tim /dag.
            Förmodar att ditt kar är 575 L, då är också 2 lysrör för lite tycker jag borde ha minst 4 st!
            Sen skulle jag också byta rören minst vartannat år.

            Thaifighter
            Alla mina fisk-video på Youtube!
            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

            Kommentar

            • Rambo
              • February 2004
              • 672

              #21
              Nya rör har inte gjort ett skit på de två veckor de suttit i, möjligtvis växer algerna lite snabbare.
              Testat fosfat nivåerna och verkar vara ok för växter (mellan 1 och 2mg/l, närmare 1 än 2).

              Testade järn nivån och den är låg trots att jag tillsätter microgödning efter vattenbyte. Kan PMDD micropulver bli för gammalt?
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

              Kommentar

              • Rambo
                • February 2004
                • 672

                #22
                Ny rör, ökat belysnings tiden, bytt till Tropica Plant Growth mikrogödning, köpte en Hygrophilia Polysperma som "försökskanin".
                Resultat: Växterna tynar fortfarnade bort, tofs algerna växer bättre än någonsin, rutorna täcks på en vecka av grönalger, polysperman har börjat täckas av bruna alger och på en del ställen börjar det komma cyano.

                Går bra nu...
                575l Åleds
                80l JAD
                Tiffany - perser/norskskogskatt
                Lizton - renrasig Bengal

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #23
                  Hmmm, HMM hMm hmm, hm hm hMM, Laaaa lalalalalalala LA laaa....
                  Finns någon kolkälla? CO2 eller EC?
                  Jag hade JÄTTEproblem med min Limnophila, som var gles och fullkommligen täckt utav kiselalger innan jag började med EC!
                  Nu väntar jag bara på att toppskotten skall växa till sig så jag kan plantera ner dem och slänga skiten under!
                  Jag har verkligen inte mycket ljus i mitt kar endast ett 30W aquarelle-rör till 200L, men det lyser lääänge... 12h/dygn.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...