Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olof79
    • July 2011
    • 36

    Alger

    I mitt malawikar på 250 l har jag aldrig under 2,5 år haft alger.
    Däremot i mitt andra kar blev hela vattnet grönt några mån efter uppstart (utan fisk). Det gick bort först efter att jag hade det nedsläckt i 1-1,5 mån. Nu ser det ut så här istället och jag har en jäkla massa snäckor:
    http://imageshack.us/photo/my-images/195/p1010778i.jpg (det är alltså ytan fotad underifrån)

    I mitt lilla 54 l (tetror) ser det istället ut så här:
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Det blir som en matta över gruset, dessutom prickalger på glaset. Byter ca 50 % av vattnet varannan, var tredje vecka, testat med och utan växter.
  • Olof79
    • July 2011
    • 36

    #2
    Ingen kunnig här som vet?

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Hm algerna på första bilden har jag nog aldrig varit med om. Har du fisk i det karet nu?
      Algerna på andra bilden däremot ser ut som cyano. Söker du lite här på zoopet så borde det ploppa upp lite info om orsaker till varför du har fått just cyano. Lättaste sättet att få bort det, iaf det som funkat bäst här, är att rensa bort så mycket som möjligt och sedan mörklägga i 3 dygn. Eventuella växter borde överleva mörkläggningen, om du inte har några extra känsliga ljuskrävande saker.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Oj det var nog det värsta jag någonsin sett! Om du har en jäkla massa snäckor så är det säkerställt utom alla tvivel att du matar galet mycket. Jag tror det ligger bakom båda karens problem.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Alger

          Ursprungligen postat av åheim
          Oj det var nog det värsta jag någonsin sett! Om du har en jäkla massa snäckor så är det säkerställt utom alla tvivel att du matar galet mycket. Jag tror det ligger bakom båda karens problem.
          Ser inte bilderna via taptalk.

          Aldrig sett dig reagera såhär förut, dator nästa! :k)
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Första bilden är troligen alger som fastnat på proteinhinnan som legat på ytan, lägg ett lager hushållspapper eller tidningspapper på ytan som du lyfter bort igen och upprepa detta tills det är borta.
            Den andra bilden är mycket riktigt cyano, troligen no3-brist. Sök på cyano så hittar du mängder med trådar om både anledning och hur du blir av med det.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Ser inte bilderna via taptalk.

              Aldrig sett dig reagera såhär förut, dator nästa! :k)
              Tja, jag har aldrig sett en så kraftig hinna så jag trodde först det var andmat
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Tja, jag har aldrig sett en så kraftig hinna så jag trodde först det var andmat
                Samma här, fick titta ett par gånger extra och när jag såg luftbubblorna så..
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Olof79
                  • July 2011
                  • 36

                  #9
                  Tack för alla svar.
                  Ska fiska upp ytalgerna och mata mindre. I det lilla karet ska jag ha nedsläckt ett tag nu.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Sv: Alger

                    Hinnan på ytan består av bakterier och mikrodjur och att rengöra med papper el liknande gör susen för stunden. Men de kan komma tillbaks ganska snart och då får du upprepa proceduren om och om igen.

                    En behändigare metod är att lufta vattnet med vanlig luftpump med sten. Då slås ytspänningen sönder och man gör livet surt för de som lever där och har man tur är de borta permanent efter någon dags luftning.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    Arbetssätt...