Penselalger - orsaker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #31
    Tänker lite vidare kring det där med triggers. Kan man ha höga halter av ammonium utan att ha något direkt Nitrit? Om man som jag alltid har låga värden på Nitrit så har jag tänkt att då har jag automatiskt låga ammonium-nivåer. Är det så?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #32
      Penselalger - orsaker?

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Tänker lite vidare kring det där med triggers. Kan man ha höga halter av ammonium utan att ha något direkt Nitrit? Om man som jag alltid har låga värden på Nitrit så har jag tänkt att då har jag automatiskt låga ammonium-nivåer. Är det så?
      Omvandlingen går snabbt i inkörda burkar. Fast, du kan ju få problem om det ligger död fisk i karet eller om du gör min återkommande manöver: häller i en hel burk foder för att du gör annat samtidigt.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #33
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        häller i en hel burk foder för att du gör annat samtidigt.
        Haha aj den är tung.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #34
          Ursprungligen postat av Einarsson
          Haha aj den är tung.
          Finns på film för övrigt.

          en hel burk supervit, rakt ner i ett 240. hej vattenbyte!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #35
            Sv: Penselalger - orsaker?

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Finns på film för övrigt.

            en hel burk supervit, rakt ner i ett 240. hej vattenbyte!
            Aah-hahaha! Tack för den! Snällt att bjuda på den. Var är filmen?

            Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Tänker lite vidare kring det där med triggers. Kan man ha höga halter av ammonium utan att ha något direkt Nitrit?

              Ja under inkörningsperioden går ofta ammoniumhalterna upp innan nitrifieringen kommit igång. Först kommer bakterierna som omvandlar ammonium till nitrit (varpå ammoniumnivåerna minskar och nitrit ökar) och sist kommer bakterierna som omvandlar nitrit till nitrat. Då har man alltid låga nivåer av ammonium och nitrit och nitrathalterna ökar tills man byter vatten eller skaffar växter som käkar upp det.

              Om man som jag alltid har låga värden på Nitrit så har jag tänkt att då har jag automatiskt låga ammonium-nivåer. Är det så?
              Ja så är det med största sannolikhet, men det behöver inte vara så.

              Har man mycket växter som käkar mycket ammonium så har man gissningsvis en relativt svag population bakterier som lever på ammonium. Eftersom växterna konkurrerar med denna bakterie om ammonium kommer ammoniumet aldrig omvandlas till nitrit (låga nitritnivåer) och då har du naturligtvis även låga ammoniumnivåer - men skulle växterna av någon anledning tvärstanna i tillväxten pga någon näringsbrist/CO2-svängning så kommer inte bakteriepopulationen hinna omvandla all överbliven ammonium och du kommer få ammonium+nitritspikar som triggar alger.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2878

                #37
                Här är ett kar som verkar funka bra, men hej vad det är gött med BBA på rötterna..
                Zeer mooi aangelegde aquascape in een aquarium van 240x80x70 cm. Biofilter van 150x50x50 cm, verlicht met Vertex LED balken. Filmed with a Canon 550D.Planten...

                Kommentar

                Arbetssätt...