Penselalger - orsaker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Om ni med penselalger menar BBA så lyckades jag som vanligt inducera dom genom att glömma byta CO2-tuben för några veckor sedan. Aldrig sett att dom följer mikro/järn-nivåerna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Om ni med penselalger menar BBA så lyckades jag som vanligt inducera dom genom att glömma byta CO2-tuben för några veckor sedan. Aldrig sett att dom följer mikro/järn-nivåerna.
      Ok. Ja det är BBA jag menar. Men om man som jag tycker sig se ett samband som vid varje test återkommer, kan det vara så att det händer något med CO2 nivån i akvariet vid högre doser av mikroämnen? Jag kör ju själv helt utan koltillskott, vare sig CO2 eller EC och ser BBA förändringar ökningar om jag ökat MiPlus och om cirkulationen är för låg. Resonemanget bygger inte på faktakunskap utan bara på erfarenhet och då min egen.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        an det vara så att det händer något med CO2 nivån i akvariet vid högre doser av mikroämnen?

        Inte helt omöjligt, speciellt om man har bra med fisk och hela tiden kör mikrobegränsat. När man då skjusar i mer mikro så avhjälps bristen och fotosyntesen sticker i höjden = mer O2 & mindre CO2.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Inte helt omöjligt, speciellt om man har bra med fisk och hela tiden kör mikrobegränsat. När man då skjusar i mer mikro så avhjälps bristen och fotosyntesen sticker i höjden = mer O2 & mindre CO2.[/COLOR]
          Ok. Riktigt intressant. Tack för den vinklingen. Även Trådalger verkar ju ofta komma igång när det är mer järn/mikroämnen. Beror det i så fall på samma sak eller är det en helt annan historia?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            De enda saker som verkar "trigga" alger är ammonium eller CO2-svängningar - som dessutom är ganska intimt sammanflätade eftersom CO2-halten ökar vid hög biolast och mycket ammonium.

            Vilken alg som ammoniumet/CO2:n triggar verkar lite löst kunna bestämmas av vissa näringsämnen. Som du säger så verkar trådalger vara snabbast på banan när ammonium/CO2-triggern kommer om järnhalterna är höga.

            Har nitratnivåerna varit nollade länge och triggern kommer så brukar Cyano komma.

            Nollade fosfatnivåer plus trigger - prickalger eller kiselalger

            Instabila CO2-nivåer + trigger brukar bli BBA.

            Men om det går att trigga med upprepningsbara tester som visar detta med statistisk signifikans tvivlar jag på. Det bästa brukar vara att hålla allt fokus på att få växterna att trivas och iakta dom noggrant, iställt för att spana algernas livscykel. Det är inte konstigt att man gärna fokuserar på algerna eftersom dom reagerar så mycket snabbare på förändringar än växter, men det brukar ändå betala sig att ha bättre koll på växterna - vilket är lättare med CO2 eftersom dom reagerar 10 ggr snabbare då.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              De enda saker som verkar "trigga" alger är ammonium eller CO2-svängningar - som dessutom är ganska intimt sammanflätade eftersom CO2-halten ökar vid hög biolast och mycket ammonium.

              Vilken alg som ammoniumet/CO2:n triggar verkar lite löst kunna bestämmas av vissa näringsämnen. Som du säger så verkar trådalger vara snabbast på banan när ammonium/CO2-triggern kommer om järnhalterna är höga.

              Har nitratnivåerna varit nollade länge och triggern kommer så brukar Cyano komma.

              Nollade fosfatnivåer plus trigger - prickalger eller kiselalger

              Instabila CO2-nivåer + trigger brukar bli BBA.

              Men om det går att trigga med upprepningsbara tester som visar detta med statistisk signifikans tvivlar jag på. Det bästa brukar vara att hålla allt fokus på att få växterna att trivas och iakta dom noggrant, iställt för att spana algernas livscykel. Det är inte konstigt att man gärna fokuserar på algerna eftersom dom reagerar så mycket snabbare på förändringar än växter, men det brukar ändå betala sig att ha bättre koll på växterna - vilket är lättare med CO2 eftersom dom reagerar 10 ggr snabbare då.
              Alltid intressant med kunskap. Är intresserad av växterna i huvudsak och söker egentligen inte "bli av" med alger utan är nyfiken på hur det komplexa samspelet fungerar. Har tidigare avskytt alger men ser dem idag mera som vägvisare och bra indikatorer på vad som är på gång att ske, precis som du beskrivit.
              Men du har öppnat ögonen för det som jag själv trodde var för mycket järn till ett förändrat synsätt på kopplingen järn, växter och alger. Kör ju utan koltilsats och det växer så det knakar med 1,5 normaldos PMDD. Men arrangemanget skapar snäva marginaler för växterna. Enklast skulle vara att köra med EC men förstått att Cryptocoryne och Javamossan kan reagera negativt. Det "känns" lite som att jag ligger på gränsen till kolbrist hela tiden.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Ja i akvarier utan CO2 så är växterna alltid mest begränsade av kolupptaget. Växer det väldigt snabbt utan CO2 så har växterna förmodligen anpassat sig till att fixa kol från karbonaterna i vattnet istället.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  Jaha! Hade ingen aning om att det ens kunde gå till på det sättet. Vad blir konsekvensen av det för växterna förutom begränsat med byggmaterial (kol)?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Eftersom dom består till hälften av kol så överskuggar tillgången på kol allt annat, utom möjligtvis ljuset. Tillväxttakten beror till största delen på koltillgången så växer det dåligt är det alltid där man ska börja felsöka. Speciellt om man tidigare haft bra tillväxt och därmed med stor sannolikhet har tillräckligt med ljus.

                    Om det är så att växterna har ljuset och kolet fixat så börjar dom uppvisa väldigt specifika bristsymptom. Alla dessa avhjälps enkelt med en normaldosering PMDD varje vattenbyte.

                    Med andra ord kan man ofta snabbt konstatera att det inte är fel på ljuset (om det växt bra) och doserar man PMDD så kan det inte vara någon mineralbrist och då slutar det som i 99% av alla fall där man har alger och dålig tillväxt: CO2.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Jag är glad för att du tagit dig tid med det jag förstår är nybörjarfrågor för dig. Försöker komma undan att behöva skaffa CO2 mer på grund av investeringskostnaden i en komplett anläggning. EC känns lite fel eftersom det egentligen är ett gift. Alla växter ser bra ut just nu och växer kopiöst. Men svärdsplantornas nya blad ser lite tunna ut (vilket jag gissar kan bero på för lite kol). Har läst de flesta av dina tidigare inlägg och en hel del av det som är inlärt och fungerar kommer mycket från det du detaljerat beskrivit.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        När mina svärdsplantor vuxit som snabbast har dom ofta haft väldigt genomskinliga blad, som sedan mörknar ju äldre dom blir. Så det är normalt gissar jag. Ungefär som Javaormbunksblad som växer snabbt har genomskinliga spetsar.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Jag är glad för att du tagit dig tid med det jag förstår är nybörjarfrågor för dig. Försöker komma undan att behöva skaffa CO2 mer på grund av investeringskostnaden i en komplett anläggning. EC känns lite fel eftersom det egentligen är ett gift. Alla växter ser bra ut just nu och växer kopiöst. Men svärdsplantornas nya blad ser lite tunna ut (vilket jag gissar kan bero på för lite kol). Har läst de flesta av dina tidigare inlägg och en hel del av det som är inlärt och fungerar kommer mycket från det du detaljerat beskrivit.
                          mitt co2system med flaska 6kg fylld och allting gick på typ 1800 kr. Så det är inte så jättefarligt ändå.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #28
                            Penselalger - orsaker?

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            mitt co2system med flaska 6kg fylld och allting gick på typ 1800 kr. Så det är inte så jättefarligt ändå.
                            Nej, det är inte dyrt över tid, det är lätt att missa det.

                            Man har ju även en tendens att köpa på sig prylar över tid vilket gör att det i slutändan blir ganska roligt. Det senaste året ligger jag + 3 magnetventiler till exempel, bara det är ju smått fantastiskt.

                            Det är roligare med Co2, det blir finare och det går snabbare, fast det är ju inte alltid roligt :
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #29
                              Penselalger - orsaker?

                              Einarsson: nej det låter inte så farligt med 1800. Var har du köpt ditt?

                              Defdac: precis så som du beskriver är det. Tunna, nästan skira i början, sedan allt mörkare. Ofta växer de 2-3 cm per dag. Då förstår jag att det är tillväxttakten det handlar om.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                #30
                                Blue:

                                Köpte http://fish.aquaristic.net/aquarium-co2-plant/ detta kittet som heter "ohne flashe mit nachtabshcaldfahjskdhf" nånting. Det innehåller regulator, magnetventil, backventil och nålventil. Allt du behöver. Även en del slang. Sen köpte jag lite gängtejp på biltema, skruvade loss alla delar och monterade dom igen med gängtejp så att det skulle vara tätt.

                                Sen gick jag bara och köpte en vanlig 6kg co2flaska på närmaste brandservice-ställe.

                                Väldigt smidigt. Och systemet funkar perfekt, inga läckor alls eller nånting.

                                Går säkert få tag i magnetventil och allt sånt där ännu biligare om man vill pilla runt men tyckte det var smidigt och rätt billigt ändå att beställa därifrån.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...