Penselalger - orsaker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Penselalger - orsaker?

    Mitt akvarium har varit igång nu i snart 2 månader. Flera av de lindriga algproblem jag haft med trådalger, grönalger och annat verkar ha stabiliserat sig. Det som syns nu på vissa ställen är just penselalger. Framförallt på blad som inte växer särskilt mycket eller som stannat av. Men det skiljer sig åt - Svärdsplantor har t.ex. inte någon penselalg. Men de växer ju så det knakar å andra sidan. Utan det är enbart på långsamväxande äldre blad typ Javaormbunke, Cryptocoryne eller på inredningsdetaljer.

    Men vad skapar förutsättningar för dem? Är de tecken på obalans och i så fall vilken är vanlig orsak?

    När jag läst så verkar det vara så att de kommer när CO2 nivån ändras för mycket/är instabil. Stämmer det? Om det är så - vad är det som gör att CO2 ändras för mycket? Någon som har lust att förklara?

    Jag har ju bara PMDD i normaldos och har fiskar under nivån 1 cm fisk per liter. Tycker akvariet är i god balans.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ja, det är svajiga co2-nivåer som kan bidra till dessa alger.

    Det finns en sak du kan prova först och det är att se till att ytrörelsen är ordentlig så att det sker ett ordentligt gasutbyte. Ha luckorna öppna eller ta bort täckglasen så att gasutbytet blir ordentligt. (det finns de som säger att svag ytrörelse är bättre för att co2 då stannar i karet) Du får helt chansa

    Du kan även göra vattenbyten mer sällan för att få så små variationer i co2-nivåerna som möjligt, skaffa större filter som arbetar biologiskt så att Ammonium omvandlas. Alger har svårare att mumsa Nitrat, till skillnad från växterna. Ammonium är ju en redig alg-trigger.

    Sköt bara karet rätt, göd som du gör och ligg på 8-10 timmar i ljus..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Ja, det är svajiga co2-nivåer som kan bidra till dessa alger.
      Precis mitt problem också nu. För att mäsksystem är lite svajigt.. omöjligt att hålla en helt jämn nivå typ. Tror jag ska köpa trycksatt istället, då kan jag få kontroll på det ich det blir helt enkelt en variabel mindre att behöva kriga med.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Ursprungligen postat av Einarsson
        Precis mitt problem också nu. För att mäsksystem är lite svajigt.. omöjligt att hålla en helt jämn nivå typ. Tror jag ska köpa trycksatt istället, då kan jag få kontroll på det ich det blir helt enkelt en variabel mindre att behöva kriga med.
        Hehe, mitt trycksatta system står här och samlar damm av just den anledningen, bara krångel
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Kan ju aldrig krångla lika mycket som mäsk. Eller ja, beror väl på. Men oavsett så borde man få mycket jämnare co2-nivåer med trycksatt än mäsk.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Penselalger - orsaker?

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Ja, det är svajiga co2-nivåer som kan bidra till dessa alger.

            Det finns en sak du kan prova först och det är att se till att ytrörelsen är ordentlig så att det sker ett ordentligt gasutbyte. Ha luckorna öppna eller ta bort täckglasen så att gasutbytet blir ordentligt. (det finns de som säger att svag ytrörelse är bättre för att co2 då stannar i karet) Du får helt chansa

            Du kan även göra vattenbyten mer sällan för att få så små variationer i co2-nivåerna som möjligt, skaffa större filter som arbetar biologiskt så att Ammonium omvandlas. Alger har svårare att mumsa Nitrat, till skillnad från växterna. Ammonium är ju en redig alg-trigger.

            Sköt bara karet rätt, göd som du gör och ligg på 8-10 timmar i ljus..
            Intressant.
            Akvariet är ju ett Juwel Vision. Så det är inga täckglas och ca 7 cm fritt uppåt. Så det är inte tätt direkt.
            Ytrörelsen är ganska kraftig idag då utblåset är riktat snett upp mot ytan.

            Eftersom jag ligger konstant på i stort sett 0 i nitrit och 10-20 ppm nitrat konstant, borde inte ammonium vara lågt då?
            Alla andra alggrupper är på tillbakagång. Det är enbart pensel/tofsalgerna som är lite på G.
            Allt annat verkar må så bra så ska jag göra en förändring ska den vara genomtänkt

            Om jag skulle byta vatten mer sällan än idag ( 20%/vecka) vad händer då med PMDD-dosen?
            Vad är det för nackdelar med att bara byta vatten var 2-4 veckor?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Penselalger - orsaker?

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Intressant.
              Akvariet är ju ett Juwel Vision. Så det är inga täckglas och ca 7 cm fritt uppåt. Så det är inte tätt direkt.
              Ytrörelsen är ganska kraftig idag då utblåset är riktat snett upp mot ytan.

              Eftersom jag ligger konstant på i stort sett 0 i nitrit och 10-20 ppm nitrat konstant, borde inte ammonium vara lågt då?
              Alla andra alggrupper är på tillbakagång. Det är enbart pensel/tofsalgerna som är lite på G.
              Allt annat verkar må så bra så ska jag göra en förändring ska den vara genomtänkt

              Om jag skulle byta vatten mer sällan än idag ( 20%/vecka) vad händer då med PMDD-dosen?
              Vad är det för nackdelar med att bara byta vatten var 2-4 veckor?
              Hur ser omvandlingen ut när du inte doserar PMDD? Du mäter ju inte karets cykel eftersom du fysiskt häller i gödningen.

              Mellan botten och luckor så får du en spalt med gas, öppnar du upp en lucka så får du inre denna ficka. Typ alla som kör High-tech kör ju utan glas/lock.

              Doserar du EC?
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Typ alla som kör High-tech kör ju utan glas/lock.
                Halvlånar lite här. Kan du utveckla detta? Anledning? Samt hur många är "alla"? Jag kör juwel med heltäckande ramp på (har dock ofta luckan öppen för att kyla lite mer. Och använder co2 etc.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9


                  Teorin berörs där i alla fall

                  Nu är ju frågan om detta gasutbyte påverkar något, jag får försöka mäta detta på något vis..
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Penselalger - orsaker?

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Hur ser omvandlingen ut när du inte doserar PMDD? Du mäter ju inte karets cykel eftersom du fysiskt häller i gödningen.

                    Mellan botten och luckor så får du en spalt med gas, öppnar du upp en lucka så får du inre denna ficka. Typ alla som kör High-tech kör ju utan glas/lock.

                    Doserar du EC?
                    Tänkte inte på det gällande gödningen jag häller i.
                    Doserar ingen EC idag, men har god tillväxt på alla plantor. Så det kan väl inte vara kol-fritt heller?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2886

                      #11
                      Det där med svajiga CO2-nivåer ställer jag mig lite skeptisk till. Har haft ett par rejäla angrep av penselalger på senare år trots trycksatt CO2-system med controller. Kör även med öppet kar. Vid ett tillfälle tog det bara några veckor innan i princip alla stenar (seiryustones) var fulla med penselalger. Dock verkar dessa alger gilla höga halter av järn eller microgödning.

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #12
                        Juwel vision har kraftiga T5-rör. Algerna älskar dem.
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Penselalger - orsaker?

                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Det där med svajiga CO2-nivåer ställer jag mig lite skeptisk till. Har haft ett par rejäla angrep av penselalger på senare år trots trycksatt CO2-system med controller. Kör även med öppet kar. Vid ett tillfälle tog det bara några veckor innan i princip alla stenar (seiryustones) var fulla med penselalger. Dock verkar dessa alger gilla höga halter av järn eller microgödning.
                          Ok. Låg ju lågt med MiPlus med järn ett tag och har nu ökat nivån till normal. Hmmmm
                          Tror jag går tillbaka till den lägre nivån ett tag. Jag har ju näringssubstrat under gruset som också plussar järnet.
                          Jättetack för tipset. Även om svajiga CO2 värden säkert bidrar, så kan det ju inte vara en tillfällighet att under tiden med Max mikroämnen ökade tråd och penselalger. När jag minskade mikroämnena minskade både tråd och penselalgerna.
                          Så mitt näringssubstrat rubbar ju pmdds ursprungliga balans mellan olika ämnen.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Bumpar tråden lite eftersom jag tycker penselalger är riktigt intressanta. När jag har prövat mig fram i burken så tycker jag mig märka att de i varje fall följer järn och mikroämnen gaska exakt. Ökade MiPlus med järmn till normaldos sedan 2 veckor tillbaka märkte då att det började ploppa upp lite tofsar här och där nästan direkt. Samma effekt med JBL´s lerkulor som vad jag förstått också innehåller järn blev effekten lika men med en veckas fördröjning. Så tillsätter jag lerkulor med järn får jag minska järn/MiPlus gällande PMDD. Ha ni andra "penselalgsfantaster" haft samma erfarenheter?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2886

                              #15
                              Jepp, gott om järn & microgödning verkar gynna penselalger som sagt. Speciellt i nystartade kar, alltså med nytt bottenmatr. mm.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...