Uppgiven pga alger. Tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algodlaren
    • November 2011
    • 13

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nåväl oavsett - om du inte anser att ditt problem beror på tempen och matningen så kan det även finnas många andra orsaker. Hur länge är din belysning tänd - en annan vanlig orsak till algproblemen är för lång belysningstid.
    Jag anser inte någonting just nu utan suger egentligen upp alla tips ni ger mig. Det beror kanske mycket väl på foder och temp. Men jag vill inte ge upp utan övervinna problemen.

    Jag har en del erfarenhet av diskus och växtakvarium separat. Då har jag matat diskusarna stora mängder oxhjärta i glasbottenakvarium samt haft växtakvarium med lägre temp. Jag visste att det skulle bli en utmaning att kombinera dem och försöka hitta kompromisser i temp/foder/osv men det är ju utmaningar som driver en.
    (Edit: Har lite svårt att minska temp också pga avgiven värmeeffekt från lysrör/filter. Når gärna 28C på dagen oavsett vad doppvärmaren är inställd på. Skulle kunna slå av ett lysrör alternativt köra detta några få timmar på eftermiddagen)

    Just nu känns det dock lite uppgivet när det fortfarande går åt fel håll efter några månader.

    Men ett huvudtips från dig är egentligen att fortsätta att vara sparsam med mat samt sänka temperaturen lite? Till 27 C? Vad tror du den stora skillnaden skulle bli om jag sänkte tempen och behöll allt annat som det är idag? Och anser du inte att detta minskar diskusarnas motståndskraft mot sjukdom (speciellt med tanke på att vattenkvaliteten givetvis inte är lika hög som i ett glasbottenkar)?

    Belysningstiden är idag 10h. Någon gång ibland lite längre då jag kommer på att jag ska göra vattenbyte strax innan det ska slockna...

    Tack för intresset Kjell.
    Senast redigerad av Algodlaren; 03 November 2011, 16:36.

    Kommentar

    • Algodlaren
      • November 2011
      • 13

      #17
      Kan tillägga angående temperaturen att diskusarna är mellan 12-14 cm idag, ej fullvuxna.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Jag tror att jag ska blanda mig in i leken, då jag haft ett 960 liters växtkar med co2, PMDD och diskus i 28-29 grader utan tillstymmelse till alger. Vad jag tror ditt grundproblem är just nu, är växtmassan. Även om du säger att du har mycket växter och snabbväxande sådana så på bilderna ser det lite fattigt ut då man ser bakrutan. Det skulle vara trevligt med en helhetsbild.
        Så här såg karet ut i början: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...liter&cat=1129 och fler bilder ligger bland diskusbilderna i min mapp...

        Dina funderingar på att inte göra något drastiskt tror jag med på, utan fortsätt på den inslagna vägen och gör inte för stora förändringar, det är detta som brukar innebära problem förr eller senare.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Bild 1 verkar vara vanliga gammaldags Oedogonium, standard-akvariealg 1A. Trådalg.

          Bild 2 ser ut att vara kiselalger.

          Bild 3 är trådalg plus kisel tror jag.

          Bild 4 är onekligen Cladophora.

          Lustigt att du har Cladophora och Oedogonium samtidigt, de gillar helt olika betingelser - Cladophora tycker om hårt vatten, starkt ljus, och låga näringsnivåer, Oedogonium gillar lite halvskum belysning och ganska mjukt och surt vatten, gärna med höga näringshalter.

          Kiselalger är också en lite otippad alg - de gillar svagt ljus och verkar ha svårt att konkurrera med andra alger, oftast ser man dem bara i nystartade kar. Jag har i och för sig nåt halvt minne av att växtakvarister har mer problem med dem än jag brukar ha, så kanske det är nåt med koldioxiden.

          Jag är ingen hightech-akvarist så om Defdac eller nån säger annarlunda så lyssna på dem, men mitt intryck är att du har för låga näringshalter (och kanske för högt pH).
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Algodlaren
            • November 2011
            • 13

            #20
            Väldigt fint akvarium Ansjo! Verkligen! Jag jag tycker mig ha läst många som skriver, liksom du, att de lyckas i 28-29 C (inklusive Tom Barr som odlat diskus i växtkar med denna temp).

            Mycket bra invändning angående växtmassan. Målet har varit att låta växtmassan öka så mycket det bara går för att konkurrera med algerna. Det har dock blivit lite av ett dilemma eftersom jag vill ansa bort algangripna växtdelar och algerna nu har en ganska snabb tillväxt. Igår ansade jag ganska rejält och det ser mycket riktigt lite tomt ut. Jag ska verkligen ta ditt tips till mig och försöka maximera växtmassan. Men det är som sagt inte lätt när algerna kommer så fort och man blir tvungen att ansa.

            Var det 8 diskus du hade i 960 l? Kanske lite mer förlåtande än mina 5 i 250l.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Nope, som mest hade jag 17 diskus i det karet, och det var riktiga grisar de flesta av dem. Där var 4 par som lekte samtidigt, tyvärr hann ynglen bara bli frisimmande innan tetrorna tog dem. Det är det karet jag saknar mest av alla kar jag haft genom åren, men rensandet av en hink med växter i veckan tog sin lilla tid och jag sålde sedan karet till en snubbe från Åland!

              Jo, det är ett aber med alger kontra växter, men kunde du kanske försöka få tag i tex Limnophila sessiflora som är en snygg, enkel, snabb och bra växt till detta ändamålet, om du inte redan har den?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Algodlaren
                • November 2011
                • 13

                #22
                Ursprungligen postat av Azur
                Bild 1 verkar vara vanliga gammaldags Oedogonium, standard-akvariealg 1A. Trådalg.
                Trodde att trådalger släpper ganska lätt och går att rulla upp på tex en uppruggad grillpinne...? Dessa sitter som sten!

                Jag har inte sett några brister hos växterna och har trott att dubbeldos pmdd efter vattenbyte är nog. pH är 6,85-6,90 och KH=5.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag tror att jag ska blanda mig in i leken, då jag haft ett 960 liters växtkar med co2, PMDD och diskus i 28-29 grader utan tillstymmelse till alger. Vad jag tror ditt grundproblem är just nu, är växtmassan. Även om du säger att du har mycket växter och snabbväxande sådana så på bilderna ser det lite fattigt ut då man ser bakrutan. Det skulle vara trevligt med en helhetsbild.
                  Så här såg karet ut i början: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...liter&cat=1129 och fler bilder ligger bland diskusbilderna i min mapp...

                  Dina funderingar på att inte göra något drastiskt tror jag med på, utan fortsätt på den inslagna vägen och gör inte för stora förändringar, det är detta som brukar innebära problem förr eller senare.
                  ja det var ju snyggt - så jag får väl tillägga ingen regel utan undantag

                  Om jag minns rätt (och kan se rätt på fotot) så hade du också nästan bara snabbväxande växter och massor av dom i akvariet och det ökar nog chansen för att det skall lyckas.
                  Dock så tror ju Azur att det beror på att du har för låga näringsnivåer i akvariet och det motsäger ju i så fall detta.

                  Kollade också vad D-50 var för foder och det verkar innehålla väldigt mycket protein men proteinet verkar ha ett marint ursprung och då borde det ju inte vara något problem - jag tror dock fortfarande att det är för mycket att mata 3 ggr per dag
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #24
                    Hejsan "Algodlaren" - du ska veta, att du är inte ensam - vi har exakt samma problen. Mina växter - växer så det knakar - likaså algerna. jag gör detsamma som du gör. Jag rensar, river upp och tar bort algangripna blad - ser tomt ut med växter hela tiden. Samma tankar har vi också - låta växtmassan öka så algerna får konkurrens. Kanske, kanske är man där ändå och bökar för mycket - i stället för att "vänta ut"! Sen när man ser Anders diskuskar - gör ju inte saken bättre.
                    Men, jag tror personligen, att lätt är det inte att kombinera diskus/växtkar!


                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Helt rätt Kjell, där var mycket snabbväxare och de som inte skulle vara snabbväxare blev det med nästan 500W belysning och co2. Där var en hel del Cryptocoryna undertill från början(långsamväxande), men överlag så gick jag över på lite mer moderat växthastighet med tiden.
                      Att jag hade mycket växtmassa redan från starten tror jag hjälpe mitt kar att komma igång, och jag tror inte jag ens skrapade framrutan mer än några gånger i början, sedan blev det kanske varannan månad. Med mycket växtmassa menar jag ett tiotal krukor/100 liter akvarium, snabbväxare kanske runt 5-6 krukor till den vattenvolymen.

                      Jag tror Azur är inne på ett bra spår där, har du co2 och hyffsad belysning och växterna växer dåligt är det något annat som hindrar växtligheten att växa som den bör.
                      Att men ovanpå detta har mycket alger är inte optimalt precis, och i de fallen skulle jag testa att öka på med växtmassan redan från början, så de kan konkurrera ut algerna.
                      Sedan försvinner inte alger över en natt, utan det tar tid och då är risken att man är nere med armarna och bökar igen.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Algodlaren
                        • November 2011
                        • 13

                        #26
                        Tack för tipsen allihop!

                        Uppmuntrande att se Ansjos bilder och veta att det faktiskt går att få till balans i akvariet.

                        För första gången på länge nu känner jag optimism! Jag ska genast se till att fylla på med rejält med snabbväxare och inte hålla igen på PMDD-doserna.

                        Ansjo: Kan du tipsa om fler snabbväxare som fungerade bra hos dig i så hög temp?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Algodlaren
                          Ansjo: Kan du tipsa om fler snabbväxare som fungerade bra hos dig i så hög temp?
                          Även om jag inte heter ansjo så kan jag i alla fall tipsa om artregistret på Zoopet. Där kan man dels skriva in temperaturen för växten och sedan ange vilken växthastighet de skall ha - då får man upp en lista.

                          Bland "nyckelord" finns också - "passar i diskusakvarium" då får man upp en lista på växter som trivs i varmt vatten. Dock säger det inget om växthastigheten utan då får man ange det kriteriet också
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Jag hade även Cabomba, både den röda och den gröna men med en hel del mer ljus än vad du har.
                            Även Heteranthera zosterifolia, Limnophila aromatica och Pogostemon stellata var några andra sorter som växer på bra, men det gäller att få tag i dem.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #29
                              Limnophilia sessiflora, som Anders föreslår rekommenderar även jag. Jag köpte en kruka för några månader sedan - dom släpper iväg skott och växer på höjden, så jag får riva upp och klippa ner dom varje vecka - annars skulle dom dra iväg i hela karet.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                #30
                                Jag kör alltid med Polysperma i nystartade kar, den växer som attans med vet inte på rak arm om den går i denna höga värmen som behövs i diskus kar..
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...