Uppgiven pga alger. Tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algodlaren
    • November 2011
    • 13

    Uppgiven pga alger. Tips?

    Hur blir jag av med dessa eländiga skäggalger? Har kämpat länge nu helt utan resultat och behöver hjälp. Algerna börjar ta över både rötter och växter.

    Akvariet är på 250 l med 5 diskus och 1 ancistrus. Det är utrustat med 3 ytterfilter som gått i ca ett år.
    Temp 28-29C.

    Akvariet är till halva volymen fyllt med växter, både snabbväxare och andra. pH-controller håller ca 20 ppm CO2. Vattenbyte 50% sker 1-2 ggr/v följt av dubbeldos pmdd.

    Matar diskusarna ca 3 ggr per dag med diskusfoder av olika slag. Väldigt lite mat når botten.

    Vad kan jag göra för att bli av med de gröna skäggalgerna? Blir galen snart...
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Att ha diskus i high tech växtakvarium är en utmaning pga att de vill ha mycket mat och hög temp. Men de finns de som lyckas så det ska gå om man gör allt "rätt". Du verkar ha bra förutsättningar med så pass mycket filterkapacitet. Du skrev inget om din belysning.

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Har du en bild? Gröna skäggalger, är det som en sammetsmatta eller som tomteskägg?
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Gröna skäggalger? Inte sånt här alltså?
        Som VisualDarkness säger behöver vi nog en bild här.
        Senast redigerad av Azur; 03 November 2011, 09:14.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Algodlaren
          • November 2011
          • 13

          #5
          Belysning är 3x38W Philips Aquarelle.

          Jag ska ta några bilder och lägga upp, det säger väl mer än en beskrivning. Tips på vart man kan lägga upp bilder om man inte är goldmedlem?

          Kommentar

          • Algodlaren
            • November 2011
            • 13

            #6
            Ett försök att lägga upp några bilder. Som ni ser är det väl kanske några olika alger det rör sig om. Den jag kallar för grön skäggalg är den som är dominerande på rötter och växter. Bildar skägg som blir ca 5 cm långt och är helt omöjligt att få bort från rötterna. Och det växer verkligen så det knakar. Växterna växer bra och bubblar rejält, men det gör algerna också!

            Gröna skäggalger (?):


            På växt:


            Blandade snabbväxande alger:


            Claudophora (?):


            Trodde att växterna skulle vinna kriget mot algerna om jag bara hade tålamod och fortsatte konsekvent med EI och stabila CO2-nivåer. Men inte det inte... Känns bara som att algerna växer snabbare och snabbare.

            Kommentar

            • Algodlaren
              • November 2011
              • 13

              #7
              Kan tillägga att igår kväll rengjordes ett av de tre filtren då alla gått i ca ett år utan ingrepp. Det var väl mellanskitigt, dvs det satt en del gojs i filtervadden men det såg långt ifrån tungt belastat ut.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Om du med diskusfoder menar foder som innehåller typ oxhjärta så får du ha en jäkla tur om det skall fungera - att du även matar 3 ggr om dagen gör ju inte saken bättre direkt.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Algodlaren
                  • November 2011
                  • 13

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Om du med diskusfoder menar foder som innehåller typ oxhjärta så får du ha en jäkla tur om det skall fungera - att du även matar 3 ggr om dagen gör ju inte saken bättre direkt.
                  En normal dag brukar vara typ 2 små utfodringar med D50+ granulat samt en utfodring med fryst räkmix (inget oxhjärta utan sej och räkor). Räkmixen ges fryst i små bitar och inget hinner sjunka till botten.

                  Matar rätt lite (med diskusmått mätt) då jag är mer intresserad av ett snyggt akvarium än maximalt stora diskus. Men tror du att maten är boven i dramat?

                  Jag hade intalat mig själv att fodermängden är ok med tanke på rejäl filtervolym, två stora vattenbyten i veckan samt stor växtmassa som sväljer lite ammoniumspikar. Men med tanke på att jag inte lyckas så är jag inte säker på något längre. Tycker dock att det finns de som lyckas med diskus i växtakvarium utan att mata mindre och inte ha så mycket filtervolym...

                  Vid vattenbyte 2 ggr/v suger jag bort all skit jag ser på botten men givetvis blir det liggande en del bland växter och rötter.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Algodlaren
                    En normal dag brukar vara typ 2 små utfodringar med D50+ granulat samt en utfodring med fryst räkmix (inget oxhjärta utan sej och räkor). Räkmixen ges fryst i små bitar och inget hinner sjunka till botten.

                    Matar rätt lite (med diskusmått mätt) då jag är mer intresserad av ett snyggt akvarium än maximalt stora diskus. Men tror du att maten är boven i dramat?

                    Jag hade intalat mig själv att fodermängden är ok med tanke på rejäl filtervolym, två stora vattenbyten i veckan samt stor växtmassa som sväljer lite ammoniumspikar. Men med tanke på att jag inte lyckas så är jag inte säker på något längre. Tycker dock att det finns de som lyckas med diskus i växtakvarium utan att mata mindre och inte ha så mycket filtervolym...

                    Vid vattenbyte 2 ggr/v suger jag bort all skit jag ser på botten men givetvis blir det liggande en del bland växter och rötter.
                    Det låter ju inte så illa (även om jag inte vet innehållet i D50) , men ändå att mata så mycket låter ändå som om det är i överkant.

                    Att ha så hög temperatur innebär också en lägre syrehalt i vattnet samtidigt som fiskarnas förbränning ökar (vilket skitar ner mer). Att behöva slamsuga botten 2 ggr i veckan låter ändå som om det produceras väldigt mycket slaggprodukter i akvariet vilket ger en bra grogrund för alger. Dessutom är inte en hög tempeartur det optimala för så många växter.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Algodlaren
                      • November 2011
                      • 13

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det låter ju inte så illa (även om jag inte vet innehållet i D50) , men ändå att mata så mycket låter ändå som om det är i överkant.

                      Att ha så hög temperatur innebär också en lägre syrehalt i vattnet samtidigt som fiskarnas förbränning ökar (vilket skitar ner mer). Att behöva slamsuga botten 2 ggr i veckan låter ändå som om det produceras väldigt mycket slaggprodukter i akvariet vilket ger en bra grogrund för alger. Dessutom är inte en hög tempeartur det optimala för så många växter.
                      Det är inte mycket på botten men jag slamsuger det som jag ser just för att förebygga att det ska finnas en massa skit som kan ge ammoniumtoppar.

                      Ja det blir ju lättare att få alger med hög temp men många växter klarar ju dessa temperaturer. Och det finns ju som sagt många som lyckats med kombinationen diskus och växtakvarium. Växterna växer bra men algerna likaså...

                      Ska det vara omöjligt att mata diskus nämnda mängder och slippa alger? Är det sannolikt utfodringen som är orsaken till algernas tillväxt?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Algodlaren
                        Ja det blir ju lättare att få alger med hög temp men många växter klarar ju dessa temperaturer. Och det finns ju som sagt många som lyckats med kombinationen diskus och växtakvarium.
                        Är det verkligen så, jag har sett många snygga diskusakvarier med växter, men aldrig ett riktigt snyggt diskus/växtakvarie där temperaturen konstant har legat så högt.

                        Men det är kanske möjligt men förutsättningarna är knappast optimala. Sen förstår jag inte riktigt vitsen med att kräma på så mycket med tempen - växterna trivs bättre i svalare vatten, diskusen fungerar utmärkt även i svalare vatten (så varmt är det sällan i naturen)
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Algodlaren
                          • November 2011
                          • 13

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Sen förstår jag inte riktigt vitsen med att kräma på så mycket med tempen - växterna trivs bättre i svalare vatten, diskusen fungerar utmärkt även i svalare vatten (så varmt är det sällan i naturen)
                          Det finns många trådar om diskus och temp men min erfarenhet är densamma som så många andras, att man lättare undviker diverse sjukdomar med lite högre temp. Min är snarare lite låg än hög med tanke på diskusen.

                          Jag har framförallt valt växter som rekommenderas för diskus och denna högre temp.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Algodlaren
                            Det finns många trådar om diskus och temp men min erfarenhet är densamma som så många andras, att man lättare undviker diverse sjukdomar med lite högre temp. Min är snarare lite låg än hög med tanke på diskusen.

                            Jag har framförallt valt växter som rekommenderas för diskus och denna högre temp.
                            Jag håller som sagt inte med om att man i akvarier måste hålla diskus i varmare vatten i akvarium än i naturen Normalt där 26-28 grader). Att man gör det i akvarier där man matar med typ oxhjärta kan jag förstå eftersom en högre temp ökar ämnesomsätttning och gör att fiskarna inte tar skada av detta foder som har en annan smältpunkt. Men detta behövs ju inte när man skippar oxhjärta. Fast jag instämmer i att du i och för sig inte håller dina diskusar i väldigt varmt vatten som många andra diskushållare gör.

                            Sedan som sagt - jag har aldrig under mina 40 år som akvarist aldrig sett ett riktigt snyggt växt/diskusakvarium där tempen kontinuerligt legat runt 30 grader. Däremot har jag sett många snygga diskus/växtakvarier där tempen har legat på en för diskusarna (åtminstone de i naturen) mer normal temperatur.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Nåväl oavsett - om du inte anser att ditt problem beror på tempen och matningen så kan det även finnas många andra orsaker. Hur länge är din belysning tänd - en annan vanlig orsak till algproblemen är för lång belysningstid.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...