Vilken växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Vilken växt?

    Kom nyss hem med den här växten - har sökt, men hittar den inte någonstans.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Skulle kunna vara en svärdplanta?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Skulle kunna vara en svärdplanta?
      http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=97&SOK=1
      Ja, du har säkert rätt - jag som trodde jag hittat en lite ovanligare växt här uppe i lilla Sundsvall.

      /Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Men den är väldigt fin
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Jo svärdsplanta är det. Men inte den vanliga gröna bleheri, utan det är en röd variant så lite ovanlig är den kan man väl säga. Det är en djungel att identifiera dem då det finns så många varianter men nån flame, red, rubin kanske.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • slade
            • May 2010
            • 159

            #6
            Kollade på de varianter av Echinodorus (svärdplanta) som finns på bild i Encyclopedia of aquarium plants. Det kan möjligen vara en variant som heter Echinodorus 'Rubin'. Den beskrivs såhär:

            "The leaves of Echinodorus 'Rubin' vary in color. A mixture of red and green areas, combined with the visible veins, creates a dístinctive plant."
            450 L SA
            80 L SA

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Jag har haft Echinodorus förrut som varit lite röda - men där har inte själva bladnerverna varit så här röda som dom här är. Fast det kanske kan bero lite på hur dom växer - den här verkar vara ganska så "ung".

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Det ser ut som den jag haft i många år där de unga bladen är rosa. Helt utvuxna blir de gröna. Om jag minns rätt är det den som Tropica kallar Echinodorus 'Rosé'. Enligt deras katalog skall det vara en korsning mellan Echinodorus horemanii "Röd" och E. horizontalis. Tacksam och inte särskilt ljuskrävande. Blir ungefär lika stor som den vanliga svärdplantan. Om det är samma...

                Kommentar

                Arbetssätt...