Koldioxidguide för nybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #16
    Ursprungligen postat av petnym
    Här kanske du kan få lite svar på dina funderingar...
    http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php
    - Tack för den utförliga artikeln.
    Jag är främst nyfiken på hur man håller en lagom balans i CO2-utsättningen utan en massa mätutrustning, och vad erfarenheterna från akvarister här är vad gäller "för mycket/för lite" tillsatt CO2 och vad det innebär för faktiska konsekvenser för växtlighet och fiskar.
    Min tanke är inte att driva något high-tec kar som kräver större underhåll eller kostnader än idag.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      Ursprungligen postat av perfetto
      - 700 snäckor?? Får de ens rum i den lille tanken? ; ) Ja då förstår jag att du behöver göda, eftersom du väl inte har någon bajsgödning alls kvar kanske.

      Jo men som jag skrev ovan - om inte växterna från början växer mycket och bra så är det väl någon form av obalans ändå?
      ööh det är inga problem. tanken är ju inte så liten heller. 70x70x70. så liten skulle jag inte säga att den är.

      göda behöver man ändå säger jag.

      Kommentar

      • robbanbobban
        • February 2011
        • 407

        #18
        Det blir det inte.
        Denna artikel då?"Om koldioxid förekommer i höga koncentrationer i vattnet minskar fiskens syreupptagningsförmåga eftersom fisken då inte förmår avge koldioxid via gälarna. Koldioxiden mättar hemoglobinmolekylerna i blodet varefter det inte finns utrymme för syretransport. Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur. " http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/co2.htm ....
        Det jag menar är inte att CO2 binder O2 utan att fiskarna kan drabbas av syrebrist...
        Senast redigerad av robbanbobban; 13 May 2011, 08:31.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

        Kommentar

        • robbanbobban
          • February 2011
          • 407

          #19
          Ursprungligen postat av perfetto
          - Ja jag har också fått höra att växtmängden konkurrerar ut alger, MEN om man inte vill ha jättemycket växter i karet.....hur fan håller man bra balans då utan att få alger??
          Det är väl bara att ansa så har du fina växter i rimlig mängd
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #20
            Ursprungligen postat av robbanbobban
            Det är väl bara att ansa så har du fina växter i rimlig mängd
            - Ja det är nog enda utvägen....och kanske den bästa, trots allt : )

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #21
              Alla de där snäckorna....håller de sig gömda dagtid? Äts de av någon fisk? Jag tänker på om jag skulle ha den typen av städare i min 600-liters sedan, och där då ett Jack Dempsey-par kommer gå också.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                ja de gräver ner sig. äts inte av nån förutom praktbotia kanske.

                lite natt o dag bilder
                Bifogade filer

                Kommentar

                • robbanbobban
                  • February 2011
                  • 407

                  #23
                  vad är det för art hannes?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    malaysiska sandsnäckor.

                    Kommentar

                    • robbanbobban
                      • February 2011
                      • 407

                      #25
                      ah tack
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                      Kommentar

                      • tommy_g
                        • February 2010
                        • 473

                        #26
                        - Ja jag har också fått höra att växtmängden konkurrerar ut alger, MEN om man inte vill ha jättemycket växter i karet.....hur fan håller man bra balans då utan att få alger??
                        Om du inte vill ha mycket växter finns det ingen anledning att tillsätta CO2. Räcker gott och väl med PMDD och kanske EC. Balansen får du ändå med ett bra filter när det är väl inkört.

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #27
                          Ursprungligen postat av tommy_g
                          Om du inte vill ha mycket växter finns det ingen anledning att tillsätta CO2. Räcker gott och väl med PMDD och kanske EC. Balansen får du ändå med ett bra filter när det är väl inkört.
                          - Jag har redan provat med PMDD, som inte gav något särskilt resultat förutom att algtillväxten tycktes öka snarare. Belysningen är som den ska vara, och jag matar inte för mycket.

                          Något är skevt i balansen och jag vet inte vad. Filtret är i fint skick och med rejäl filteryta.

                          Växterna blir aldrig riktigt mörkgröna o friska i färgerna även om de växer duktigt.

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #28
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            ja de gräver ner sig. äts inte av nån förutom praktbotia kanske.

                            lite natt o dag bilder
                            - Tack för bilderna som förtydligade det hela. Men då undrar jag....om de nu är så jäkla många o äter även fiskbajs....tar växterna all näring enbart genom det du tillför utifrån då?

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #29
                              ne de äter väl inte bajs men de drar ner det i sanden där det bryts ner av bakterierna. o bildar näring.

                              asså vill man ha frodigt med växter så är det ljus,co2 o gödning som gäller tycker jag. jag ansar bart över en halv spann växter i veckan. flera metera vallisar osv. växer så det knakar.

                              Kommentar

                              • perfetto
                                • March 2008
                                • 1593

                                #30
                                Ursprungligen postat av hannesc
                                ne de äter väl inte bajs men de drar ner det i sanden där det bryts ner av bakterierna. o bildar näring.

                                asså vill man ha frodigt med växter så är det ljus,co2 o gödning som gäller tycker jag. jag ansar bart över en halv spann växter i veckan. flera metera vallisar osv. växer så det knakar.
                                - Okey, hur är det med algpåväxt i din tank då?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...